سوريا تموت كل يوم لتحيا Syria is dying every day to live ...




360 days of freedom 


360 days of blood 


360 days of persistence 


Syria is dying every day to live 

360 يوما من الحرية


360 يوما من الدم


360 يوما من الاستمرار


سوريا تموت كل يوم لتحيا


Bukan hanya yang terjumpa di jalanan mereka bunuh,


kanak-kanak yang mencari lindung di dalam rumah tidak terkecuali dari kekejaman itu.

يرويها والد احد الاطفال الشهداء: 
 dikisahkan dari ayah salah seorang kanak-kanak syuhada’:

جلست ذات يوم خلف الكمبيوتر اتأمل صورة الطفل الشهيد حمزة الخطيب فنظر ولدي ذو الخمس سنوات الى الصورة و سألني من هذا ؟؟

Ana duduk suatu hari di imbasan screen komputer: gambar seorang kanak-kanak assyahid Hamzah alKhattib. Dan seorang anak saya, berusia 5 tahun terlihat gambar tersebut dan bertanya kepada saya, “siapakah dia?”.


 


Hamzah alKhattib yaang baru berusia 13 tahun semasa peroleh syahid




Hamzah selepas sebulan seksaan.
Layakkah jika mereka digelar syaitan?
T_T.


فاجبته هو الشهيد حمزة الخطيب


saya menjawab kepadanya, “dia ialah asSyahid Hamzah alKhattib..”



فقال لي واين هو ؟؟؟؟



Kemudian dia bertanya kepadaku, “di manakah dia?”.



فاجبته في الجنة ان شاء الله


saya menjawab kepadanya, “di syurga insya-Allah..”



... ... فقال لي و ما هي الجنة ؟؟؟؟ ...... فحدثته عن الجنة


Kemudian dia bertanya kepadaku, “dan apakah itu syurga?”. Kemudian ku ceritakan kepadanya tentang syurga.



فقال لي اريد ان اذهب الى الجنة !!!!!


Lantas dia berkata kepadaku, “sungguh, aku mahu pergi ke syurga..!”


لم ادي ما اقول له لكنني مسحت على رأسه و قلت له في نفسي و الابتسامة على وجهي ( بعيد الشر عنك يا روحي )


Tidak pasti apa yang aku ungkapkan kepadanya tetapi kepalanya kubelai dan ku berkata dalam hatiku dengan senyuman yang terukir di wajah, “semoga engkau jauh dari kejahatan itu, wahai jiwa (buah hati) ku..”


يومها مرت المظاهرة من اما بيتي و هم يهتفون ( عالجنة رايحين شهداء بالملايين ) فلم يكن من ابني الا ان لبس حذاءه و ناداني و قال هيا يا ابي الى الجنة


Suatu hari itu, demonstrasi berlangsung di hadapan rumahku dan mereka melaungkan, “berterbanganlah jutaan ruh-ruh syuhada’..!”. Dan tidaklah anakku itu melainkan terus menyarungkan pakaiannya dan mengajakku, “mari wahai ayahku, kita ke syurga..!”



لم اشأ يومها الا ان البي رغبته فخرجنا في المظاهرة و هتفنا سوية ..... و اثناء عودتنا الى البيت .... قال لى لماذا لم نذهب الى الجنة .... نظرت اليه ولم اجبه ثم كرر السؤال عدة مرات و اخذ يشدني و يقول لي هيا اريد الذهاب الى الجنة .... فما كان مني الا ان اقول له في المرة القادمة ان شاء الله ( قلت له هذا فقط لاسكته و يقبل الذهاب الى البيت )


Dan tidak berlalu hari itu melainkan anakku dengan kesungguhannya. Maka kami pun keluar bersama menyertai demonstrasi tersebut. Dan dalam perjalanan pulang ke rumah, anakku bertanya kepadaku, “kenapa kita belum pergi ke syurga?”.



Kutatapinya dan tidak (mampu) terjawab. Dia ulangi lagi soalannya itu beberapa kali sambil mengambil genggamanku dan berkata, “ayuh..aku mahu ke syurga..”.
Dan aku menjawab seperti jawapan-jawapan yang lalu, “insya-Allah..”. (dengan jawapan itu, dia lantas berdiam diri dan meneruskan perjalanan ke rumah)


وفي يوم الجمعة مرت المظاهرة من امام منزلنا و بنفس الشعار فهرع ابني و لبس ثيابه و قال هل تريد ان تذهب معي الى الجنة ؟؟؟ فضحكت يومها ثم لبست ثيابي و خرجنا نهتف عالجنة رايحيين شهداء بالملايين و انا احمله على كتفي


Pada hari Jumaat, berlalu lagi sebuah demonstrasi yang sama di hadapan rumah kami, dengan segera anakku menyarung pakaiannya dan menyoal, “adakah ayah nak pergi ke syurga bersama-samaku?”.



Aku hanya tertawa dan langsung memakai pakaianku dan kamipun keluar, bergabung ke syurga bersama ruh-ruh syuhada’ yang berjuta, dalam keadaan aku mendukungnya di bahuku.


فما ارتفع يومها فوق صوتنا الا صوت الرصاص الغادر الذي اصاب جسد طفلي

بكى طفلي كثيرا من شدة الالم و الخوف ثم لمم دموعه و صراخه من شدة الالم و قال لي .... يا ابي متى نذهب الى الجنة .... فبكيت كثير و بكى معي الاطباء الذين حاولو اسعافه وبكى جميع الموجودين في مكان الاسعاف الميداني ..... حاول المسعفون ان ينقذو حياته لكن دون جدوى


Dan tidaklah terangkat tinggi melebihi suara jeritan kami pada hari itu melainkan bunyi peluru-peluru (dari senjata tentera Basyar) yang mengenai tubuh anak kecilku.


Dia menangis kuat lantaran kesakitan yang pedih dan ketakutan yang meliputi dirinya. Dia menjerit kerana tidak tertanggung disiat luka.


Dia bertanya kepadaku, “wahai ayahku..bilakah kita akan ke syurga?”.


Aku hanya mampu menangis dan turut menagislah semua doktor-doktor yang berada di sekeliling merawatnya, serta menangislah juga semua yang berada di kawasan rawatan itu.


Para perawat bersungguh-sungguh menyelamatkan nyawanya namun tidak terdaya.


وقبل ان يغيب عن وعيه قال لي و هو يبكي ( بابا بس روّق خدني عالجنة )


Dan sebelum dia tidak sedarkan diri, dia berkata kepadaku sambil menangis, “ayah..impianku hanya mahu ke syurga..”


اومأت له بعيوني الدامعة بنعم و لم استطع الكلام


Aku hanya mampu mengangguk dengan mataku yang basah membenarkan (perkataannya). Tidak terdaya untukku meluahkan kata-kata.


ثم غط في غيبوبته مع كل المحاولات من الاطباء لانقاذ حياته


Kemudian dia tidak sedarkan diri (pergi buat selama-lamanya), dalam keadaan para doktor berusaha menyelamatkannya.


و بعد لحظات نظر الي الطبيب و قال لي ( صدق الله فصدقه الله )


Beberapa ketika kemudian, doktor menatapiku dan berbisik, “yakinlah kepada Allah, seperti mana keyakinannya kepada Allah)”


فقلت : حسبي الله و نعم الوكيل


Dan aku membalas,”Cukuplah Allah bagiku sebagai tempatku bergantung harap..”


ومنذ ذلك اليوم لم اترك مظاهرة الا و شاركت فيها

والى هذا اليوم لم اذهب الى الجنة !!!


Dan bermula saat itu, tidak sesekali aku terkecuali dalam tunjuk rasa melainkan akan aku sertainya. Dan sehingga ke hari ini, aku masih belum pergi ke syurga..! (belum syahid)

حمص العدية




SubhanaAllah.


Syria: Catatan Dari Saudara.


Jujur, ketika menterjemahkan kisah ini, air mata menitik bersama hiba yang menyelimuti. Betapa jauhnya cinta kita kepada syurga berbanding mereka.


Maha hebat Allah Pemilik kita dan Pemilik mereka. Semoga langkah mereka terus dikuatkan sehingga keadilan yang haq bisa mampu ditegakkan.


Sungguh. Saya yang di sini, meski hanya bersebelahan bagai cukup jauh untuk setia mendoakan.


Mereka ayah-ayah kita. Mereka ibu-ibu kita. Mereka saudara-saudara kita. Mereka sahabat-sahabat kita. Namun mengapa cukup payah untuk membumikan jiwa itu?


Tidak tertanggung sebaknya yang menyepu dada, apabila mengimaginasikan mayat-mayat yang pecah dan terkoyak nganga itu adalah abang atau adik lelaki yang saya cintai. Tidak mampu menahan pedihnya jika menyaksikan bonda belahan jiwa saya disiat di hadapan mata.


T_T.


Allah. 


Bencana apakah yang telah melanda sehingga manusia tidak lagi mampu melainkan bertindak bongkak mengalahkan serangan haiwan yang ganas?


Syria: Bukan Sekadar Cukup Mendoakan.




Lantas sahabat, jangan pernah cukup untuk sekadar menangisi luka-luka yang terhiris baru di tubuh ummat setiap hari.


Sahutlah selagi kita mendengar panggilan itu. Kerana takut-takut, saatnya kita berdiri di hadapan Allah nanti dalam keadaan longlai tidak terdaya dengan beratnya dosa, ada suara mereka yang melaung menambah lagi beban untuk kita ke syurga,


"Allah..! merekalah saudara-saudara kami ketika di dunia dahulu..mereka mampu sahaj untuk mendengar suara pekikan kami meminta tolong, tetapi mereka pekakan pendengaran mereka. Mereka mampu sahaja melihat darah yang membuak-buak dari luka-luka kami, tetapi mereka terus-terusan menutup penglihatan mereka dengan kain-kain baldu kemewahan dunia.."


Moga kita tidak termasuk dalam golongan itu. na3uzubillah minzalik iAllah.


Penutup: Kepekaan Itu Adalah Bicara Iman.


Jika kita menatapi pengkhabaran dari sana bersama jiwa yang hambar, maka menangislah untuk diri kita sendiri.


Kerana kita menyangka bahawa mereka sedang diuji, tetapi kita terlupa bahawa kitalah sebenarnya yang terus diuji. Diuji dalam empuk kemewahan dan keselesaan hidup sehingga membunuh jiwa dan fitrah kehambaan.


Semoga Allah tidak mencampak kita jauh. T_T.


Nota kaki:
-minta maaf kepada pakar lughah jika terjemahan saya ada kesilapan. Boleh maklumkan untuk diperbetulkan.
-lelehan lebat saat menatap wajah Umar, kanak-kanak yang berusia 4 tahun, telah menjadi yatim piatu. Mlaah ibunya dibunuh di hadapan matanya sendiri.

Allah ma3ak ya akhuwai (saudara lelaki kecil ku..)



"mahu berjumpa mama?" ada suara menyoal.
"hem.." jawab Umar sambil mengangguk-angguk. T_T.

*maaf post agak kelam kabut kerana asyik tertanggguh. Bnayak tuntutan tugasan lain yang mencemburui.. *fokus kembali belajar. 2 paper masih belum tamat. Then sambung dengan second exams terus..Ya Allah lapangkan..



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.