Kira-kira jam 8.45 malam tadi, mengikut waktu tempatan di Vietnam,
saya terlihat penumpang pesawat AK 1455, warga Malaysia dihampiri
oleh kakitangan lelaki Air Asia. Penerbangan pulang ke Kuala Lumpur
dijadualkan berlepas pada jam 9 malam atau 10 malam waktu Malaysia.
Setelah beberapa minit berlalu, perlahan saya kemudian mendekati
kumpulan penumpang itu dan mengajukan soalan.
"Ada masalah apa puan?"
"Kakitangan Air Asia ini berkata, anak saya dilarang menaiki
pesawat kerana dia demam campak. Kami sekeluarga, dua belas orang, datang ke
Ho Chi Minh pada hari Rabu lalu. Kami memang ada membawa bekalan ubat demam,
jadi bagi kepada dia kalau dia demam. Dia sudah tidak demam lagi," ujar ibu bayi,
Izan Suhaila Mohd Ali, 36 tahun.
"The mother and the baby had to stay here for five days.
They cannot board the aircraft," arah kakitangan Vietnam Air Asia berdiri di sebelah saya.
Mereka bimbang sekiranya deman terbabit menjangkiti penumpang lain.
Menurut ahli keluarga Izan, semua beg pakaian mereka telah dimasukkan ke dalam
pesawat. Setelah bercuti selama empat hari, kandungan beg bercampur aduk dan
barangan keperluan asas Izan dan anaknya, Maryam sukar dipisahkan.
Bayi, Maryam Sofea Mohd Reza, berusia 14 bulan.
Lalu saya terangkan keadaan sebenar kepada kakitangan syarikat penerbangan
tambang murah itu.
"So, all twelve had to stay then ," balasnya.
"I understand the situation, law is a law but don't forget, these are human beings
not dogs or cats. If she were going to stay here for another five days, she and the
baby need cloth to wear. Please refer this matter to your superior again before
making further decision," balas saya.
Tidak lama kemudian, muncul seorang penumpang memperkenalkan dirinya
sebagai pegawai perubatan
( medical doctor ) datang menghampiri dan menyentuh
tubuh Maryam.
"Dia kena chicken pox tetapi sudah tidak demam lagi.
Hanya tinggal kesan tompokan hitam sahaja di tubuh," ujar doktor terbabit.
Beberapa minit kemudian tampil pula jururawat wanita tempatan dan pantas
menyelitkan jangka suhu di bawah ketiak bayi itu sebanyak dua kali.
"Apabila kita bertanya, berapakah suhu badan Maryam, dia membisu,"
ujar kakak Izan, Norhamiza.
Saya perhatikan, airmata jernih mula bergenang di bawah dua kelopak
mata Izan sambil dia terus mendakap erat anaknya mengalami sindrom down.
Barangkali dia bak tidak mampu mempercayai cabaran didepaninya tatkala itu amat getir.
Tambahan pula suami tersayang tidak bersamanya
untuk mengharung detik hitam tidak mungkin dapat dilupakan sepanjang hayatnya itu.
Keputusan muktamat telah dibuat oleh kakitangan Air
Asia berpenampilan bongkak biarpun tidak dipersetujui ramai penumpang lain.
"The captain doesn't allow this baby on board,"
ujar pegawai sama kepada kami.
Warga Malaysia berkunjung ke bandaraya Ho Chi Minh untuk membeli-belah.
Lazimnya, ramai tidak membawa baki wang tunai tatkala pulang ke Malaysia.
Di saat perpisahan hampir menjenguk, Izan dipeluk
erat oleh ahli keluarganya. Mereka juga tidak berupaya menahan deraian airmata
tumpah di pipi.
"Ibu ini diarahkan untuk tinggal bersama anaknya selama lima hari lagi
di sini. Barangkali dia tidak mempunyaii wang tunai mencukupi. Kalau
hati terbuka untuk menghulurkan bantuan, dipersilakan," kata saya spontan
kepada semua penumpang
sedang beratur untuk menaiki pesawat.
Tidak semena-mena, warga Malaysia pelbagai bangsa, Melayu, Cina dan India,
tergesa-gesa mengeluarkan matawang pelbagai jenis dari poket serta beg
duit mereka dan pantas menghulurkan kepada Izan.
Hebat sungguh warga Malaysia. Memori sebegitu bakal terus
terpahat di minda saya, selagi hayat dikandung badan.
Saya berasa amat kagum.
Biarpun mereka tidak mengenali Izan dan keluarga, fakta itu diketepikan.
Saya melihat lelaki Cina bertubuh tinggi menyeluk saku lalu menghulurkan
sejumlah wang kepada Izan, berdiri di elevator.
Kakitangan Air Asia bertugas bak tidak sabar untuk membawa Izan,
Maryam dan dua anak buahnya keluar daripada kawasan itu.
Sebelum beredar, Izan sempat dipeluk oleh beberapa wanita
Melayu tidak pernah dikenalinya. Sebilangan wanita lain,
berlari mendapatkan ibu bertugas sebagai kakitangan
Hong Leong Bank
itu dan mendermakan wang tunai.
Saya berasa amat terharu menyaksikan detik memilukan itu
tetapi gagal untuk tidak mengizinkan kejadian itu berlaku.
Untuk rekod, beberapa petugas, lelaki dan perempuan
kelihatan berdiri di kaunter Air Asia. Gambar mereka saya rakamkan.
Siapapun sekali mereka, kumpulan itu dilihat mewakili syarikat penerbangan
terbabit.
Andai kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Air Asia,
Tan Sri Tony Fernandes tiba-tiba berkebetulan muncul
di lokasi itu, pasti
saya tidak segan untuk merayu ...
"Tan Sri, tolong hulurkanlah sedikit bantuan.
Mungkin kakitangan Air Asia boleh mencarikan hotel untuk mereka menginap
kerana Vietnam, negara asing bagi mereka. Lagipun kini hampir jam 10 malam.
Pengguna perkhidmatan syarikat Tan Sri itu juga BUKAN orang kaya dan
ternama seperti Tan Sri. Apapun, hakikatnya, Izan dan anaknya adalah
pelanggan Air
Asia dan mereka telah membayar tambang untuk pulang.
Jika penumpang tidak mengenali mereka, sudi membantu, inikan pula Tan Sri,
individu tersohor di mata rakyat Malaysia"
Malangnya saya tidak berpeluang bersemuka dan meluahkan
Rayuan itu kepada Tony tatkala beliau diperlukan.
Saya bukan Richard Branson and I don't wear skirt.
Lupakan Tony tetapi saya berharap selepas membaca entri ini,
beliau dan kakitangan Air Asia akan mengambil tindakan segera
menangani kesengaraaan bakal ditempuh penumpang malang
pesawat Air Asia terbabit.
Tony, just like what I have told your staff in Vietnam, Izan dan
Maryam are humans.
Sekitar jam 9.30 malam, kami semua hanya mampu menjadi
penonton ketika ibu dan anak itu diarahkan keluar dari pintu 18,
lapangan terbang.
Pesawat AK 1455 terbang pada kira-kira jam 10 malam waktu Vietnam,
terlewat kira-kira sejam berbanding masa sebenar.
Lebih MENAKJUBKAN,tiada sebarang permohonan maaf diumumkan kepada
penumpang berikutan kelewatan berlaku.
Sebaik menaiki pesawat, saya menceritakan butiran kejadian kepada ketua
pramugari, Kasturi, sedang berdiri berhampiran pintu utama pesawat.
Melihat reaksi wajahnya gadis berpakaian serba merah itu, saya dapat
menjangkakan kes itu terlalu asing bagi dirinya.
"Tolong maklumkan kepada kapten dan ground staff Air Asia di LCCT
supaya Izan dapat dibantu," pinta saya.
Setelah menjamah nasi lemak tidak berapa enak dipesan, saya sekali lagi
kembali
menghampiri Kasturi.
"Saya dimaklumkan, ibu dan anak itu telah dibawa ke hospital oleh ground
staff kita,"
kata gadis tinggi lampai itu.
"Adakah kapten mengetahui kejadian itu? Kerana ground staff
tadi memaklumkan
saya dan keluarga Izan, kapten tidak membenarkan Mariam menaiki pesawat,"
soal saya.
"Kapten hanya tahu sebentar tadi setelah saya maklumkan," akui Kasturi.
Kapten bertugas, Ariffin Bakar.
Sebenarnya, tiada individu bijak gemar bertindak melanggar undang-undang.
Jika kehadiran Maryam di dalam pesawat ternyata membahayakan nyawa
semua penumpang, molek jika bayi itu dirawat dengan kadar segera di hospital
di Ho Chi Minh terlebih dahulu.
Sewaktu tiba di LCCT, saya mendapatkan berita terkini melalui
Norhamiza danahli keluarga lain termasuk ibunya,
Zaiton Baharom, 71 tahun.
"Memang kami terekjut," komen Zaiton terkilan.
"Tadi sewaktu saya hubungi melalui telefon, Izan berkata,
kakitangan Air Asia itu
menghantar mereka sampai ke stesyen teksi dan berkata, I am sorry. Izan kemudian
terpaksa pergi membelikan baju Mariam dan dua pasang
baju dia sendiri kemudian
pergi balik ke May Flower Hotel, tempat kami menginap
sebelum ini. Bayarannya,
USD60 semalam. Hujung minggu, banyak hotel penuh dan terpaksa tinggal di situ.
Ini trip pertama Izan ke Vietnam," tambah Norhamiza.
"Jadi tidak benarlah kenyataan mereka kononnya Maryam
telah dihantar ke hospital oleh kakitangan Air Asia bertugas di lapangan terbang?,"
tanya saya kepada ahli perniagaan itu.
"Tidak," balasnya ringkas.
"Apakah pesanan puan kepada Air Asia?," soal saya.
"Periksa secara teliti terlebih dahulu sebelum membuat keputusan.
Jika Maryam membawa penyakit, sudah pasti kami antara individu paling
awal dijangkiti kerana kami bercampur-gaul dengan dia. Saya sendiri tidur
sebilik dengan Maryam,"
luah Norhamiza, kecewa.
Apakah bakal berlaku kepada Izan dan Maryam? Adakah mereka
mempunyai wang mencukupi untuk Maryam melakukan pemeriksaan
darah di hospital di Vietnam?
Wajarkah Air Asia lepas tangan dalam kes ini?
Perkembangan kes ini bakal saya kongsikan bersama semua, kelak.
SILA SEBARKAN KANDUNGAN ENTRI INI DI MEDIA SOSIAL
Nukilan Mazidul Akmal Sidik Jam 5:26 PG
NOTASIKU- Now, Everyone have problems..