Panduan untuk subur




entri khas buat pada bakal mama-mama yang bertanya.
insha allah.

Doakan..Doakan...
Kalau menghadapi masalah ketidak suburan iaitu sukar hamil walaupun telah mencuba antara 6 bulan hingga setahun, sila buat pemeriksaan dan buat ujian kesuburan kedua2 suami dan isteri. Ikuti panduan ini untuk meningkatkan kesuburan anda.

Langkah pertama ialah berdoa kepada Allah SWT untuk dapat zuriat. jangan putus harapan, Allah yang mencipta segala2nya, Kita perlu mohon dan berusaha untuk mendapatkan rawatan dari berbagai punca asalkan tidak syirik. Ada waktu2 dan tempat yang mana doa mujarab dan mudah dimakbulkan Allah SWT

Tempat terbaik didepan kaabah di Makkah..

Pergi jumpa pakar sakitpuan untuk pemeriksaan , buat vaginal scanning , buat ujian kesuburan dan seterusnya mendapat rawatan yang sesuai bergantung dengan punca ketidak suburan. Jika ujian benih suami normal dan xray HSG menunjukkan saluran fallopian tidak sumbat, 30 - 40% akan hamil dalam tempoh 3-4 bulan.

Berbagai2 jenis rawatan untuk hamil ada disediakan dalam blog ini, lihat dan cari dalam Archive.

Makan untuk subur
Carta BBT kesan waktu subur
Ubat subur
Mengatasi Stress untuk subur

Sumber: Dr Hamid Arshat (klik sini, banyak info yang menarik)

********

notahati-lynn di sini doakan moga ALLAH tambahkan rezeki lagi dan kurniakan anak-anak yang comel bagi setiap pasangan yang belum dikurniakan cahayamata penyejuk hati.Amiin..- even  tuan belog(status bujang)

Selamat memegang amanah mendidik seorang manusia untuk menjadi muslim mukmin yang membesar dalam ketaatanNya ya.

Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu mengatakan bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Setiap anak dilahirkan di atas fitrah maka kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi Nasrani atau Majusi. Sebagaimana binatang ternak akan melahirkan binatang ternak yang sempurna. Apakah engkau lihat ada binatang yng lahir dalam keadaan telah terpotong telinganya?”


Hadis ini sepertimana yang pernah dikongsikan dalam Halaqah tempoh hari , apa yang dimaksudkan Yahudi ialah golongan yang mengurangi urusan agama dan bersambil lewa dengannya, Nasrani pula ialah golongan yang menokok tambah dalam urusan beragama dan bermaksud untuk memperbanyakkan cabang dalam urusan agamanya manakala Majusi pula ialah golongan yang mereka-reka sesuatu yang sesat dalam hal agama seperti mana yang pernah dibincangkan oleh ulama’ fikriy kontemporari.


Semoga Allah menjauhkan kita dari sifat-sifat sedemikian.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

30 November 2012 pada 12:27 PG

nice sharing ukhti

30 November 2012 pada 9:44 PG

perkongsian yang baik.. sy pun belum ada rezeki lg..

30 November 2012 pada 11:49 PG

wah.. baru perasan entry ni.. thanks tuan blog for sharing. ok akan terjah blog Dr Hamid skrg jgk!

30 November 2012 pada 12:32 PTG

Thanks 4 sharing...

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.