child ego, adult ego and parent ego.



Kadang-kadang kita selalu rasa yang kita jer betul
orang lain salah..
Bila orang tegur kitaa, kita tak boleh terima,
bila orang marah kita kerana kitas silap kita melenting.
Astaghfirullah.


Apa itu ego? (Mr.Google cakap...)

Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin. (yg nie no komen)..pasal semua org ader egonya sendiri..cuma tinggi/rendah tahap keegoan tersebut.

Macam mana nak atasi?

a) ENAM perkataan paling penting diucapkan:-
SAYA MENGAKU YANG YANG SAYA BERSALAH

b) LIMA perkataan paling penting :-
ANDA SUDAH MENCUBA YANG TERBAIK

c) EMPAT perkataan yang paling penting:-
BAGAIMANA PLA PENDAPAT ANDA???

d) TIGA perkataan paling penting:-
SAYA MINTA MAAF

e) DUA perkataan paling penting:-
TERIMA KASIH

f) SATU perkataan paling tak penting:-
AKU


JOM3, sikit lagi Ramadhan berbaki ni



notakaki- ada 3 jenis ego ni- child ego, adult ego and parent ego.... oh.saya rase saya child ego.ngeh3


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

11 Ogos 2012 pada 8:11 PTG

nice entry dear...sokong apa yg di tulis..

11 Ogos 2012 pada 9:17 PTG

ade tgk satu drama kat tv1,,tajuknya pon ego. pengajaran yg dpt sgt lah mendalam. :)

12 Ogos 2012 pada 6:37 PG

sy x ego.. ^_^

12 Disember 2012 pada 9:39 PTG

kalau ta tersilap atau tersalah just tulis je.x de masalah tau.janji tau!

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.