Namanya Seen Lee..



Seen Lee, 29, jaguh angkat berat yang mewakili negaranya, Australia dalam Olimpik 2012

Bertanding dalam kategori 63 kilogram, Lee nampaknya gagal dalam percubaan mengangkat besi seberat 106 kilogram (snatch).

Namun yang menjadi perbualan di dalam FB dan Twitter bukannya kekalahannya itu, tetapi ...




Tidak diketahui mengapa Lee memilih untuk membiarkan saja tidak seperti mana kebanyakan atlit wanita lain dalam sukan tersebut.

Untuk rekod, Lee adalah pemegang rekod angkat berat di negaranya dan merupakan seorang jurutera.

Yang pasti, kehadirannya di Manchester telah mencetuskan ‘fenomena’ tersendiri…ya, dengan caranya yang juga tersendiri!.. mungkin ada rahsia? ..hanya tuan punya badan yang tahu..


Jom Rujuk sini

Anderson Cancer Center menyimpulkan bahawa wanita yang mencukur bulu ketiaknya adalah 10 kali lebih terdedah terhadap kanser payudara jika dibandingkan dengan wanita yang membiarkan bulu ketiaknya tumbuh seada nya.

Dr. Therese Bevers dari M.D. Anderson berkata, dengan mencukur bulu ketiak, di ketiak akan timbul banyak luka yang tak kelihatan oleh mata serta pori-pori di daerah ketiak akan membesar. Ini memungkinkan toxin dan zat kimia daripada pelbagai jenis produk seperti deodorant, bedak, dan krim akan dengan mudah memasuki kulit melalui luka dan pori pori besar itu.

Deodorant antiperspirant akan menambah mudah toxin masuk ke dalam kulit, kerana antiperspirant mencegah pengeluaran keringat yang boleh membantu melunturkan toxin yang masuk. Toxin yang masuk itu akan berkumpul tertimbun pada payudara, dan akhirnya akan menyebabkan timbulnya kanser.

Bevers menjelaskan bahwa bulu ketiak memang berguna untuk melindungi ketiak dari zat racun yang hendak masuk dari luar tubuh, kerana di ketiak terdapat kelenjar limfa yang memudahkan kegiatan pemindahan racun racun terutama ke payudara dan bahagian tubuh yang lain nya.

Kemungkinan untuk pemindahan toxin ke bahagian tubuh yang lain juga ada, sehinggakan jika memang ke-tidak-ada-an bulu ketiak juga memudahkan tumbuhnya kanser dibahagian tubuh lain seperti paru-paru, jantung, dan otak, terutama apabila di payudara nya sudah tumbuh kanser. Bagi wanita yang kurang menjaga kebersihan nya, ke-tiada-an bulu ketiak juga memungkinkan bakteria dan kuman berkumpul di pori-pori dan memudahkan timbulnya bisul di bawah ketiak.

Kesimpulan adalah hubungan antara kanser dan mencukur bulu ketiak ini diperoleh dari pendataan terhadap wanita wanita di Amerika Serikat dan Eropah selama 10 tahun terakhir. American Cancer Society mencatatkan bahawa pada tahun 2002 sahaja timbul 175 000 kes baru kanser payudara ganas di Amerika Serikat, dan mengakibatkan terjadi nya 43 000 kematian kerana kanser payudara. Lebih lanjut, Bevers mengemukakan bahawa setiap rambut yang tumbuh pada tubuh kita memang dapat menjaga organ tubuh vital yang ada berdekatannya. Sebenarnya, dengan membiarkan bulu ketiak tumbuh dapat melindungi bahagian tubuh kita yang amat penting iaitu, payudara.

Lelaki terbukti jauh lebih selamat terhadap ancaman bahaya ini kerana kebanyakan lelaki tidak mencukur bulu ketiaknya. Ketika ditanya apakah menghilangkan bulu ketiak dengan cara lain seperti waxes dan mencabutnya juga meningkatkan risiko yang sama terhadap kanser, Bevers menjawab memang membuang bulu ketiak dengan mencukurnya adalah paling berbahaya kerana kemungkinan timbulnya luka-luka minor lebih besar. Namun begitu, dengan menghilangkan bulu ketiak dengan kaedah lain akan juga memperbesarkan pori-pori jauh lebih besar daripada mencukur.

Bevers menyarankan agar wanita tidak perlu mencukur bulu ketiaknya kerana bahayanya sangat besar jika dibandingkan dengan manfaatnya.

-SEKIAN-








Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


5 comments

7 Ogos 2012 2:29 PG

lupe nak shave kot. haha :DD

7 Ogos 2012 5:46 PG

baru tahu..hehe..

7 Ogos 2012 5:55 PG

Tapi Rasulullah SAW suruh kita jaga kebersihan Dan salah satunya, bulu2 tertentu kat badan kita ni..kalau dah sampai banyak tahap tu dah tu pompuan plak, adoi mmg tak bleh la kan.. Dasat sangat u...

7 Ogos 2012 7:28 PG

tetapi bukan dlm Islam, kita sepatutnya membuang bulu ketiak utk kebersihan. kalau dah panjang tahap mcm dlm gambar tu, melampau la. -,-

7 Ogos 2012 3:04 PTG

rasa mcm x sesuai je peremppuan ada bulu ketiak..=_='

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.