Waktu mengeluarkan zakat fitrah.



gambar dari haji Gugel..

Dari Ibnu Abbas r.a. berkata, “Rasulullah saw. telah mewajibkan zakat fitrah sebagai pembersih bagi orang yang berpuasa dari perbuatan yang sia-sia dan yang kotor, dan sebagai makanan bagi orang-orang miskin. Barangsiapa yang mengeluarkannya sebelum (selesai) shalat ‘id, maka itu adalah zakat yang diterima (oleh Allah); dan siapa saja yang mengeluarkannya sesuai shalat ‘id, maka itu adalah shadaqah biasa, (bukan zakat fitrah).”

Waktu mengeluarkan zakat fitrah :
Wajib : Mulai terbenam matahari akhir 30 Ramadhan sehingga terbit matahari esoknya.
Paling Afdhal : Sebelum sembahyang sunat Hari Raya Aidilfitri
Sunat : Sepanjang bulan Ramadhan
Makruh : Selepas sembahyang Hari Raya sehingga terbenam matahari pada satu Syawal
Haram : Selepas terbenam matahari pada satu Syawal; hukumnya berdosa tetapi wajib ditunaikan segera zakat fitrah dan pada waktu itu ia dikira qada. 

Sekiranya masih dilengahkan, maka akan bertambahlah dosanya.


Info kadar bayaran zakat fitrah bagi tahun 2012 ni meliputi setiap negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Terengganu, Kelantan, Sabah dan juga Sarawak! 


Kadar ini telah ditetapkan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri dengan disahkan oleh Majlis Agama Islam setiap negeri masing-masing.

Boleh rujuk jadual di bawah: 

Bagi yang ingin membayar dengan beras pula, kadar yang ditetapkan ialah 2.97 cupak Malaysia atau 2.6kg bagi rakyat negeri Terengganu manakala negeri lain kekal sama seperti tahun lalu (2.7kg).

FIRIHADI.COM


Selamat menunaikan kewajipan kita sebagai umat Islam (^_^)



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.