"Aurat isteri kita, anak-anak kita, macam mana ?





Ustaz malam tu ada kata, "Aurat isteri kita, anak-anak kita, macam mana ? Ini semua mengurangkan pahala , dosa-dosa tu kita pun kena tanggung sama".

Ana pandang wajah abi... 

Terkedu...

Sentap...


Soal dosa atau pahala, semuanya di tangan Allah, tapi tersentuh hati ini bila disebut begitu. Yelah, abi dah tua, bukan sihat macam dulu-dulu. Susah payah abi menghimpun bekalan, apalah jenis anak ana ni kalau sengaja membebankan abi dengan dosa-dosa ana gagal menutup aurat dengan sempurna. As simple as that. 

Terkedu...


Apakah disebabkan malas dan cuai ana, ana tergamak mengkhianati abi sendiri?



Kita muhasabah kembali. Kasih sayang kita untuk keluarga itu sebenarnya sampai mana? Apakah sekerat jalan, sepanjang hayatnya saja, dan bila ia pergi, matinya, alam barzakhnya is non of our concern anymore? Kalau betul kita kasih dan sayang akan ibu bapa kita, let us stop doing things that will harm them thereafter. For ladies, the same story goes after marriage. Suami pulak terpaksa menanggung. Kita bincang isu aurat je lah dulu harini. Dahlah kita bagi orang lain tengok aurat kita, lepas tu suami kita pulak menanggung dosa sebab biarkan isteri tak menutup aurat dengan sempurna. Masa bercinta, janji macam-macam. Nak bercinta sampai syurga. Tapi?


Itulah. Kita kata kita sayang sampai bila-bila, kita tipu. Kita sayang sekerat jalan je...k fain.. dah tipu dah tu..Dosa..


Aurat wanita, semua pun maklum. Tapi yang ramai lupa : just because you've covered your skin and hair, doesn't mean you've covered your aurat properly. If you think you've tried so hard to cover your aurat properly - try harder :-)


nota jiwa- KITA semua kena usaha tutup aurat dengan sempurna. Kita semua termasuk tukang taip ni sekali. 

T.T


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


5 comments

2 April 2012 pada 3:19 PTG

saya sendiri sebelum nie x tutup aurat dgn sempurna.. berdosanya sbb dah membebankan papa dgn apa yg saya buat.. Alhamdulilah Allah masih beri saya peluang, beri peluang untuk saya gembirakan hati mama dan papa saya selagi hayat mereka dan sehingga mereka disana nt, insyaAllah..

3 April 2012 pada 1:06 PG

insya allah kiera...moga allah redha.. :)

Tanpa Nama
30 Oktober 2012 pada 3:57 PTG

Dik,

Mohon share ye.

-dakpink.blogspot.com-

30 Oktober 2012 pada 4:11 PTG

@Tanpa Nama boleh sis.. :)

29 April 2013 pada 11:34 PG

as-salam dik..

minta share ye..

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.