Takkan Subuh pukul 8 kot!




Jam 8:01 p.m

Saat badan keletihan melaksanakan tugas seharian malu untuk bagitau kpd Dia

"Ya Allah,boleh tak nak skip solat sunat hari ni..penaaat sgt.."

malu, 


Study ditemani kipas :)

Moga Allah bagi kekuatan buat saya,awak dan mereka

Ya Allah,moga dgn sgala ilmu ini, kami makin dekat dgn Mu Ya Allah.


*****

Jam 6.45a.m

aku dah kepanasan menunggu bas yang tak berhenti-henti untuk solat Subuh.

Aku meluru ke depan...

"Enchek, Saya minta enchek berhenti, berhenti, kami nak solat Subuh!", aku mulakan pengarahan.

"Ala, orang lain pun maye(sembahyang) jugok", drebar tu menjawab.

(Sekarang masuk waktu syuruk lebih kurang 7.04 kerana waktu subuh sekarang dalam pukul 5:48 so macam mana tu? waktu dhuha pula 7.33 pagi. Kiranya dalam pukul 7 boleh sembahyang lagikan?)

"Ya lah, takkan Subuh pukul 8 kot!", aku jawab balik.

Bas tu terus berhenti di Masjid berhampiran, kurang lebih 20 meter setelah aku mendesak drebar itu berhenti. Aku dengan gembiranya turun solat Subuh, itupun dah lewat.

Selesai solat, aku yang pertama kali keluar dari masjid. Aku nampak drebar bas itu hanya menunggu di tepi bas.

conclusion korang?

PENGAJARAN

Tujuan aku menulis ini adalah untuk mengajak kita semua, terutama penumpang bas yang beragama Islam, jangan biarkan hak kita sebagai Muslim ternoda hanya kerana kita menyerah kalah kepada drebar yang tidak mahu mempraktikkan Islam. Yang tidak solat.

Tak kira anda lelaki atau wanita, pertahankan hak anda sebagai Muslim. Kita punya banyak musuh, boleh jadi musuh kita adalah bukan Islam termasuk yahudi dan Nasrani dan boleh jadi daripada orang Islam sendiri termasuk munafikin dan fasikin.

Kemudian, anda harus selalu ingat, bahawa solat di awal waktu itu adalah tuntutan daripada Nabi SAW sendiri.

Ditanya Nabi SAW, apakah amalan yang sebaiknya, maka bersabda Nabi : Solat di awal waktunya. (Riwayat oleh At-Tirmidzi dan Abu Daud, Al-Albani mensahihkannya.

Dalam surah an-nisa' ayat 103, Allah berfirman, Sungguh, solat itu adalah kewajipan yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman.

*Solat membezakan Islam dan Musyrik

Amiin

sahabat-sahabat,yok-yok study sesame!
tolong-tolonglah lah sahabat korang yg xberapa nak terrer ni.huhu .. 

ok dah nak isyak.

sekian.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


14 comments

20 September 2012 8:46 PTG

:)

20 September 2012 8:57 PTG

solat yang membezakan kita dgn musyrik...

20 September 2012 9:11 PTG

akak.ape name font akak ?

20 September 2012 9:31 PTG

Bagus tu ;D
selagi tak mntak berhenti mesti dia takkan berhenti.. sebab pk diri sendiri tak solat jgn samakan dgn org lain yg nk menunaikan kewajipan sebagai org Islam ^^

20 September 2012 11:01 PTG

btol tu setuju.. sekang ni kalo keje kat tempat yg bkn muslim.. mmg x de.. jd kita berhak bersuara.. ^_^

20 September 2012 11:03 PTG

noted.. nice sharing ^^

20 September 2012 11:18 PTG

dulu aku naik bas pon susah sangat driver tu nak berhenti solat..

21 September 2012 12:07 PG

Pernah jadi macam nie, waktu tu nak solat magrib tapi drebar bas tu tak nak berhenti.

21 September 2012 1:22 PG

Sentiasa berjaga dengan solat :)

21 September 2012 3:27 PG

ya Allah .. Ad jgak pmandu bas mcm tu. Skrg2nye hormat lah owg laen yg nak solat.. Kalau tak desak msti tak brhnti neh. Btul tndakan awk tu..

21 September 2012 4:29 PG

pukul 7 boleh solat lagi, kira waktu emergency tu.
lain la kalo terlewat bangun sebab tak sengaja dan terlepas solat subuh.
buka je mata wajib solat.
kalo dengan sengaja konpem dah kena qada solat tu.
kadang2 ade driver bus yg tak concern psl solat..sebab dia tak berhenti sume orang tak solat.
tapi bagus la kalo ade yg concern.
solat subuh 2 rakaat tak smpai 10 minit pun.

21 September 2012 8:40 PG

Solat merupakan rukun Islam.. Jika tidak solat, segala amalan kita tidak akan diterima Allah.

21 September 2012 8:42 PG

err..kenapa mcm tu...?

sepanjang sally naik bas...x pernah lg kena mcm tu...alhamdulillah...

selalunya, by time paling lmbat pun pukul 6.30am la...

bagus awak pertahankan Agama kita! :)

21 September 2012 9:53 PG

terima kasih atas peringatan ini..

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.