Jetlag.


It's 3 o'clock in the morning.Hehh.Kenapa tak tidur lagi ni?

Bercakap pasal tidur, aku teringat masa BTN, ada ustaz cerita, beliau kata, Guru beliau pernah berkata untuk memastikan diri sentiasa berada pada jalan yang benar, tak mudah terpesong, amalkan lah doa bangun tidur sebaik sahaja bangun.


Aku kemas bilik tadi.  Sambil itu, aku dengar Dr.Fadhilah Kamsah punya talk. Apa yang aku boleh simpulkan dekat sini, saat sebelum dan selepas tidur merupakan saat-saat yang penting untuk tentukan mood kita pada keesokkan harinya.

Sebelum tidur, muhasabah diri dan berlapang dada kepada semua orang. Maafkan orang lain. Doa hari esok jadi lebih baik dari semalam dan doa kita jadi semangat untuk menempuh hari esok. Pagarkan diri dengan Al-Fatihah, 3 Qul, dan terus-terusan zikir Allah sampai terlelap.

Bangun tidur, baca doa tidur. Senyum. Sunnah Rasullulah minum air masak kan. Lepas itu, terus harap dan doa dekat Allah, hopefully everything will be just fine. =)

InsyaAllah, tak kira apa pun berlaku pada hari itu, tak kiralah baik ke buruk ke, kita mampu menghadapinya dengan tenang. Tak perlu risau, sebab Allah sentiasa bersama kita.

Nantilah aku sambung. Sekarang 3.30 pagi. Aku lapar and kena tidur. Esok kelas and PBL macam biasa.

selamat malam.

P/s- maaf penggunaan bahasa 'AKU' di sini..


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

11 September 2012 pada 8:37 PG

Salah satu sahabat Rasulullah yg dijaminkan syurga kerana sebelum beliau tidur, beliau tidak lupa berdoa kepada Allah untuk memaafkan segala dosa seluruh manusia, yg melakukan dosa dgn dia ataupun tidak ^^

Bagus tips ni, lagi baik dari counting sheep utk tidur ;D

11 September 2012 pada 8:57 PG

nice ~

11 September 2012 pada 9:46 PG

Terima kasih kerana mengingatkan, :)
Jazakallahu khairan

11 September 2012 pada 10:05 PG

betul tue. klu bangun pagi pun kita semangat positif insyaAllah sehari tue mesti rasa happy jer

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.