Kenapa Aku Tak macam Orang lain?



"Aku sedih.Aku tak tahu kenapa aku kena ujian seberat macam ini. Tak macam orang lain. Orang lain bahagia saja, tak ada masalah macam aku ini. Aku, bukan setakat masalah itu, tapi masalah ini.Tak tertanggung rasanya nak tempuhi benda macam ini."


Pernah cakap macam itu atau dengar orang cakap macam itu? 

Pernahkan? 

Rasa semua orang pernah bila rasa tak tertanggung nak tempuhi dugaan. Umpama dah jatuh ditimpa tangga.Rasa hidup tak adil, orang lain tak kena tapi diri kena. Tapi sebenarnya nak tahu satu rahsia tak? Orang lain kena jugalahh, tapi dalam bentuk yang lain. ;)


Sebenarnya, betul ke ujian hidup yang Allah beri pada kita seperti sakit, gagal, duit tak cukup, penghilang kebahagiaan kita? Perasan tak bila ditimpa ujian kita mudah sangat nak sedih, marah, tension, stress, rasa down, rasa give up macam dah tak tahu dah nak deal dengan situation ini, nak nak pulak orang lain tak boleh tolong.


Cuit.
Meh dengar analogi ini. Cantik sangat.Hopefully, kita dapat ambil iktibar and amalkan.


"Air limau apabila dituang ke atas tangan yang biasa, langsung tidak menimbulkan sebarang kesakitan. Tapi bila dituangkan ke atas tangan yang luka mengakibatkan rasa yang pedih." -(Ustaz Pahrol ,2012)


Rasa pedih bukan disebabkan air limau, tapi disebabkan keadaan tangan kita yang luka. Tangan yang luka itu adalah merujuk hati yang 'sakit'. Tangan biasa merujuk pada hati yang sihat. Air limau itu adalah ujian.


Hati yang sihat bila ditimpa ujian tenang, sabar dan bersyukur. Tapi hati yang sakit bila ditimpa ujian, resah, marah dan rasa tak puas hati.


Makanya, kita seharusnya berjuang menjaga hati kita supaya terlepas from penyakit hati. Kalau nak tahu, hati merupakan organ manusia yang paling berpotensi untuk tidak konsisten. Jadi, saya menyeru kepada diri saya dan sesiapa terbaca ini untuk SENTIASA membawa hati mengingati Allah supaya apabila ditimpa ujian, kita tak mudah melatah, sebaliknya sabar and redha.



Jom berusaha sembuhkan hati yang tengah sakit!


Bila hati dah redha dan yakin bahawa ketentuan Allah adalah yang terbaik untuk kita, kitalah orang paling bahagia di dunia ini dan ingatlah hanya orang bahagia di dunia ini yang akan berbahagia di akhirat.

InsyaAllah :)


Aaa.dah mengantuk. Nanti bila free sambung boleh?

take care semua.. selamat malam.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


9 comments

10 September 2012 8:22 PG

bismillah..
sy dtg dr bloglist sy.

sy tertarik dengan tulisan awk tu.

sy pernah alami semuanya, tapi sy gagahkan diri utk teruskan hidup.

mcm awk kata, kita mesti sembuhkan penyakit hati dari merebak. insya-Allah kita mudah menjalankan hidup seperti biasa. dan jangan lupa, doa mohon kebahagiaan kepada Allah.

10 September 2012 8:42 PG

Betul sgt ni, berapa ramai org yg resah bila ada masalah, kalau kita lihat org yg alim sentiasa nampak ketenangan je dlm diri mereka walhal masalah mereka wAllahualam mungkin juga lebih teruk dari yg kita pikul ;D

10 September 2012 9:32 PG

tak der org len yang boleh mengubati kecewa dan sakitnya hati melainkan diri sendiri :)

10 September 2012 9:59 PG

tenang hati lepas baca entry ni. InsyAllah akan praktikkan dan lebih mendekati diri dengan Allah.

10 September 2012 12:04 PTG

jom sembuhkan hati :)

10 September 2012 6:32 PTG

setuju,. sampai bila2 pun, kita kena melatih hati kita supaya sentiasa redha dan sabar menghadapi dugaan yang diberiNya...

11 September 2012 3:02 PG

noted.. smoga sy mampu bersabar dgn dugaan skrg ni...

Tanpa Nama
1 Oktober 2015 9:15 PTG

Saya dah 7 tahun kerja..tiba2 2 senior berhenti tanpa beritahu saya. Hati saya bagai di carik2. Sedangkan dlm kerja xde masalah. Saya terus resign. Smpai skrrang..2 bulan masih xde kerja. Balik rumah mak.. biasalah kalau dah sebumbung. Ada je yang tak kena. Saya tak tau lah apa masalahnya. Hidup rasa terkongkong.

Tanpa Nama
1 Oktober 2015 9:16 PTG

Saya dah 7 tahun kerja..tiba2 2 senior berhenti tanpa beritahu saya. Hati saya bagai di carik2. Sedangkan dlm kerja xde masalah. Saya terus resign. Smpai skrrang..2 bulan masih xde kerja. Balik rumah mak.. biasalah kalau dah sebumbung. Ada je yang tak kena. Saya tak tau lah apa masalahnya. Hidup rasa terkongkong.

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.