Perkahwinan bukan satu cerita dongeng Si pari-pari.


Ibnu Abbas ketika dia sakit dan isterinya pada masa itu telah mati lebih dahulu. Dia pun berkata kepada sahabat-sahabatnya, "Kahwinkan aku kerana aku hendak mati dalam keadaan kahwin dan tidak mahu mati dalam keadaan bujang."





Dalam hal nikah kahwin ini, siapa yang tak suka..semua orang suka, Sebab itulah persoalan nikah atau kahwin ini diletakkan oleh ulama-ulama sebagai salah satu bahagian agama yang terbesar.

Sebelum berkahwin, banyak pasangan boleh berjanji untuk setia mencintai, menjadi penyokong yang baik, teman hidup semasa susah dan senang, namun realitinya bukan semua mampu menepati janji.

kenapa? sebelum tu  lihat  Prince of Noob

Setakat ini, satu kesimpulan kuat yang saya mampu buat dari keseluruhannya ialah, alam rumahtangga itu bukan sekadar manisnya cinta suami isteri tetapi lebih besar dari itu iaitu kesediaan untuk berlapang dada dengan segala TANGGUNGJAWAB dan kuat menghadapinya.

Lantaran cinta kita kepada pasangan itu hanya di permulaan tetapi hasil cinta itu yang datang bersama cabaran dan masalah hanya akan mampu dihadapi dengan rasa tangungjawab.

Apatah lagi cinta itu bermusim, bukan?
Pokoknya, sayang kita bukan kepada suami semata atau kepada isteri semata tetapi kepada sebuah keluarga yang dibina serta perjalanan kisah keluarga tersebut.



"Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa. "[Al-Furqan 25: 74]


nota kaki:

-oh ya. Terlupa memberitahu awal-awal bahawa saya belum berwalimah dan baru bertatih menuju alam itu insyaAllah. Justeru tulisan ini untuk saya sendiri dan hadiah buat bakal ayah anak-anak saya. Semoga kami tidak melihat alam rumahtangga itu dari sudut tingkap cerita dongeng pari-pari tetapi dari pandangan realiti yang fitrahnya adalah kehidupan yang menguji.

-soalan untuk kaji selidik sama ada anda tergolong dalam kalangan mereka yang depression atau tidak. =)
Quiz: Are You Depressed?

- serius saya jadi takut apabila memikirkan bekalan saya untuk berhadapan dengan semua ini. Bersediakah saya?

Rahsia ALLAH.



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


8 comments

19 Oktober 2012 pada 3:24 PG

betul2.. kena berfikir panjang sebelum melangkah ke alam yg satu ni.. bukan mudah sebenarnya.. bukan sahaja untuk menhalalkan hubungan antara lelaki & perempuan.. tapi, tanggungjawab dia sangat2 besar ;)

19 Oktober 2012 pada 6:28 PG

a'ah betul uh...
perkhawinan ni merupakan tanggungjawab yg amat besar antara si perempuan n lelaki...
kalau kita just fikir khawin sekadar kerana nak menghalalkan sesuatu hubungan uh tanpa ada tanggungjawab ,
mmg hancur la...

19 Oktober 2012 pada 10:30 PG

tahniah blog nie telah masuk dlm 5 header paling semple dari pakjoe sila tgk nie http://pakjoe-pakjoe.blogspot.com/2012/10/5-blog-baru-terpilih-pagi-jummat-nie.html

19 Oktober 2012 pada 3:20 PTG

Salam,Perkahwinan adalah perkongsian antara suami isteri.. Apabila seorang wanita itu berkahwin maka tanggungjawabnya adalah kepada suaminya.. isteri pula adalah tanggungjawab suami.. fikirkanlah.. semoga berbahagia.. :)

19 Oktober 2012 pada 5:00 PTG

Saya suka untuk berkongsi dengan si pipi merah blog ini.. bila bercakap tentang isu perkahwinan
http://lanh14.blogspot.com/2012/10/kahwin-lelaki-perlu-3-ras-bukan-jutaan.html

19 Oktober 2012 pada 8:27 PTG

awak..tumpang tanya.. maaf kalau terguris... awak ada anak2?

19 Oktober 2012 pada 9:31 PTG

blogwalking

20 Oktober 2012 pada 1:03 PTG

Betoi tu Lynn..Berat tanggungjawab bila dah berumah tangga ni...

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.