Tafsiran 'ustazah'.




Dalam Al-Quran, Allah taala berfirman
Sesungguhnya,Allah bersama orang-orang yang Sabar

nak Allah bersama kita?
pastinya dengan adanya ujian
bila diuji, adakah kita bersabar?

even dalam sekecil-kecil perkara.

sebab nak tahu kita dapat bersabar ke tak dengan benda yang besar, tengoklah,kita dapat bersabar tak dengan perkara kecil.


kan?

kalau dah tak boleh bersabar dengan kerenah manusia disekeliling
mampu ke kita nak hadapi masyarakat yang lebih besar.

Jom!latih diri jadi orang yang sabar :)

pagi tadi tengok video doktor Muhaya buat lasik kpd ustaz zahazan. kat sini. bukan 'siapa' highlight saya, tapi 'bagaimana' doktor Muhaya kendalikan pembedahan tu penting untuk dicontohi dan as inspirasi.

"Tahniah. Perfect kedudukan mata. Alhamdulillah Allah permudahkan...subhanAllah... ma sha Allah... "
- Dr Muhaya

fuuh. moga Allah thabatkan langkah kita semua. amiin.

alhamdulillah.

***
"kak  dah macam ustazah." kata sepupu saya,

saya senyum. amiin dalam hati. saya nak jadi doktor perubatan yang ustazah. hehh

cuma persoalan untuk difikir,
apa itu definisi 'ustazah'?
-seorang yang bertudung labuh lagi besar?
-seorang yang pendiam?
-seorang yang ada ijazah bidang agama? master? phd?
-seorang yang suka menegur kesalahan?
-seorang yang pakai stokin ? *tetiba
atau
-seorang yang cuba hidup dengan Islam sepenuhnya sambil tidak mengabaikan orang sekeliling??

sebenarnya banyak lagi impressi dan pandangan orang bila disebutkan tentang ustazah...
ada yang terlampau terbaik, tak kurang juga ada impressi dan pandangan yang kurang senang...

tak tipu, saya sendiri risau bila ambil lesen motor dulu,
"aku pakai kain naik motor ni, kalau fail test, orang akan labelkan ustazah di seluruh malaysia sebagai orang yang tak pandai naik motor. jadi aku mesti lulus sebab aku bawa imej ustazah dan nama Islam." hehe dahsyat tak motivasi diri sendiri macam tu ?? hehe alhamdulillah lulus.

persoalan lagi satu,
mari renung ini... :))

"Syariat manakah yang mengajar muslimat supaya menundukkan pandangan hingga terlanggar tong pemadam api yang tergantung di koridor?
Islam manakah yang mengajar muslimat kita supaya bercakap seperti 'warden penjara' ketika berurusan dengan muslimin, semata-mata kerana mahu menghayati kehendak syarak agar mereka tidak melunakkan suara yang boleh menimbulkan fitnah?"
~Ustaz Hasrizal Abdul Jamil~

"Islam tidak menyusahkan hidup kita,
Yang menyusahkan hidup kita adalah KITA,
Yang cantik itu Islam,
Yang menghilangkan cantik pada Islam itu KITA,
Justeru, tidak layak anda menyalahkan Islam jika anda susah~"
[via my friend's bro]

***
teringat masa sekolah dulu,

kata-kata  "assalamualaikum ustazah. kalau jawab ...., kalau tak jawab dosa," akan hinggap dari tepi jalan kalau jalan ramai-ramai dari sekolah ke KOMTAR.
time tu, saya tak suka orang panggil saya ustazah.
haha. siap boleh fikir, "isk. kalau tak pakai macam ni pun orang tak akan tegur!"
jadi masa tu saya rasa gelaran ustazah itu pada pakaian (uniform smka).

lepas tu saya masuk plkn,
tak ada uniform yang menunjukkan ustazah.
jadi saya terfikir, kat mana identiti ustazah? adakah kalau keluar sekolah, datang ke tempat yang tak ada uniform ustazah, maka nilai dan identiti ustazah itu juga tak wujud? macam tu ke?
isk2.
baju ke kelas CB dan KN, hehh smart. awal-awal agak menakutkan siap pakai court shoes. hew3 i like, walaupun awal-awal melecet sampai berplaster. the only injury / kecederaan di plkn

sampai lah saya cari definisi ustazah. *observation*
ketua wirawati saya, juga dari smka.
waktu dalam kelas, dia ambil peluang libatkan diri. aktif. bercakap di depan.
waktu usrah sesama kawan perempuan, dia conduct dan bagi perkongsian paling best dalam surau.
waktu kawad, dia lebih baik dan bermutu dari penghulu. hehe. serius.
waktu sukan, muzik, semua beliau sapu.
alhamduLillah. alhamduLillah. alhamduLillah.
qualiti pada dirinya bukan untuk dirinya saja, tapi kualiti dan kelebihan itu untuk orang sekeliling juga. ambil ibrah dan puji Allah kerana mengizinkan.
alhamdulillah Allah izin dia kuat dengan Pertolongan-Nya. beliaulah pelatih terbaik di kem saya. mabruk alaik ya ukhti. sampai hari ni jadi qudwah buat saya 

 insyaAllah.

jadi, definisi 'ustazah' yang saya terfikir asalnya bertukar, menjadi...

"orang yang hidup dengan terbaik, high achiever, tanpa mengenepikan aturan islam. masa main, main betul2, tutup aurat. masa buat public speaking, deliver good speech, jaga penampilan, jangan tinggal salam, bismillah dan selawat. banyak lagi. pokoknya, kat mana terjun, kat situ cuba jadi terbaik tanpa mengabaikan matlamat utama, syurga."



- ini ustazah yang kita kena strive.



apa yang saya nak sampaikan di sini,

tak salah orang panggil kita ustazah, tak perlu memberontak tak suka,

sebab 'ustazah' itu bukanlah lame (leceh) atau lain-lain.

tapi yang lame itu diri kita sendiri, cuma menyebabkan orang lain juga digelar lame.
saya tahu, lain orang maka lain tafsiran 'ustazah'.
tapi yang penting, semua orang harus bergembira dan lapang dada untuk fahami islam dan berusaha amalkan serta hidup dengannya.

moga Allah izinkan yang terbaik! moga kuat hadapi ujian yang mendatang. moga Allah jaga saya walau apa pun kerja saya. amiin.
moga Allah redha.

minta maaf terlepas pandang ayat-ayat yang menusuk kalbu memanaskan parasympathetic ns. hee artikel ni ditujukan pada jari yang menaip, moga tak lupa niat asal. hurm.

p/s oh ya di mesir, saya perasan satu perkara ni. orang lelaki akan bagi jalan, maksudnya diorang akan simpang ke tepi kalau kita nak lalu. balik malaysia, hehh kena langgar dari belakang tu pun boleh jadi kalau tempat crowded. apatah lagi nak angkat kaki kena lalu depan hidung orang luar asing mana entah la. err.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

22 Oktober 2012 pada 1:28 PG

hmmm..banyak saya dapat belajar daripada entri awak ni..terima kasih tau awak :)

22 Oktober 2012 pada 2:05 PG

assalamualaikum ustazah!
doa tu :D

22 Oktober 2012 pada 2:20 PG

@Taufik Waalaikumussalam... terima kasih doakan.. jangan lupa doakan juga buat empunya diri juga. :)

22 Oktober 2012 pada 2:21 PG

@boni kacak sama-sama boni kachiak. :)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.