MUSLIMAH :)


Salam ‘alaik buat semua. Entri ini khas untuk mereka yang bergelar wanita atau perempuan, atau akhwat, atau muslimah atau apa-apa yang seangkatan denganya. ^_^  





Seorang insan bergelar wanita itu adalah fitnah pada dunia. Dan salah satu ujian terbesar buat kaum Adam ialah kehadirannya insan bergelar wanita.  

Kalau kita lihat dari sejarah yang lalu, pergaduhan pertama manusia yakni Qabil dan Habil kerana apa?? Bukan kerana harta, wang ringgit mahupun Dinar, bukan kerana pangkat dan jawatan, tetapi kerana SEORANG WANITA.

Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita.
[Riwayat Al-Bukhari]

Maka takutlah kalian kepada dunia dan takutlah kalian kepada wanita.
[HR Muslim dari shahabat Abu Sa’id al Khudry]

Takutlah kepada (fitnah) dunia dan takutlah kepada (fitnah) wanita, karena sesungguhnya awal fitnah yang menimpa Bani Isra’il dari wanitanya.
[HR. Muslim]

Hebatnya seorang manusia yang bergelar wanita ini sehingga dengan rosaknya seorang wanita di dunia, dia mampu mengheret 4 orang lelaki bersama-samanya ke dalam neraka.


Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang): Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?” Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.” Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?” Baginda menjawab,“Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….” 
(Riwayat al-Tabrani).


Muslimah solehah itu bidadari
Bukan untuk dicari-cari atau dipuja lelaki
Tetapi nanti akan berhadapan dengan Ilahi
Dan apakah yang kamu wahai perempuan sudah laksanakan dalam kehidupan yang Kuberi?
 [ Puisi Muslimah solehah itu bidadari : Hilal Asyraf ]


“ Ya Allah. Selamatkan kami dari fitnah duniawi. Jadikan kami wanita solehah, yang mampu mengabdikan diri sepenuhnya kepadaMu.Tenggelamkanlah kami di dalam kecintaan-Mu supaya tiada suatupun yang dapat memalingkan kami daripada-Mu.”




Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.