Untuk wanita: SENGGUGUT JANGAN PANDANG RINGAN !




Ana baru lepas baca blog dari Dr Hamid Arshat. Beliau merupakan doktor sakit puan. Ana suka membaca blog beliau kerana banyak info yang berguna. Mungkin ada yang bertanya,"tidak terlalu awal ke baca blog sedemikian?". Ini jawapan ana," kebanyakan orang pasti menganggap keadaan mereka adalah normal jadi pemeriksaaan kesihatan terutama sistem peranakan dijatuhkan kepada no 2 atau 3 atau terakhir. Bila masuk alam perkahwinan, barulah sibuk mencari info mengenai sistem peranakan dan permasalahan yang ada. Ini adalah salah, lagi awal kita detect, lagi senang. Ana suka membaca pasal kesihatan (dari diet pemakanan sehinggalah ke masalah wanita) ini, mungkin disebabkan keluarga ana sendiri (ummi dan arwah abi nak sangat ana jadi doktor)

Setiap wanita pasti akan ada senggugut cuma yang membezakan setiap wanita itu adalah kadar kekerapan, sakit yang antara skala 1-10 dan kesan senggugut. Ana pernah melihat kawan yang senggugut teruk yang dimana sehingga sukar ingin bangun dari tempatnya. Berkali-kali dia bertanya ana "adakah dia sukar hamil pada kemudian hari?". Ana balas balik kepadanya," the best answer is to seek a gynae". Kadang-kadang kita nampak ia simple,"ala, muda lagi. senggugut ni memang macam ni, esok lusa baiklah" tapi sebenarnya kekerapan anda kena dan sakit yang tidak boleh dibendung adalah petanda kepada masalah yang lain. Ana tidak mahu menakutkan anda tapi itu adalah benar. Ubat penahan sakit menstrual period pun kadang-kadang tidak boleh membantu. Di bawah ini, ana letakkan bahaya senggugut ini kepada wanita. Jadi jangan ambil kes ini sambil lewa. Ia boleh memudaratkan kepada anda, wahai wanita.


Penerangan dari Dr Hamid Arshat mengenai senggugut jadi endometriosis:

Pesakit ini telah kahwin lebih tiga tahun tapi tidak pernah hamil. setiap bulan akan mengalami senggugut teruk. Gambar dari teropong laparoscopy , rahim didepan dan usus dikelakang dan kelihatan ovary berwarna puteh dan didalam nya ada endometriotic cyst. Pada dinding rahim pula ada tumbuhan fibroid.




Lihat darah kotor warna coklat kehitaman, yang terkandung dalan endometriotic cyst dalam ovary (warna putih)




Kandungan endometriotic cyst - darah kotor- ia juga digelar dengan nama 'chocolate cyst'

Penyakit endometriosis merosakan organ2 peranakan. dalam pesakit ini ovari rosak, akibat dari reaksi inflammation/radagan, timbul adhesion dan scarring yang boleh melanda kilang ovari dan saluran fallopian dan dinding belakang rahim. Seringkali juga saluran benih/fallopian menjadi tersumbat atau sempit dan ini meyukarkan peroses percantuman benih lelaki dan telur permpuan.

Dalam situasi yang teruk , rahim menjadi rosak dan tumbuhan adenomyosis timbul menyebabkan senggugut yang amat sangat.



Adenomyosis, rahim bengkak macam 3 bulan mengadung. Lihat gambar diatas, saya belah rahim dan kelihatan dinding rahim jadi sangat tebal akaibat adenomyosis.

Sesiapa yang mengalami senggugut, sukar hamil atau sering gugur, perlu jumpa pakar sakit puan utuk pemeriksaan dan scanning. Jika ada retroverted uterus, kemunkinan besar dia ada penyakit endometriosis. Bedah laproscopy adalah sangat penting untuk mengsahkan dan seterusnya merawat penyakit endometriosis, Kedudukan rarahim yg retroverted perlu diperbetulkan waktu laparoscopy , jika ada cyst . ia perlu dibuang, jika saluran sumbat perlu dibetulkan dengan 'tubal repair' dan jika ada adhesion perlu lakukan 'adhesionolysis' semuanya dilakukan sekali gus.


Sumber: Dr Hamid Arshat (klik sini, banyak info yang menarik)


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


84 comments

28 Jun 2012 pada 9:43 PTG

tak berani nak tengok...banyak sangat darah~~

28 Jun 2012 pada 10:13 PTG

@Yana Libra itu darah kotor..warna bertukar coklat...

28 Jun 2012 pada 10:26 PTG

senggugut tu sakit.hukhuk ;)

28 Jun 2012 pada 10:33 PTG

kita perempuan nih wajib tahu benda2 macm nih..huhu bahaya gak penyakit nih ye.

28 Jun 2012 pada 10:56 PTG

takut tgk gmbr2 tuu..

29 Jun 2012 pada 12:59 PG

thanks for the info. Keep writing ya :)

Tanpa Nama
29 Jun 2012 pada 10:16 PG

nasib baik Nisa kena yg biasa-biasa je,tak teruk sgt..kdg kena kdg tak..dlu mmber smpai berguling-guling sakit..

24 Oktober 2012 pada 1:37 PG

sbb tu stiap org kne ade medical card. especially pompuan..my client penah kena operate untuk ni..bil hospital rm11,000..nasib baik dia cepat amik medical card..dipercepatkn urusan operate untuk buang cyst tu.

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=4680062289794&set=a.3148089191424.149677.1540893022&type=3&theater

11 November 2012 pada 12:19 PG

ada masalah tak semestinya melibatkan pembedahan, unless pembedahan menjadi jalan terakhir selepas alternatif lain gagal dicari

http://penawarsihat.blogspot.com

14 November 2012 pada 11:52 PG

saya nak tanya kan ? saya sering sengugut sampai menyebabkan saya muntah2 ,lepas muntah saya terasa perut saya terasa sakit yang teramat sangat, kalau saya tidak menuntah2, saya akan tetap sengugut yang sangat sakit , apakah punca saya muntah?ketika sengugut?

Tanpa Nama
15 November 2012 pada 2:16 PTG

Takot lah.. sy slalu sgt senggugut :(

17 November 2012 pada 12:22 PG

sharing infos ini sangat berguna utk kita sebagai wanita. kalo kita tak jaga kesihatan kita sendiri siapa lagi yang nak jaga. saya pon selalu follow dr.hamid arshat ni di facebook. kadang2 sy risau jgk tahap kesihatan saya. maklumla hari ke hari umur kian meningkat. bila jmp doc, slalu doc advise ambik vitamin.

23 November 2012 pada 9:41 PG

@Nessa Rapaee dear, jumpalah doktor untuk pemeriksaan. :)

Tanpa Nama
26 November 2012 pada 11:32 PTG

thanks my dear :)

saya mohon share ye.
sangat berguna info ini :)
Keep it up!

27 November 2012 pada 4:12 PG

@Tanpa Nama silakan..;)

27 November 2012 pada 3:10 PTG

Tak pernah kena lagi ...

4 Disember 2012 pada 2:40 PTG

Saya tiap2 bulan kena senggugut. Dulu teruk sampai muntah - muntah.. Lepas minum jus herba, senggugut semakin berkurangan.. Tapi saya still tak boleh lupakan sakit senggugut.. :(

22 Disember 2012 pada 12:58 PTG

Thanks for the info. Harap masih tak terlambat untuk hadapi semua ni :'/

22 Disember 2012 pada 12:58 PTG

Thanks for the info. Harap masih tak terlambat untuk hadapi semua ni :'/

24 Disember 2012 pada 7:08 PTG

Thanks for the info..:)

1 Februari 2013 pada 8:33 PTG

Yang warna kuning dekat gambar tu apa yew?^_^

3 Februari 2013 pada 6:55 PTG

@farah usus besar (kolon)

15 Februari 2013 pada 12:13 PTG

huhuhu menakutkan...rasa nak muntak tengok gambar


http://pinkbubblegumprincess.blogspot.com/

Tanpa Nama
25 Februari 2013 pada 6:14 PTG

sy sengugut sakit kepala...sakitnya Allah jelah yg tahu..bila sakit tu tak tahulh tak sedar menjerit...ada tak maajun ke atau apa2 yg blh hilangknnya!

Tanpa Nama
4 Mac 2013 pada 5:30 PTG

saya berusia 24 tahun n saya mengalami senggugut yang sangat teruk sejak saya aktif bersukan n until now semakin kritikal sampaikn saya terpaksa telan pil tahan sakit sebanyak 4-6biji n ambik injection.baru2 ni saya period n still alami senggugut yg teruk but apa yg membuatkan saya pelik, terdapat seakan2 ketulan sepeti sel tisu or daging yg keluar bersama. biasanya akan keluar pada hari first or second period n selepas tu baru la keluar ketulan2 darah semula. saya jadi confius n mla search tentg kanser n senggugut. saya ad wat check up di hospital. but they said itu selaput seperti org yg mengalami keguguran. NONSENSE! coz saya xpernah buat hubungan seks.. so sya nk tnya ap yg saya alami sebenarnya.. adakah itu salah satu faktor yg menunjukkan saya mengalami kanser or saya ad sakit lain.. sya mintk sgt ad yg blh bg jwpn pd sy..

9 Mac 2013 pada 3:28 PTG

mintak izin copy boleh?

Tanpa Nama
25 Mac 2013 pada 8:05 PTG

Saya mengalami senggugut yg sangat teruk sejak saya pertama kali datang bulan, masa tu umur saya 11 tahun. Sehinggalah sekarang saya berumur 26 tahun.. tahun lepas saya buat check up kat Pakar Sakit Puan, di Century Garden JB.. kerana sudah tidak tahan dengan senggugut yg saya alami semakin teruk.. stiap kali period, kepala saya sakit sangat dan saya akan muntah2.. doktor mengesahkn bahawa saya normal, da tiada apa2 penyakit melibatkan rahim saya

Tanpa Nama
19 Mei 2013 pada 7:24 PTG

amalkan makan appricot seed,minyak zaiton,jus delima n madu..insyaallah boleh pulih..

5 Jun 2013 pada 9:39 PG

Salam..sy tiap2 bulan sngugut..kdg2 teruk n kgd2 biasa je..tpi sakit r..niat mmg nk jmpa doc tapi takut..huu

5 Jun 2013 pada 9:40 PG

Salam..sy tiap2 bulan sngugut..kdg2 teruk n kgd2 biasa je..tpi sakit r..niat mmg nk jmpa doc tapi takut..huu

Tanpa Nama
6 Jun 2013 pada 1:30 PG

@tanpa nama- darah ketul2 tu pnh tjdi kt my sis.. die memg sgugut yg amat truk smpai xleh nk bgun...tapi after married bulan ke tiga kwen die disahkn pregnant.sbb tu sy trfkir jgk btul le sggut xleh nndunh.yela sume tu urusan Allah.

21 Jun 2013 pada 7:17 PTG

jom cegah dan tanganinya dgn jamu dewi dara RM 48..PM 0102870590

21 Jun 2013 pada 7:18 PTG

jom cegah dan tanganinya dgn jamu dewi dara RM 48..PM 0102870590

21 Jun 2013 pada 7:18 PTG

jom cegah dan tanganinya dgn jamu dewi dara RM 48..PM 0102870590

21 Julai 2013 pada 11:18 PTG

pencegahan semua 'sakit puan' debgan Lexee.

Kaum Hawa! kesihatan anda terancam dengan penggunaan pad jenama biasa yang diperbuat dari kertas kitar semula.
Tukar sekarang! Kepada pad Lexee berkualiti tinggi dan diperbuat dari kapas.
https://www.facebook.com/Lexee.Ismail

Tanpa Nama
16 Ogos 2013 pada 7:54 PTG

Yelah sayepon setiap haid pasti segugut pon ikut datang, sampai-sampai tak boleh nak buat keje, ade sy bace kt intrnet die cakap gune botol isi air suam lpas tu letak kt atas yg sakit, tapi dah cubepon tak de kesan

Tanpa Nama
24 September 2013 pada 8:34 PG

Sshnye hati,,lps baca ni,,sngugut trk sgt,,period pn wrna coklat khtaman,,

peanut...
6 Oktober 2013 pada 12:10 PTG

saya pun selalu senggugut time hari pertama ja..pas tu dah ok..lepas baca byk info..mula rasa cam takut sikit..sbb hjg thn ni saya nak kahwin..takut lepas kahwin jadi masalah..terima kasih atas info ini..

ct pinat
6 Oktober 2013 pada 12:21 PTG

saya pun mengalami senggugut..sakit sgt,tapi cuma hari first period saja.
lepas baca info ni rasa mcm takut lak..mana tak nya,hjg thn ni saya nak kahwin.takut lepas kahwin jadi something plak..terima kasih sis atas info ni..kena cari kekuatan ni nak jumpa doktor..

Tanpa Nama
8 November 2013 pada 7:13 PTG

Sy kene senggugut truk setiap bulan sejak first time sy period.dri umr 11 tahun,skrg sy dh 24,setiap bulan sy suffer skt sgt perut,pinggang,sakit kepale,loya2..last2 start bulan lepas,sy amalkn mnum air suam.berenti minum air sejuk.alhamdulillah,first time sy tak rase sakit sgugut..

2 Disember 2013 pada 9:28 PG

Ha ah...senggugut pun salah satu kesakitan yang teramat di dunia..pernah juga kena senggugut sampai pengsan dulu...
Semasa umur 17 - ealier 30an...
Lepas kahwin ada anak masih senggugut teruk..consume supplemen...alhamdulillah...
Sakit teruk macam dulu dah takder...

Punca endometriosis, cyst dan sebagainya tu...ada juga dikaitkan dengan saki baki darah period yang keluar tak habis dari rahim...

Wallahualam...


x0x0 ^___^

1 Januari 2014 pada 9:20 PTG

Info terbaik untuk kaum wanita .. untuk lelaki juga pun boleh .. mugkin boleh bagi tahu isteri pasal info ini .. salam blogging ..

6 Januari 2014 pada 5:44 PTG

assalamualaikum..sy tertarik dgn info sengugut
Saya ad tip bagaimana nk atasi masalah sengugut
Gla complex shaklee dpt membantu
-khas buat kaum wanita yang mengalami masalah gangguan hormon/hormon tidak stabil
-mengatasi masalah senggugut/cyst ovari dan haid tidak teratur

boleh lawati page saya
http://www.facebook.com/pages/Healthy-Care/733892813290855?ref=br_tf

6 Januari 2014 pada 5:48 PTG

assalamualaikum..
saya ad tips bagaimana nk atasi sengugut/cyst dengan supplimen Gla complex shaklee
-khas buat kaum wanita yang mengalami masalah gangguan hormon/hormon tidak stabil
-mengatasi masalah senggugut dan haid tidak teratur

lawati page saya:
http://www.facebook.com/pages/Healthy-Care/733892813290855?ref=br_tf

15 Februari 2014 pada 4:46 PTG

Good Info.. Izan pengedar sah shaklee malaysia.. Jemput singgah blog izan.. http://prettyiz.blogspot.com/

18 Februari 2014 pada 11:22 PG

assalam...saya ann, sesiapa yg alami senggugut, gunalah tuala wanita LEXEE...inshaaAllah berkesan..ramai kawan sya yg dah bebas senggugut dan haid tak teratur lepas kena cyst...
boleh add FB Koleksi Dayana Dania kalau nak order...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=518446628271978&set=a.132627646853880.25775.100003199361924&type=1&theater

Tanpa Nama
21 Februari 2014 pada 2:52 PTG

Sy pn pernah mengalami msalah sengugut masa umor sy 24 thun..sakitnya hanya allah yg tahu..smpai berguling2 ..krn menahan sakit..bila usia smakin mningkat alhamdulilah mkin berkurangn..kdg2 ad kdg2 xde..hati mula risau asal dtg bulan ...pikir pasal sengugut..benda yg paling sy takut..kdg di tmpt keje..keadaan mnjadi kurang selesa..sebab sy selalu mc kalau sakit tu dtg..soalan sy mcm mana nak mengatasi msaalah sengugut ni..? Sehingg sy berusia 30 tahun sengugut ttp ada..hati semakin risau bile org bcakap sukar hamil sekiranya ade sengugut..pikiran menjadi rungsing takala memikirkan hal ni..ade x motif atau cara utk menghilangkan sengugut..

22 Mac 2014 pada 7:42 PTG

Macam mana nak bezakan antara senggugut dan sakit apendiks ?

22 Mac 2014 pada 7:45 PTG

Macam mana nak bezakan sakit senggugut & sakit apendiks ? waktu period sy tak tetap & cuma biasanya akan sakit sebelum period. tp penah juga sakit di perut, dan x period pon lepas tu.. harap dapat membantu, tq :)

Tanpa Nama
6 Mei 2014 pada 4:20 PTG

Jus ap 2

Tanpa Nama
6 Mei 2014 pada 4:21 PTG

Jus ap 2

2 Jun 2014 pada 11:33 PTG

hrp kmu dlm kaadaan yg baik

2 Jun 2014 pada 11:34 PTG

hrp kmu dlm kaadaan yg baik

2 Jun 2014 pada 11:38 PTG

tlong rijin mnta sixk dok ok jgn spai kasakitan bh.bhya tau

Tanpa Nama
6 Jun 2014 pada 11:57 PTG

Saya slalu kena senggugut ni...bila kne
Mmg ssh nk bgn n nk wt kerja...sya mls nk g klnk check..hbs bila sy g check doktor ckp lpas khwin nti ok la..so angp biasa jela tp bila tgk info ni..sy jdi takut plk..

2 Julai 2014 pada 8:53 PG

Saya ada baca, senggugut 2 jenis
1) dismenorea primer
2) dismenorea sekunder
kalau sesiapa yg alami dismenorea sekunder, dinasihatkan jumpa doctor mungkin ada masalah ketumbuhan mcm cyst ni.
senggugut saya jenis primer. ia hilang lepas saya lahirkan anak. jemput baca di blog saya utk lanjutan ttg senggugut yang saya dapat dari 1 sumber..

http://mizurasvitashop.blogspot.com/

2 Julai 2014 pada 11:21 PTG

Boleh cuba pakai premium beautiful corset..inshaallah ada kesan positif selepas tu..:))

Tanpa Nama
5 Julai 2014 pada 12:41 PG

Sy da 25thn..start sengugut last year,, time sy da ready nk rncang scond child..dtg lh plk sngugut ni..23 hb 4 sy disahkan hamil..tp tk berpnjgan..5 hb 6 doc sahkan sy complete miscarriage,..4 hb 7 ni first period..ade rse sket sngugut 2..hope psny dpt preggy blik....

tyra
5 Julai 2014 pada 12:43 PG

Sy da 25thn..start sengugut last year,, time sy da ready nk rncang scond child..dtg lh plk sngugut ni..23 hb 4 sy disahkan hamil..tp tk berpnjgan..5 hb 6 doc sahkan sy complete miscarriage,..4 hb 7 ni first period..ade rse sket sngugut 2..hope psny dpt preggy blik....

7 Julai 2014 pada 2:14 PTG

ngeri banget lihat gambarnya,,terimakasih informasinya

Tanpa Nama
1 September 2014 pada 3:52 PTG

Sy kdng2 je sengugut..tp kalau dh sengugut..msti sy munth2..

Tanpa Nama
4 September 2014 pada 3:36 PTG

Klu medically sengugut atau dysmenorhea mksdnya ada sign of ovulation. Maknanya benda normal je. Dan wanita tu subur sbb berovulasi. Bergntung pd hormon seseorg mengenai sakit ataupun tidak ms period.

Tanpa Nama
19 September 2014 pada 2:48 PTG

sy selalu sengugut bila time datng period memng sakit sangat2.. mslhye sy da kwin 14 tahun dan sy teringin sangat2 nak mempunyai zuriat sendiri mungkin kah sengugut itu yg buat sy x boleh hamil

30 September 2014 pada 12:52 PTG

info yg sangat bagus, sy pun suka follow fb dr hamid arshat byk info2 yg kita x tahu tp doktor hamid akn terangkn dgn jelas. dulu saya pun senggugut tp sejak sy mkn minyak habbatussawda, senggugut dh byk kurang, kalau dulu bila senggugt jek mesti makan panadol period pain.

19 November 2014 pada 5:03 PG

Terima kasih kerana berkongsi..

19 November 2014 pada 5:03 PG

Terima kasih kerana berkongsi..

Tanpa Nama
3 Januari 2015 pada 7:44 PTG

saya masih tak tau.. stiap kali period dtg pda hari pertama... rasa sakit tu mesti jugak muncul. takut juga klau ada genjala penyakit mcm kanser atau apa apa.. umur masih dlm lingkungan remaja.. 16 tahun.. perlu lebih rujukan pakar sebab first day jew mesti rasa sakit dan senggugut menjadi jadi... huhu... takut dgn apa yang terjadi mcm kat atas.. lagipown thanks for the info

3 Februari 2015 pada 2:12 PTG

Assalamualaikum....anda alami senggugut teruk...jangan dibiarkan...insyaallah saya ada cara membantu anda...untuk keterangan lanjut boleh whatsapp 0176607841

17 Februari 2015 pada 10:35 PTG

Haaaaaa takutnya nauzubillahiminzalik.. Saya kalau datang haid je mesti senggugut. Kadang² duk bertapa dlm bilik air tahan sakit. Ya Allah mudah mudahan aku dijauhkann dari perkara buruk ini aamin.

20 Februari 2015 pada 1:31 PG

sy dulu pun pernah alami masalah senggugut yg teruk juga.. bila dah kawin alhmdllh ok..tp lps bersalin dia dtg lagi on off.. tp skrg alhmdllh..dah kurang semenjak sy mengamalkan GLA Complex.. Jom baca sharing sy plak tentnag senggugut kat sini, Senggugut Dan Wanita mana tahu dapt membantu korang bebas senggugut juga.. ;-)

25 Februari 2015 pada 1:11 PG

terima kasih atas info berguna ni.
kena senggugut memang sangat menyakitkan. baru kena sekali dah serik.
nasiblah saya cepat bertindak.


Sakit Senggugut Rupanya Sakit Seperti Contraction Bersalin!! | Diari Mama

10 Mac 2015 pada 6:21 PTG

as salam.info yang sangat berguna.thanks ana.jemput singgah ke blog saya pula BAHAYA SENGGUGUT http://lexee4ever.blogspot.com/2015/01/bahaya-senggugut.html

15 Mac 2015 pada 1:43 PTG

Salam sejahtera tuan tanah. Setuju dengan sharing dalam artikel ni. Takut gak tgk gambar tu.. huhu Ada suggestion yang kata beg panas pun boleh kurangkan sakit tu tapi last-last amik pain killer gak. Ada orang amik ni pun boleh legakan senggugut setiap kali datang haid. Semoga bermanfaat buat mereka yang berusaha.

Terima kasih.

Tanpa Nama
27 Mac 2015 pada 11:20 PG

Sya kalau segugut sakit sangat sampai muntah pening

Tanpa Nama
27 Mac 2015 pada 11:25 PG

Sye nk keterangan lebih lanjut cbb sy alami segugut sangat teruk

Tanpa Nama
21 Jun 2015 pada 6:57 PG

Saya senggugut dlm 2-3 hari je. Lpas tu dah hilang. Sakit senggugut ni memang sakit. nak tanye adakah senggugut ni punca tak mendapat zuriat?

4 Julai 2015 pada 3:47 PTG

oh..
sakitnya bila senggugut menyerang..
mungkin juga senggugut yang teruk ada kaitan dengan sakit yang lain.
sebab tu jangan dipandang ringan masalah ni.

25 Ogos 2015 pada 5:31 PTG

Info yang menarik. Sekadar berkongsi, kajian telah menunjukkan bahawa kaum wanita yang mengambil Vitamin A, B6, C, D dan E kurang diserang penyakit senggugut. Selain itu, untuk mengelak berlaku senggugut yang teruk, elakkan pengambilan diet tinggi lemak tak tepu, coklat, teh dan kopi ketika datang haid.

Tanpa Nama
25 Oktober 2015 pada 9:26 PG

saya selalu senggugut 3 kali setiap kali period. sebelum, semasa dan selepas. adakah ini sangat terok?

11 Disember 2015 pada 12:23 PTG

Assalamualaikum.. Setiap kali kedatangan haid, sy pasti akan alami senggugut.. Tambahan pula, sy ni jenis yg suka makan ais (bukan waktu haid) .. Dan apabila datang haid, sy tak sentuh ais pun.. Tapi, sy nak bertanya yg adakah ais juga punca senggugut ni?? Mohon penjelasan.. Terima kasih..

21 Januari 2016 pada 10:07 PTG

senggugut ..
huhuhu..
memang sakit !!

Tanpa Nama
4 Februari 2016 pada 10:26 PTG

Saya nk tnya .. awek sya selalu senggugut .. tpi kena 3x dlm sbulan .. iaitu sblum. Smasa dan selepas dtg bulan ... adakah ini mmberi kesan kepada kandungan dya apabila megndung nnti ???

Tanpa Nama
23 Februari 2016 pada 4:09 PTG

Saya fiza hmpir 3tahun berkahwin..mula sakit dbhgn bawah perut slepas 8bulan berkahwin..1st time ingatkn proses bby nk jd..bile lame2 monitor ehh makin melarat pulak smp setiap kali nk priod 2mggu @ 1mggu da fobia xsggup tahan rasa sakit tu..insy doakn sy akn rfer pkar jugak..

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.