Himpunan 40 Kata-Kata Hikmah Islam.



Banyak benda tak terluah hanya mampu ditulis.walau tak dikongsi pada butir bicara.hanya ditaip pada papan kekunci,hanya dibaca insan-insan tidak dikenali.tapi sekurang-kurangnya masih ada tempat untuk berbagi.

40 Kata-Kata Hikmah Islam


1. "Kalau hidup ini pahit, Allah lah gulanya"


2. “Tidak perlu kenal bertahun-tahun. Orang yang sudah mencintai Allah, maka akan dengan mudah ia mencintai orang yang juga mencintai Allah.”


3. Ujian yang Allah beri tu kadang-kadang hati kita rasa tak sama.Semua bergantung pada tahap iman kita.


4. Kalau iman tengah tinggi macam gunung.. datang la ujian besar mana, kita boleh lalui dengan tenang..yela, iman tengah bertambah..


5. Kalau iman dalam keadaan lemah longlai..berkurang.. ujian sekadar jentikan dari Allah kita dah rasa macam tsunami yang menimpa..walhal benda kecil je pun.


6. Tapi apa yang Allah beri pada kita, memang betul-betul sesuai pada ukuran iman dan kemampuan diri kita untuk hadapi. Tak mampu, Allah takkan beri.


7. Jangan bandingkan ujian orang lain dengan ujian kau. Setiap orang tak sama. Alangkan saiz kasut... saiz baju pun berbeza-beza, inikan ujian kiriman Tuhan..

8. “Merantaulah. Gapailah setinggi-tingginya impianmu. Bepergianlah. Maka ada lima keutamaan untukmu; melipur duka dan memulai penghidupan baru, memperkaya budi, pergaulan yang terpuji, serta meluaskan ilmu”


9. Sungguh, bukan mekap, beg tangan, baju seluar, kasut tumit, yang membuatkan kita cantik di mata Tuhan.
Yang membuatkan kita cantik di mata Tuhan adalah kerana kita menepati indikator perempuan yang mukminah lagi solehah.


10. Mengejar manusia kita akan lelah. Kejar Tuhan inshaAllah kita takkan rebah.


11. Kerana egolah Azazil merasakan dirinya lebih baik penciptaannya dari Adam.


12. Bukan mudah nak sayang seseorang kerana Allah.Tapi lagi payah nak membenci orang kerana Allah.


13. Dan ketika aku menjauhi-Mu, Kau tidak berkurang apa-apa walau sezarah, dan bila Kau mula menjauhiku walau sekali kelip mata, aku kosong tak bermakna.


14. untuk mengajar orang tentang ketinggian Allah dan Islam, kita mesti terlebih dahulu merendahkan hati sendiri.


15. Maafkan semua orang sebelum tidur.Bersangka baik dengan Tuhan dan manusia.Tak payah simpan amarah dan dendam.Itu cuma beban yang meletihkan jiwa.Jiwa bukan sudah cukup terbeban?


16. Memaafkan orang lain, bererti memaafkan diri sendiri. Ya Allah, jadikan kami orang yang senang meminta maaf dan memberikan maaf.


17. "Allah itu, lebih dari cukup. Lebih dari segala-galanya. Kau ada Allah, kau ada semuanya."


18. "Yang cantik belum tentu setia. Yang setia sudah pasti cantik. Bila ia tidak cantik di matamu. Setidaknya ia cantik, di mata Tuhan.."


19. Kalau sayang, hargai.Kalau benci, maafkan.
Kalau diterima, manfaatkan.
Kalau dikhianati, doakan.

Kita sentiasa punya pilihan untuk berbuat yang baik, jangan sekali-kali berlaku kejam pada orang lain


20. Tak semua mereka yang peduli itu, mampu mengungkapkan rasa prihatin mereka dengan kata-kata.


21. Ditanya Saidina Ali berapa jauh jarak langit dan bumi? Jawab Ali sedekat doa yang mustajab


22. "Belajar untuk bezakan, menasihati ataukah menghakimi? Kerana yang kau nasihati itu manusia yang (masih) punya hati.."


23. "Jangan berduka, bila berduka syaitan suka, sebab saat itu hati kita terluka, mudah syaitan hasut ke jalan murka, lalu mengheret kita ke neraka..."


24. Kadangkala hati itu perlu kosong sebelum dapat diisi dengan rahmat Allah. Berbahagialah kepada mereka yang hati terasa kosong, kerana Allah sedang membersihkan hatimu.


25. "Allah akan hancurkan hati orang yang ia sayang berkali kali sehingga tiada harapan untuk dunia ini. yang ada hanya harapan untuk Dia saja..bagi yang mencari cinta Allah bersedialah menerima hakikat ini.."
-Abd Qadir Al-Jailani-


26. terjumpa atau tidak terjumpa dua-dua pasti ada hikmah..cause Allah does not create something in vain.dan ya...dalam Islam tiada kebetulan. semuanya berlaku dengan kehendak Allah...
hanya Allah..


27. Dua kekasih yang tidak boleh bertemu dalam satu masa (di dalam hati) iaitu: Kasihkan Allah dan kasihkan maksiat.


28. Bila Tuhan tak beri apa kau minta, bersyukurlah. Dia tahu kau tidak mampu menanggung keperitan bila hal itu tidak seperti yang kau sangka. Dia kenal kau, dan hati kau, lebih dari kau kenal diri kau sendiri.


29. Cinta adalah doa. Selagi kita berdoa, selagi itu ada cinta. Bukan, bukan untuk sesama manusia saja. Pada Allah tentunya. Ada doa bermakna kita masih bergantung harap padaNya ; satu-satunya pemberi cinta. Moga DIA mengasihi kita dengan cintaNya yang Maha Agung.


30. Hidup dalam fitnah akhir zaman, jalan ke neraka 'lebih lurus' berbanding jalan ke syurga.


31. Ade sahabat yang tidak di sisi kita, tapi nama kita sentiasa dalam doa dia.
Allahurabbi. Sayangi dia.


32. Istighfar akan mengembirakan hatimu


33. semua yang berlaku tiada yang tiba-tiba ianya dari taqdir Allah di bawah kuasa keizinan dariNya Astaghfirullah,Alhamdullilah Allahuakbar!


34. "Tapak kaki kita kalau dah keras,pijak paku dan duri pun tidak terasa apa sebab tumitnya sudah keras. Tetapi kalau tapak kaki yang lembut,terpijak duri sikit sahaja sudah berdarah. Demikianlah juga hati,kalau ia dah keras tak terasa lagi bersalah kalau buat dosa."~TGNA~
-Mari beristighfar(Astaghfirullahal'azim)


35. Sesungguhnya iman dalam dada seorang itu lusuh sebagaimana lusuhnya pakaian. Maka mohonlah kepada Allah taala agar Dia memperbaharui "iman dalam hati kamu
(Hadis Riwayat al Haisani)

36.“Kami hidup bersama Rasulullah saw dan kami lihat tanda-tanda kenabian serta mukjizatnya. Kami benar-benar melihat dan mendengarnya, lalu kami memeluk Islam dengan mudah. Tetapi, kamu tidak pernah melihat dan mendengarnya, kiranya kamu beriman dengan apa yang tidak kelihatan, maka ganjaranmu adalah lebih besar sekiranya kamu beriman kepada Allah dengan jiwamu.”— [ Khalid Ibn Walid ]

~Ayyuhan naas...sollu 3la an-Nabi..~



37.Guru murobbi ummah, Tanpa murobbi aku tak kenal Robbi.


38. Guru itu buku yang berkata-kata,Guru itu rotan yang bergerak;Guru Murobbi Ummah.


39. Jadikan rasullullah SAW contoh guru yg terbaik. Dialah Mualim, muadib, murabbi, mursyid & mudaris sepanjang zaman..

40. Andai saja dosa berbau aromanya,malah kekal bersama pelaku.Tidak nyahbau Meski berkampung bawah hujan menderu..Apa engkau masih engkau Dan aku masih aku?
andai saja Allah menciptakan flatus itu berwarna..

Maka syukurlah, Tuhan tutup aib kita.


notahati- +hobi saya membaca.-Eh? Bukankah hobi=perkara yang kita suka buat pada masa lapang?
+ya, napa?
-Takkanlah Allah turunkan perkataan Iqra' dekat Gua Hira' tu hanya untuk kita jadikan hobi?

#membaca dan menuntut ilmu itu kewajipan kita sebagai Muslim.

sekian. kalau nak share..silakan.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


57 comments

2 Jun 2013 9:15 PTG

syukran for sharing :)

2 Jun 2013 10:04 PTG

afwan..jazakillah khairan plain. ;)

3 Jun 2013 12:47 PG

bagus kak, nak buat status lah :)

Tanpa Nama
3 Jun 2013 1:40 PG

benarrrr....tq cik lynn

-m84, kb bru9-

Tanpa Nama
16 Julai 2013 7:46 PG

syukron kak... Izin copas :)

20 Julai 2013 11:07 PTG

@Tanpa Namasilakan dik... :)

Tanpa Nama
7 September 2013 10:40 PTG

Trimak kasik

17 September 2013 12:27 PTG

Terima Kasih

Tanpa Nama
20 September 2013 2:44 PG

Jdi pngn tobat

Tanpa Nama
25 September 2013 8:11 PTG

mohon share ye :)..

Tanpa Nama
25 September 2013 8:13 PTG

mohon copy ye :)

1 Oktober 2013 2:01 PG

kunjungan perdana izin nyimak dan buka2 blognya...d tunggu kunjungan baliknya d

http://jagadkawula.blogspot.com/

salam persahabatan, sukses selalu untuk anda :)

Tanpa Nama
2 Oktober 2013 10:10 PTG

assalamualaikum .. Maaf , sy budak bru bljr .. Kak , sy x fhm dgn ayat di bwah tuh .. Adakah hobi tuh iqro' dlm bhs arab ?

3 Oktober 2013 7:17 PTG

@Tanpa NamaMemang sudah fitrah manusia untuk mengetahui asal-usul mereka. Kerana itu sejak awal-awal lagi, sejak dari wahyu pertama (iqra'), Tuhan (Rabb) telah menyatakan bahawa manusia itu berasal dari 'alaq ('alaqah). Pada setiap kejadian, ada permulaan yang menetapkan identiti. Mencari asal usul.

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. ['Alaq 96:1-2]

iqra itu bermaksud bacalah..

Tanpa Nama
23 Oktober 2013 8:28 PTG

:-)

Tanpa Nama
26 Oktober 2013 1:16 PTG

mohon copy... ye :)

6 November 2013 3:49 PTG

mohon copy..trima kasih.

6 November 2013 3:49 PTG

Mohon copy..Trima kasih.

Tanpa Nama
6 November 2013 3:50 PTG

Mohon copy..tk.

7 November 2013 8:51 PTG

ingin copy . syukran :)

19 November 2013 7:40 PTG

Kau ada Allah ... Kau ada segalanya...

19 November 2013 7:42 PTG

Kau ada Allah.. Kau ada segalanya...

Tanpa Nama
20 November 2013 8:14 PG

mohon copy ya :)

Tanpa Nama
2 Disember 2013 1:47 PTG

Nk copy

13 Disember 2013 2:26 PG

Mantap

Tanpa Nama
6 Februari 2014 7:11 PG

Mohon copy paste yea kak.

Tanpa Nama
7 Februari 2014 7:05 PTG

mohon copy kak

Tanpa Nama
12 Februari 2014 12:00 PG

Bleh copy x

Tanpa Nama
12 Februari 2014 12:03 PG

Bleh copy x

Tanpa Nama
13 Februari 2014 9:37 PG

Kak bleh sye copy

4 April 2014 1:31 PTG

Mohon share ye dear..
free2 singgah blog sy..http://bit.ly/1pT0FgW

22 Mei 2014 1:15 PG

nk share blh x...

Tanpa Nama
13 Julai 2014 5:39 PG

Mohon share blh..

20 Ogos 2014 11:13 PG

Mohon copy.. Kata2 yang indah :) tq..

Tanpa Nama
4 September 2014 11:32 PG

Jazakillah ya ukhti...
Info yg bagus..keep it on

Tanpa Nama
4 September 2014 11:40 PG

Jazakillah ya ukhti..

Tanpa Nama
19 September 2014 9:02 PTG

Mohon copy kak..syukran :)

Tanpa Nama
19 September 2014 9:04 PTG

Mohon copy,kak..syukran:)

Tanpa Nama
19 September 2014 9:05 PTG

Mohon copy, kak..tq

22 September 2014 6:13 PTG

40 yg terbaik.. !!!!!tq

23 Oktober 2014 2:41 PG

Menarik kata-kata hikmah ni. Moga ia boleh ketuk sanubari kita dan sedar dari dalam kealpaaan

11 Disember 2014 4:20 PTG

Syukran . sye nak mnta izin utk copy . syukrann .

2 Januari 2015 10:22 PTG

mohon copy

Tanpa Nama
7 Februari 2015 5:21 PTG

Awesome. Mohon copy ^^

Tanpa Nama
25 Februari 2015 1:23 PTG

mohon copy yee

Tanpa Nama
25 Februari 2015 1:25 PTG

mohon copy

Tanpa Nama
28 Mei 2015 7:50 PTG

Assalamualaikum, mohon copy ya kak.

Tanpa Nama
28 Mei 2015 7:51 PTG

mohon copy ya.

20 Jun 2015 2:54 PTG

mohon copy yea... sekali blogwalking...
sudi2 singgah ke blog baru saya : http://celotehcikct.blogspot.com :)
TQ~^^

20 Jun 2015 2:54 PTG

mohon copy yea... sekali blogwalking...
sudi2 singgah ke blog baru saya : http://celotehcikct.blogspot.com :)
TQ~^^

20 Jun 2015 2:54 PTG

mohon copy yea... sekali blogwalking...
sudi2 singgah ke blog baru saya : http://celotehcikct.blogspot.com :)
TQ~^^

3 Ogos 2015 2:50 PG

good sharing..

18 Oktober 2015 12:46 PG

Syukran atas pekongsian. Mohon share ye..

13 November 2015 8:01 PTG

Mohon copy n share...terima kasih:')

Tanpa Nama
31 Januari 2016 11:01 PG

sy mtk keizinan penulis mohon copy ye

18 Mei 2016 8:25 PTG

mohon share ye sebab bagus sgt

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.