VIDEO DAN GAMBAR PENYAMBUNG SUSUR KELUAR JAMBATAN KEDUA PULAU PINANG RUNTUH.















BATU MAUNG: Sebahagian dari struktur jambatan kedua Pulau Pinang yang masih dalam pembinaan telah runtuh kira-kira jam 7 malam tadi.


Kejadian berlaku di kawasan darat di sekitar Batu Maung. Menurut Penolong Pesuruhjaya Jabatan Bomba dan Penyelamat, Mohamad Shoki Hamzah, sebatang konkrit seberat lebih 1,000 tan serta berukuran 30 meter telah jatuh terhempap ke tanah.

Akibat runtuhan, sekurang-kurangnya sebuah kereta iaitu Perodua Kelisa telah disahkan tertimbus, namun masih tidak diketahui samada terdapat mangsa yang terperangkap atau tidak.


Sebuah kren juga digunakan bagi mengangkat batang konkrit tersebut. Menurut Shoki, pihak bomba juga dikejarkan ke lokasi sebaik sahaja kejadian itu berlaku.

Difahamkan juga, kerja-kerja pembinaan juga dihentikan buat sementara namun pembinaan pada bahagian lainnya tidak terjejas.

Sehingga setakat ini, punca sebenar kejadian masih tidak dapat diketahui ~ Astro


Sementara itu menurut Ahli Parlimen Bayan Baru Sim Tze Tzin, yang kini berada di lokasi kejadian berkata bahagian jambatan sepanjang 30 meter di kawasan daratan di Batu Maung itu runtuh dalam kejadian tersebut.

Menurutnya, beliau menerima panggilan mengenai kejadian itu sekitar jam 7.15 malam tadi dan sampai ke tempat kejadian pada kira-kira jam 7.30 malam.
Sepasukan anggota bomba kini sedang membersihkan sisa runtuhan tersebut, katanya.

Beliau belum mendapat angka rasmi namun pihak bomba mengesyaki terdapat sekurang-kurangnya sebuah kereta di bawah runtuhan tersebut, katanya.


"Ini adalah kemalangan yang paling buruk melibatkan binaan yang pernah berlaku di Pulau Pinang," kata Sim yang merupakan bekas jurutera awam.

UPDATED - Second Penang Bridge ramp collapses, four in car feared dead (updated)



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

7 Jun 2013 pada 12:07 PG

astagfirullahalazim..semoga tiada yg terkorban..:(

7 Jun 2013 pada 12:52 PG

semoga tiada yang cedera. saya yang berada di pulau pinang terkejut dengan berita ni.

7 Jun 2013 pada 9:51 PG

sedih bila tengok struktur yang masih dalam pembinaan yang masih dikawalselia dan dibawah supervision runtuh...

8 Jun 2013 pada 2:51 PG

Takziah kepada keluarga mangsa runtuhan jambatan... mayat beliau sudah berjaya dikeluarkan dari kereta kelisanya yang remuk tertimbus dalam runtuhan jambatan.

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.