Memiliki Empat Hari



Jaami’u Bayaan al-’Ilm telah meriwayatkan: Ibraaheem an-Nakhaa’ee berkata, “Saya miliki empat jenis hari:



1) Satu hari di mana saya keluar dan bertemu seseorang yang lebih berilmu dari saya, jadi saya belajar daripadanya
dan hari itu penuh dengan faedah dan menguntungkan saya.

2) Satu hari di mana saya keluar dan bertemu seseorang kurang berilmu berbanding saya, jadi saya mengajarnya dan hari itu saya mendapat ganjaran pahala.

3) Satu hari dimana saya keluar dan bertemu seseorang seperti saya, saya belajar dan bertukar fikiran degannya, dan saya mendapat tambahan ilmu tersebut.


4) Satu hari dimana saya bertemu seseorang yang ilmunya lebih rendah berbanding yang saya miliki tetapi dia melihat dirinya sebagai lebih tinggi dari saya, jadi saya tidak bercakap degannya dan saya jadikan hari tersebut sebagai untuk hari saya berehat.

Hari anda bagaimana pula?


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


1 comment

12 Disember 2012 pada 9:36 PTG

ni kopi paste atau tulis rendiri? Ikhlas bertanya ni.

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.