kerana ukhwah itu


 

Sahabatku.. 

Jika hari ini ana terlalu gembira, sedarkanlah ana dengan amaran-amaran Allah SWT,
Jika ana bersedih tanpa kata, pujuklah ana dgn terbiyah Pencipta,
Jika ana lemah tak berdaya, ingatkanlah ana dengan kehebatan Syurga,
Jika antara kita ada tembok pemisah, ajaklah ana meleraikannya segera,
Jika pernah hatimu terluka disebabkan daku, luahkanlah agar ana mengubah diriku,

Semuanya kerana ukhuwah kita untuk selamanya....

dari Abu Hurairah r.a. mengatakan, bahawa Nabi s.a.w. bersabda : "Ketika seseorang berjalan kesuatu jalan, kemudian didapatinya sepotong duri di jalan itu, lalu dibuangnya, Allah berterima kasih kepadanya dan mengampuni dosanya."

bercakap mengenai pentingnya tanggungjawab pada diri setiap manusia semua orang tahu.. semua orang sedia maklum.. tapi berapa ramai yang masih tak sedar tanggungjawabnya setiap hari? tanggungjawab kepada Tuhan, tanggungjawab kepada diri sendiri, orang lain dan alam sekitarnya.. hidup dalam komuniti yang kecil tanggungjawab sesama manusia sangat penting sebab kita memerlukan antara satu sama lain.. saling membantu.. saling memahami dan hidup dalam persekitaran yang sama.. jalan yang kita lalu itulah jugak jalan yang orang lain lalui.. kotor udara disitu samalah kita hidu sekali.. busuk sampah di kawasan pembuangan sampah busuk la sama-sama kita cium..

*dengan keadaan yang tak sihat.. batuk.. gatal anak tekak.. bersin dan demam.. panas di dalam sejuk diluar.. terasa seperti nafas naga.. bezanya tak kuar api je.. pil panadol 2 bijik telan tahan sakit .. 2 liter air abis dibedal dan menyebabkan ana kuar masuk toilet tujuh belas kali.. kalau tak silap ana la.. eh tipu je kot..

tatau lak nape sejak due menjak ni kuman demam suke kat ana. sistem pertahanan badan goyah la ni..

lupa seketika dengan kesakitan demam yang dialami.. oh sesungguhnya demam ini sungguh penat.. dan ana memerlukan sesuatu untuk melupakan kesakitan ini.. terima kasih Tuhan kerana menguji ana....


-KAFARAH-


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.