bila aku kasih/benci dia?




bila hati mula mengasihi, mesti nak buat sesuatu untuk yg dikasihi... bila dah benci, mesti nk buat tak tahu je dengan yg dibenci... eh!? betulkah begini???

"check semula"
bagaimana boleh timbul kasih/benci si dia?
bila aku kasih/benci dia?
kenapa mesti dia yg aku benci/kasih?
sebab dan alasan apa aku kasih/benci?

=Cuba fikir dan renungkan..

ooo...its general right? lets say,si A bergaduh dgn si B sampaikan timbul perasaan tidak puas hati,dan jika iman semakin lemah apabila dicucuk2 dgn syaitan laknatullah mungkin perasaan benci itu timbul..tapi,jika kembali pada fitrah sepatutnya "benci" tu tak sepatutnya timbul jika kita yakin semua itu dtgnya dpd Dia..

tapi nak tanya semua sini, makna perasaan 'kasih dan benci' ni pada sesama makhluk or benda duniawi?? 

dua elemen berbeza tp datang dari sudut yg sama iaitu HATI. cakap tntg 'kasih dan benci' kpd sesama makhluk. bukankah dua perasaan ni lahir kerana Allah ta`ala. Tafsiran ana pada statement di atas ni kena pada sesama makhluk. Bila kita kasih seseorang kerana Allah, bila kita membenci, jgn benci pada orgnya tp benci pada fi`il dia yg tak baik tu. shortly, kasih seseorang kerana Allah, membenci juga kerana Allah. baru hidup yg realiti rasa indah. barulah rasa nikmat sebenar ukhwah. rasa jugak indahnya dakwah dan tarbiah. yelah, berkasih kerana Allah, membenci (sesuatu mungkar) tu jg kerana Allah. 

sekian :) klu ada khilaf, sila tegur dan perbetulkan. jazakallah khayr...

p/s - SIAPA-SIAPA YANG TERBACA, BOLEHLAH FIKIRKAN JAWAPANNYA...


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

19 Julai 2012 1:16 PG

NAL tgh fikir..

19 Julai 2012 1:44 PG

betul tu sis...bila part benci n sakit hati..mcm2 benda buruk keluar..moga kita sentiasa mengingatiNya

19 Julai 2012 4:32 PTG

ujian dia sume bersebab :)

Tanpa Nama
20 Mac 2013 6:27 PTG

Btol lah tu.. :)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.