jgn menipu dalam perniagaan.




CONTENGAN DI HARI ISNIN

Lokasi : Pasar malam 

 

Susahnya nak cari peniaga yg JUJUR. Kalau di Malaysia ni, nak cari peniaga makanan halal, berlambak lagi. Tapi yg jujur dlm niaga dan mencontohi akhlak baginda Nabi Muhammad rasanya susah bangat (tapi tak boleh kata takde langsung kerana ana yakin masih ada peniaga yg jujur dan berakhlak di luar sana)..


pernah ke jumpa :

peniaga nasi lemak bgtau ini ketika diminta bungkuskan nasi lemak ==> "maaf ye dik. nasi lemak makcik hari ni tak macam selalu. hari ni makcik terleka kejap, sampai nasi ni hangit sikit. jadi makcik bgtau awal2 kalo adik nak mkn boleh beli, kalau taknk takpe"

peniaga kuih yg jual kuih recycle ==> "adik, kuih ni akak jual murah skit hari ni. 4biji singgit (biasa 3biji) sbb kuih ni smalam tak habis. jadi akak dah simpan elok2, pg tadi akak cek ok lagi, akak kukus semula utk jual. Jadi bukan yg baru buat laa.."

peniaga air ==> "adik nk beli air klapa ye?? em, kalau boleh abg suggestkan adik pilih air lain sbb ais dlm air klapa ni dah cair. Jadi kalau minum mgkin da tak rasa klapanya. tawar je kot..kalau adik nak jugak, abg bg free jelah"
 (rasanya ramai yg penah alami situasi ni kot..beli air bla..bla..bla...tp tak de rase pon..cm air kosong jek..rase TERTIPU!)

dan bnyak lagi sebenarnya. Realitinya, ana sering 'terkena' dgn peniaga2 yg 'kurang jujur'..Sedih, krna kadang2 niat asal kita nk bantu usahawan Muslim tapi kalo kualiti produk mereka teruk, bagaimana mereka akan mampu bertahan lama. Semasa membeli, pelbagai kata2 atau slogan manis2 ditabur..sedap,rugi tak cuba. cuba skali mahu lagi dll...(kalo mknan, kita takle test rasa dulu sblum beli ye..lain laa kalo brg letrik, blh kita test puashati atau tak)..

wahai peniaga MUSLIM, jgn menipu dalam perniagaan. walaupun zahirnya ada keuntungan pada perbuatan sebegitu, ttapi pada hakikatnya nnti, ALLAH hilangkan keberkatan dalam rezeki kita.

moga ALLAH pelihara diri2 kami peniaga2 MUSLIM daripada menjadi penipu tanpa kami sedari~

Sesungguhnya para peniaga itu adalah orang-orang yang berdosa, mereka bertanya: "Wahai Rasulullah, bukankah Allah telah menghalalkan jual beli?" Jawab Baginda: "Ya" (Tentu), akan tetapi apabila mereka bersumpah, mereka membuat dosa, dan apabila berkata-kata mereka berbohong." (Hadis Riwayat Ahmad dan al-Hakim)
"Peniaga yang benar lagi amanah bersama-sama para nabi, orang-orang yang benar (siddiqqin) serta para syuhada'." (Hadis riwayat Tirmidzi)


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

25 Jun 2012 11:53 PTG

betol, sangat setuju

26 Jun 2012 12:02 PG

baguskan kalau ada yang jujur sebegitu ^^

26 Jun 2012 12:13 PG

@nuha ahmad kan..nak prasangka baik selalu pun dah jadi susah..subhanallah...

27 Jun 2012 2:27 PTG

Belilah air kelapa di Gerai Air Kelapa Pekan Baru, Parit Buntar. Kat sana air kelapa original. Baru buka sebiji-sebiji dan tidak dicampur ais (kecuali customer request). Hehehe... Terpromote pulak... :P

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.