ISLAM O-PHOBIA?


 

ISLAM AGAMA KEGANASAN? SALAH KITA ATAU MEREKA SALAH FAHAM?



Saat dia mula berkata-kata.mmg rase teruja sangat.subhanallah.Dia muallaf.baru 15 tahun masuk islam.Dia dah hafal surah-surah dlm quran surah keberapa.laju je dia cakap.. tak cukup dgn itu.ape yg terkandung dlm kitab bible pun dia tau.siap tau ayat ke brape.versi berapa lagi.alhamdulillah.Allah berikan kelebihan padanya.

moga saya terus rajin utk menaip ttg tajuk ni.Takut nanti tersekat dipertengahan penulisan.biasa lah kan.~~~ ngeee



ISLAM O-PHOBIA? fhm tak ape tu?gi amek kamus dewan.(hah!sape tak cari tue pemalas tol! ) gurau~.O-PHOBIA ? bermaksud keganasan.so,ADAKAH ISLAM AGAMA KEGANASAN?SALAH KITA ATAU MEREKA YG SALAH FAHAM?mereka ditujukan pada non-muslim atau mereka yg tak paham islam.



okey.terus menulis..saya akan bagi secara point2.supaya anda tak rasa bosan dan dpt pointnye.(ceh~ senanye mls nk pjg2kan ayt.nguhuhu)..sy tulis mengikut ape yg sy dpt dr percakapannya.kalau slh,mohon betulkan.n kalau ade yg x fhm,bole tnye.insyaAllah kalau sy tahu sy jwb...moga bermanfaat.



*kerja dakwah bknlah kerja ustaz atau ustazah atau imam shj.tp kerja dakwah adalh KERJA KITA SEMUA ORANG MUKMIN.start kte ucap 2kalimah syahadah,tugas dakwah da berada dibahu kite...kte sedar tak?



*berapa ramai org islam,tak kira lelaki atau perempuan,bile time solat subuh,dia dtg bulan??renung2 kan~



*knape skarang ni non-muslim susah nk faham islam? (ni ssh nk terangkan.sbb kene lukis).. okeyh.mcm ni.sbb nye,penempatan penduduk islam(islam ye.bkn melayu) dan non-muslim bagaikan diasingkan.okey.tak faham??cmne ek nk fahamkan..cth lah...ade kuala lumpur dan shah alam.dan tgh2 antara kuala lumpur dan shah alam ade subang.ramai org islam dkt kuala lumpur.n non muslim kat shah alam.yg campur non-muslim n org islam kat subang.means average non-muslim yg bercampur dgn islam sikitkan?



*kdg2,fatwa tak pandang sensitiviti non-muslim..



*jgn ilmu islam yg kite ade,tak bermanfaat pd org bkn islam n org islam sendiri..



*definisi islam :

>SALAAM:aman + harmoni + tenang

>ASLAMA:menyembah secara rela,taat n menyeluruh

>SALIMA:suci,sohih



*PUNCA SALAH FAHAM.

Prejudis

#bile wanita tutup aurat,ckp dlm tudung ue ade bom.

#gay-ade org islam yg gay

#poligami

#masalah org islam sendiri-ade BEZA org yg beragama islam dgn org melayu.

#perbalahan politik -jadi masalah bile politik dibawa dlm agama islam..pttnye agama islam dibawa dlm politik.

#fatwa dari yg bkn pakar.-org yg sampaikan tak pandai islam.tp ckp mcm hebat.padahal imu takde.



METODOLOGI MENJAWAB SOALAN2 DARI NON-MUSLIM or MEREKA YG tak FAHAM ISLAM

-Fahami soalan.

-Jngan emos

-jangan gune istilah payah2.muslimin muslimah.sohih n bagai2 tu.diorg tak faham.gune bahasa mudah.

-data statistik n rujukan yg mantop

>PALING PENTING BERPANDUKAN AL-QURAN DAN SUNNAH



MACAM MANA NAK LAKUKAN?

-sebarkan dakwah diblog

-facebook n twitter

-forum

-NGO islam



drpd kte buat status2 ntah pape,lebih baik memperbaiki fahaman islam.

KITA PERLU JADI PENDAKWAH,BUKAN PENDAKWA



JENIS KEGANASAN DLM ISLAM YG DIPERKATAKAN

-keganasan(perang2)

-wanita(kene pakai tudung,kene jd isteri kedua,ketiga)

-kebebasan bersuara

-negara islam suke berperang

-islam tersebar dgn mata pedang

-hukum hudud.



*sejak kes 9/11 (yg WTC runtuh tue),isu islam adalah agama yg ganas meningkat !sampai sekarang tak de ape bukti islam salah. Tapi 19org arab disalahkan.TAPI takde BUKTI ! lihat surah al-baqarah 111.(sila gune tafsir2 anda ..)

persoalannya,kalau islam agama keganasan,knape mangsa 9/11 ade yg masuk islam? fikirkan~



ISU WANITA

poligami,wanita kene berhijab,wanita tak bole jd imam.haish ! mne bole mcm ni.tak adil lah !!!



mcm mne nk jwb soalan ni?

nk jwb da mmg hukum Allah mcm tu? no2 ! jgn jwb mcm tu.tapi jwb dgn HIKMAH ! jgn jwb sbb pakai tudung tu wajib. tak pakai masuk api neraka.nanti lagi dia rase agama islam tu ganas!



PERSOALAN YG SELALU MEREKA BERIKAN.



KNAPE LELAKI JD IMAM?
BKN PMPUAN?
PASTU KENAPE PEREMPUAN TAK SOLAT KAT DEPAN?ATAU PUN SEBELAH2.KAN PAKAI TELEKUNG.BERSENTUH DAN ADE LAPIK.



nak jwb mcm mne?gune hukum?
tak payah.
Diorg bukan faham kalau korg cakap ni wajib.tu wajib.dah termaktub dalam syariah islam.syariah pun diorg tak faham ape.so,berdakwah cara HIKMAH !

(tanda2 seru ni bkn means sy menulis dgn nada menengking.sila bace dgn nada yg semangat.hehe)



jawapan :cuba bayangkan pmpuan jd imam or pmpuan solat dihadapan,agak2nye,mse tgh rukuk n sujud,lelaki pndang mne?? (yg lelaki akn faham.jgn gedik2 buat2 tak fhm.n yg pmpuan sila fahamkan) so,konfem la mereka takkan khusyuk kan?okey.nak solat sebelah2 pulak..kang,baru disuruh rapat2 kan sof(barisan) solat,lelaki mcm da kne kejutan elektrik.Jadi,MELETAK SESUATU PERLU PADA TEMPATNYA.



SOALAN KEDUA:ISLAM NI ADE POLIGAMI .KESIAN LAH PMPUAN KENE BERMADU.KENAPA TAK BAGI PEREMPUAN KAWIN SAMPAI 4 JUGAK?



sbnrnye,tak de 1 ayat pun dlm quran yg perkenalkan poligami .

(mase dia  cakap ni,sy da buat muka kerut2.)



sila lihat surah an-nisa ayat 3.(bukak tafsir masing2 okey)

ayat ni tak perkenalkan poligami.tp ayat ni letakkan had poligami dan syarat2 utk berlaku adil.means,quran tak perkenalkan poligami.tp letakkan had poligami dan berlaku adil.



okey..kamu-kamu yg perempuan-perempuan ni tak suke ayat ni? nak buang?okey cuba kita buang.kalau dibuang,means lelaki boleh kawin takde limit ! 10org pun boleh.lagi lah haru kite nantikan?

 see.. islam tu TAK kejam.





SOALAN KETIGA:KENAPA DLM ISLAM LELAKI JE BOLEH KAWIN 4? PEREMPUAN?



okey.

perempuan pun nak kawen 4 jugakkan? ok.kite bincang (trademark dia)

-1 lelaki.kahwin dgn 4perempuan > bile dpt anak,kite tahu sape ibu sape ayah. betul?

-1perempuan kahwin dgn 4lelaki >bile kte dpt anak,kte tak tahu sape ayah dia.

fahamkan kenape???

okeyh.

then mereka pun jwb,alahh ! ceklah DNA baby tu. kdg2 DNA pun bole tersalah ye kawan-kawan..



-fitrah lelaki...dia boleh jatuh cinta kat pmpuan lain.even dia kawen dgn isteri kedua pun,syg dia kat isteri pertama tetap tak berkurang.(ni sy tak tahu.tanye lelaki)

-fitrah perempuan..bile cinta kan sorg lelaki tu,dia cinta smpai tertutup pintu hati dia utk lelaki lain. (betul..betul..betul.. sebab saya kan gegurl)



lagipun,sila bayangkan kalau pmpuan kawen 4lelaki,sorg suami tue nak 5org anak.means,4org suami,dia kene mengandungkan 20org anak?huish !



SOALAN KEEMPAT:ISU NABI MUHAMMAD.RASULULLAH KAWIN RAMAI.KAWIN DGN KANAK-KANAK.



huh.berat jugak ni nk jwb kalau tak tau.sape yg mereka mksudkan kanak-kanak ni?sudah tentu saidatina aisyah.



okey,rasulullah kawen dgn aisyah kawen lari ke? tak. 

Nabi guna wali aisyah..rasulullah kawen dgn aisyah mase umo aisyah 6thn.tapi duduk dgn aisyah mse umur aisyah 9 tahun.kenapa??



-sbb dlm islam,belum akil baligh dikira kanak2.dah akil baligh dikira dewasa.
9 tahun  tu da akil baligh kan?dewasa lah kan?



-
9 tahun  pd zaman rasulullah,tak same mcm zaman kite ni. 9 tahun  zaman rasulullah da tau uruskan rumah da.takde da nak main2 pasir ni.



-kalau nak same kan zaman rasulullah dgn zaman skang,kite yang dah 19thn ni kenape tak kawen lagi?dah kira tak laku da ni tak kawen. jwpn kite mesti,zaman dulu lain~~~ so,itu lah jawapannya. !



JADI,PERANAN SAPE NK TUNJUKKAN KEBENARAN NI? 
PERANAN KITA..LAGI-LAGI KITA YG BELAJAR ILMU AGAMA NI.

pap ! tertusuk hati bile dia ckp ni.



Alhamdulillah....selesai tajuk ISLAM O-PHOBIA ni.insyaAllah,tajuk lain akan ditulis nanti.moga bermanfaat. smpaikan lah walau satu ayat.. jgn lihat sape yg menulis,tp amek lah manfaat dari ape yg ditulis.

wallahu'alam..



nota hati : kalau ade bahasa yg tak sdp dlm post ni,mohon beribu kemaafan.mmg nk buat bahasa skema,tp nanti mesti ramai boring .



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


14 comments

17 September 2012 10:02 PTG

Kebanyakannya adalah agenda orang kafir untuk menjatuhkan Islam.

Mohon share jika ingin digunakan pada masa akan datang :) Jazakallahu khairan,

17 September 2012 10:15 PTG

@Muhammad Firdaus Bin Kamarudinsilakan silakan silakan :)

17 September 2012 10:33 PTG

masyaAllah sy pon tengah tulis benda yang hampir sama
syukran sy ambik input sikit kat sini buat penambah perisa nanti :)

17 September 2012 10:40 PTG

@Taufik moga bermanfaat.. :)

17 September 2012 10:44 PTG

Waalaikumsalam, alhamdulillah benda2 mcm memang ialah point utk org bukan Islam takut kepada Islam, pernah terdengar juga dari muallaf yg baru memeluk Islam, mereka bukannya taknk memeluk Islam tapi fahaman mereka tentang Islam ialah cetek..

salah siapa jadi mcm tu? salah Umat Islam sendiri sebab tak memperluaskan fahaman Islam secara betul..

Mohon share benda ni.. Nnti inshaAllah boleh mengingatkan yg lain juga ^^

17 September 2012 11:38 PTG

@Everything's Everythings elhamdulillah... silakan..kita kongsi ilmu sama2.. :)

Tanpa Nama
18 September 2012 2:53 PG

:)

18 September 2012 1:07 PTG

assalamualaikum.lama xbaca entry sis.ckup 2bulan suda.thanks tuk entry ni

18 September 2012 5:03 PTG

yup.. sy pun kdang2 ditnye mcm2 oleh kwn2 yg non-muslim.. sy try jwb ngan baik supaya diorg paham kn agama kite.. kitorg mmg saling respek pun agama masing2, hehe..

btw, thanks lin coz sudi ltak banner sy kat ur blog.. hihi~.. ^_^

18 September 2012 8:08 PTG

hmm.. nak komen macam2 , saya pun bukan pakar agama.. cuma mampu baca je..hehe :)

18 September 2012 8:15 PTG

@boni kacak ta semstinya pakar agama je boleh komen sini. kita semua sama je kan.yang baik kita ambik ibrahnya dan berkongsi bersama-sama. :)

19 September 2012 10:56 PG

setuju apa yg awak ckp tue.. kdang non muslim tak terpandang keindahan islam bila islam tue sndiri dh sama mcm depa.. cntoh mcm isu aurat.

mana yg tutup tue dh sama mcm depa yg non muslim so dari situ depa pk buat pe nak masuk islam sbb islam sndiri sama mcm depa kan?

19 September 2012 3:06 PTG

pnah kwn non-muslim tnya sy knapa perlu solat jumaat kt masjid & pd wktu tgh hari hari2 lain x wajib.. jenuh nk bg dia faham dlm jawapan mudah & ringkas..

sy suka en3 cmni.. arigatou, lynn.. nice sharing ^^

20 September 2012 4:21 PTG

wahhh best entry ni....klu bukan kta yg tegakkan agama ALLAH sapa lg kn...skrg ni cm2 agenda orang yahudi tuk jatuhkan islam..sma2la doakan smoga kjdian lbh dayst tidak berlaku..insyALLAH kta mndpt ksedrn sblm terlambt...bab poligami...hari ni sy mngtakan sy tdk menentang...tp da syartnye la huhu

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.