Memasak, Membasuh Bukan Tugas Isteri..



memasak..membasuh..kemas rumah..cuci pinggan..bukan-bukan tugas isteri eheh terlebih pulak!


Kisah Sayyidina Umar r.a dengan seorang lelaki...

Lelaki itu terpaku di luar rumah Sayyidina Umar al Khattab. Tidak jadi dia hendak memberi salam kepada tuan rumah. Tak sangka Sayyidina Umar hanya diam saja bila isterinya merungut sesuatu dan berceloteh panjang. Tidak terdengar langsung suara beliau membalas kata-kata isterinya.

"Jika begini sikap Umar padahal beliau seorang yang sentiasa bersikap tegas dan keras, dan beliau juga seorang Amirul Mukminin...betapalah aku," bisik lelaki tadi. Niat asalnya adalah untuk mengadu kepada khalifah mengenai sikap isterinya yang tidak disenangi, tetapi niatnya terbantut.

Ketika dia sudah membelakangi pintu untuk melangkah pulang, Sayyidina Umar kebetulan menjenguk keluar. Sayyidina Umar lantas memanggilnya dan bertanyakan hajatnya.

"Wahai Amirul Mukminin," jawabnya, "sebenarnya aku datang ingin mengadukan keburukan isteriku kepadamu. Dia selalu berleter kepadaku. Tetapi aku mendengar isterimu juga bersikap demikian, jadi aku mengambil keputusan untuk pulang saja."

Sayyidina Umar berkata, "wahai saudara! Sesungguhnya aku menahan diri terhadap sikapnya itu kerana dia ada hak keatas diriku. Dialah yang memasakkan makananku, memasak roti untukku, membasuh pakaianku, menyusukan anak-anakku, padahal semuanya itu bukan kewajipannya. Selain daripada itu, hatiku menjadi tenteram dengannya daripada perbuatan haram. Itulah sebabnya aku sanggup bersabar atas sikapnya itu."

"Wahai Amirul Mukminin, demikian jugalah isteriku," balas lelaki tadi.

Sayyidina menambah, "wahai saudara, bersabarlah atas sikap isterimu itu kerana ia hanya sebentar sahaja."

Memasak bukan kewajipan seorang isteri, mengapa ada yang letak syarat begitu?
^__^


Nota hati :


~mari kita bersatu~
::awak bimbing saya, saya bimbing awak, awak raikan kekuatan & tampung kelemahan saya, saya raikan kekuatan & tampung kelemahan awak::


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


6 comments

20 Julai 2012 pada 7:16 PTG

hopefully suami kita macam tuu...bersabar dengan karenah kita....=)...btw nice entry...cik siti minta share dekat wall FB cik siti ye...

20 Julai 2012 pada 7:17 PTG

Persefahanman itu penting..
Bertolak ansur juga memainkan peranan..

Ingat masa ber LOVING LOVING......

Masjid yang dibina atas dasar CINTA,....
Yang luhur dan suci.....
So...cam ne.....

Kene muafakat suami isteri nie...baru mesra....
Gaduh sikit2 tu adat....sedangkan lidah lagi tergigit....

Malam terawih pertama hari nie

20 Julai 2012 pada 7:24 PTG

@eimah siti tafadhali .. :) sile2..

20 Julai 2012 pada 7:29 PTG

@TiranaAduka.Ramadhan Kareem. Kullu 3am waenti bikher. :D

20 Julai 2012 pada 8:18 PTG

betul lah tuh..nice sharing..tp kita dah terbiasa dgn persepsi yg isteri msti memasak dan membasuh..

20 Julai 2012 pada 9:44 PTG

kisah yg boleh d jadikan iktibar....itulah suami mithali,...:)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.