UPDATED[VIDEO] :2 KOMANDO POLIS MAUT DAN 10 MATI,4 CEDERA SETAKAT INI DI TANDUO LAHAD DATU LAPORAN MEDIA FILIPINA.


BUAT SEMUA MASYARAKAT TAWAU DAN SELURUH RAKYAT MALAYSIA.
SOLAT HAJAT DAN DOAKAN AGAR DIBERIKAN KESELAMATAN KEPADA ANGGOTA  KOMANDO VAT69 YANG BERJUANG MEMPERTAHANKAN TANAH AIR KHUSUSNYA NEGERI SABAH.


Media elektronik dekat malaysia ni tahu ke apa berlaku di lahad datu? sejak 5 jam lalu
Rtm dan Tv3 bersikap literal yang tidak akan membuat rakyat merasa panik bila ada kes yang boleh mengugat keamanan.tapi kita boleh melayari media lain yang bersikap partezim seperti bernama tv umpamanya.

selalu mengikuti berita TV1, 2, dan Astro awani untuk mengetahui perkembangan pencerobohan di Lahad Datu tetapi tidak mendapat liputan bahkan tidak di sentuh sedikitpun yang pertama keluar kalau berita ialah penyampaian BR1M oleh PM, TPM & YB2 BN yang lain ataupun masalah di selangor, pulau pinang dan kelantan. 

walaupun perkara tu tidak boleh di hebohkan demi keselamatan rakyat agar tidak panik, tapi kita rakyat perlu mengetahui juga perkembangan semasanya agar kita boleh menyiapkan diri dan keluarga. tapi mendukacitakan kerana media kita seolah-olah tidak peka dengan masalah di Lahad Datu ini....

Media antarabangsa melaporkan sudah mula ada kematian di perkampungan Tanduo di Lahad Datu pagi tadi dan masih terus berlangsung. Tapi masih belum ada pengesahan di pihak mana. Tentera Sulu berikrar akan pertahankan kedudukan mereka dgn apa cara sekalipun.

sumber


Media Antarabangsa Melaporkan - Tembak menembak telah bermula di Lahad Datu.

Media Filipina melaporkan bahawa beberapa orang telah terbunuh ketika penceroboh dari kesultanan Sulu berbalas tembak dengan pasukan keselamatan Malaysia di Lahad Datu.

Bagaimanapun ia tidak diketahui anggota dari pihak mana yang terbunuh dalam kejadian tersebut.

Akhbar Philippine Star melaporkan bahawa pihak berkuasa Malaysia memulakan serangan ke atas kubu pihak penceroboh tersebut hari ini.

Akhbar itu memetik laporan radio yang menemubual beberapa saudara-mara Sultan Sulu, Sultan Jamalul Kiram, termasuk adiknya Azzimudie Kiram yang mengetuai kumpulan bersenjata di Lahad Datu itu, sebagai berkata terdapat beberapa kematian dalam kejadian tersebut.

Polis Lepaskan Tembakan Terhadap Pemberontak Sulu

Tembakan Bermula

LAHAD DATU: Adik Sultan Sulu, Jamalul Kiram III iaitu Raja Muda Agbimuddin Kiram mendakwa pasukan keselamatan Malaysia pada Jumaat mula melepaskan tembakan ke arah kumpulan bersenjata dari Filipina yang menceroboh masuk ke sebuah kampung di Sabah.

Dalam satu temu bual bersama radio dzBB kira-kira pukul 10 pagi Jumaat, Agbimuddin Kiram yang juga ketua kumpulan tersebut berkata, mereka telah ditembak dan terpaksa mempertahankan diri.

"Biglang pumasok sa amin (Mereka datang dengan tiba-tiba), kami perlu mempertahanakan diri sendiri," kata Raja Muda Agbimuddin Kiram.

Ketika ditanya masa pasukan keselamatan Malaysia bertindak, dia berkata: "Oras na ito (pada waktu ini)."

Bunyi tembakan kedengaran ketika temu bual itu diadakan.

Temu bual itu kemudiannya terputus.

Dalam temu bual kedua dengan stesen radio, Agbimuddin Kiram berkata, dia menerima laporan bahawa beberapa anggotanya cedera dan memberitahu mereka tidak akan ada berundur atau melakukan gencatan senjata.

"Meron na (Terdapat anggota yang cedera)," katanya dalam temu bual itu apabila ditanya jika ada anggotanya yang cedera, beberapa saat selepas temu bual pertama itu terputus.

Ketika ditanya sama ada terdapat polis Malaysia yang cedera, dia berkata:"Ewan ko (Saya tidak tahu)."


The Star has reported that two Sulu gunmen have been shot dead. Phillipine's media reporting Jamalul Kiram's daughter Jaycel Kiram say 10 Sulus have been killed. Here are the reports :

1. The Star

  • Lahad Datu stand-off: Two Sulu gunmen shot dead
  • FELDA SAHABAT : At least two Sulu gunmen are believed killed 
  • three injured cops were being airlifted to Sandakan.
  • As of 12.45pm, villagers say they were still hearing gunshots.
  • Azzimudie reportedly told a Philippines radio ..there were casualties on his side.
  • Azzimudie said that his group will not retreat or call for a ceasefire 
  • Many shops in Lahad Datu town about 165kms away from Felda Sahabat 17 had also closed.
  • At the entrance to Felda Sahabat 17 heavy security presence 


2. The Phillipine Global Inquirer

  • At least 10 people died while four others were injured the daughter of Sultan Jamalul Kiram III said Friday.
  • Among those wounded is a woman, Princess Jaycel Kiram said in press conference in Manila.
  • information relayed to the royal family by Rajah Muda, brother of the sultan and leader of the group 
  • The exchange of gunfire began at around 6 a.m. Friday when the Malaysian forces inched closer to the place 
  • The group has no intention to leave the area despite the firefight, the sultan stressed.
  • The Department of Foreign Affairs denied reports there were casualties.
  • Foreign Affairs spokesman Assistant Secretary Raul Hernandez said gunfire had stopped and there were no casualties.
  • “What he (Philippine ambassador to Malaysia) relayed to Secretary del Rosario was that this incident happened earlier, and thank God there were no casualties,” Hernandez said.

Well these are different reports. Shooting is still going on. Things are not clear yet. Our boys moved to take up positions this morning and were fired upon by the Sulus. The exchange of gunfire followed thereafter. I am informed that the Police will be cleaning up this matter today. This is happening as you are reading this. 2:43 pm Friday March 1st, 2013 KL time.




LAHAD DATU: PENCEROBOH SEPATUTNYA TERIMA TAWARAN MALAYSIA

Pekan, 1 Mac - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina yang berkubu di Kampung Tanduo, Lahad Datu sepatutnya menerima tawaran menyerah diri dan keluar dari kawasan itu secepat mungkin.

"Kita ambil sikap yang berhemah dalam mengendalikan masalah pencerobohan berkumpulan di Lahad Datu kerana kita cuba elak pertumpahan darah dan selesai masalah dengan baik, tetapi mereka yang terlibat harus sedar bahawa apa yang
mereka lakukan itu merupakan kesalahan besar dan serius.

"Mereka sepatutnya dapat menerima tawaran kita keluar dari kawasan kita dengan secepat mungkin. Lagi lama mereka kekal di situ mereka akan terdedah dengan bahaya dari segi apa yang boleh berlaku kepada mereka," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Najib mengulas insiden tembakan di kawasan itu hari ini setelah kumpulan penceroboh yang diketuai adik kepada 'Sultan Jamalul Kiram III' Agbimuddin Kiram enggan meninggalkan kawasan itu setelah berkubu di kawasan itu lebih tiga minggu
dengan membuat beberapa tuntutan. Bagaimanapun beliau bertegas bahawa kerajaan memandang serius apa yang sedang berlaku di Lahad Datu itu.

"Kita tidak akan biarkan perkara ini berlanjutan tanpa sesuatu tindakan yang dilakukan pihak pasukan keselamatan, saya beri jaminan, kita pandang serius dan kita akan lakukan apa saja yang perlu dan menjamin kedaulatan negara kita," katanya.

Najib juga memberi jaminan untuk mengambil langkah sewajarnya memperketat keselamatan Sabah. Beliau juga bersetuju dengan kenyataan Presiden Filipina Benigno Aquino III baru-baru ini bahawa kumpulan penceroboh itu agar jangan menguji kesabaran Malaysia.

"Apa yang dikatakan Presiden Aquino memang tepat dengan pendirian kita. Jangan menguji kesabaran kita, kesabaran kita ada had, kita ada perancangan untuk mengusir mereka keluar, sebaik-baiknya mereka menyerah diri dan keluar dengan baik," katanya.
sumber

2 KOMANDO POLIS TERKENA MORTAR

ALFATIHAH KEPADA G/17984 skuad 2/2006″ INSP ZULKIFLI MAMAT DAN SJN SABARUDIN DR UNIT 69 KOMANDO YG TELAH TERKORBAN SEMASA PERTEMPURAN DI LAHAD DATU. G/17984 skuad 2/2006″

Photo: Keadaan smpng klinik tungku menghntar mngasa berseluar askar terbaring dlm hilux jam 12:20
masih dalam kawalan?
 sibuk dengan kempen jelajah sana sini janji ditepati.

Terkini 10 tentera Sulu terbunuh dan beberapa yg lain cedera dlm pertempuran dgn pasukan keselamatan Malaysia. Setakat ini 2 Komando VAT69 terkorban dan 3 yg lain cedera. Mereka yg terkorban adalah Insp Zulkifli Mamat dan Sarjan Sabaruddin. Al- Fatihah untuk pejuang negara semoga roh mereka dicucuri rahmat Allah..Amin !

Dua komando polis terbunuh setelah terkena serangan mortar di Kampung Tanduo, yang menjadi kubu kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina - Bernama

Krisis Lahad Datu- Al-Fatihah 2 Anggota Unit Komando 69 Meninggal Dunia

Dari FB : Kelab Penyokong Polis Diraja Malaysia

Gambar Insp. Zulkifli



sumber


ISTERI kepada Allahyarham Inspektor Zulkifli Mamat yang terkorban di Lahad Datu, Sabah, Nor Aziah Nor, 28, dipimpin saudara selepas mengetahui berita kematian suaminya, hari ini. Gambar kecil anak Allahyarham.

Allahurabbi.

terkini setakat ni dimaklumkan sudah tiga anggota komando negara terbunuh di Lahad Datu. Selain Arwah Insp Zulkifli Mamat dan Arwah Sarjan Sabaruddin, Kpl Azman Ampong diberitakan turut terkorban.

Kerajaan lambat ambil tindakan. Najib sibuk berkempen,jelajah sana-sini. Kunun mau tunjuk janji ditepati. Hisamudin pun asyik bagitau media yang keadaan di Lahad Datu masih terkawal walhal keadaan adalah sebaliknya.

Ya.benar kata Najib sebagai negara yang cintakan keamanan konsep dan pendekatan kerajan untuk menangani masalah keganasan adalah dgn cara diplomasi dan bukannya dgn cara kekerasan,itulah hakikatnya.saya percaya kekerasan bukanlah satu jalan penyelesaian.Dari itu soal pertempuran yang telah meletus terlalu sukar dipercayai.

Apabila negara kita terancam.. semua rakyat malaysia harus bersatu hati....perpaduan dari dalam hati paling kuat. Jangan semua perkara dipolitikkan. Politik ialah politik... kedaulatan negara bukan mainan para politikus. Musuh paling besar selalunya ialah diri sendiri. Hindari bau perkuaman dan prejudis politik kita apabila krisis begini terjadi. Renung renungkn lah ana rasa ni lah perkara yang Allah nak berikan kesedaran kepada para rakyat malaysia.

Oh!malaysia ku.

Notakaki- Rakyat Sabah yang berada dikawasan terdekat kami mendoakan keselamatan anda.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


11 comments

1 Mac 2013 4:19 PTG

yeke? Doakan smoga tentera M'sia selamat dlm pertempuran tu. Risau jgk,sbab adik sy pon ada di sana mempertahankan negara.

Tanpa Nama
1 Mac 2013 4:39 PTG

mantapp...golongan jihadis mula bertindak mengambil semula sabah dari golongan kristian keparat........lepas ni halau semua orang kadazan balik ke kalimantan............

Tanpa Nama
1 Mac 2013 7:38 PTG

@Tanpa Nama

Tanpa Nama
1 Mac 2013 9:05 PTG

@Tanpa Nama

geng sulu ni adalah geng syiah .. sama mcm geng di selatan thailand ..mereka ada rukun syiah yg ke-enam iaitu al-wilayah.


kita asyik ber alfatihah bila ada kematian, sedarlah kaedah yang nabi Muhamad SAW amalkan adalah berdoa bila ada kematian. kaedah baca alfatihah bertentangan dgn cara Nabi buat apabila mendengar berita kematian. Bacaan al-quran/tahlil semuanya tak sampai kepada arwah. yang pasti sampai adalah doa, kerana itu beroda adalah cara nabi kita muhamad SAW.

Tanpa Nama
1 Mac 2013 9:22 PTG

@Noor

to kesultanan sulu

THIS IS MALAYSIA.....

Tanpa Nama
1 Mac 2013 10:06 PTG

amin . smoga roh arwah dcucuri rahmat dan dtempatkan dkalangan org yg b'iman . dharap smua tentera n polis malaysia tabah dan selamat d sna . amin.

Tanpa Nama
2 Mac 2013 9:16 PTG

@Tanpa Namakristian ke islam ke tetap penduduk malaysia berbilang kaum dan agama..kadazan ke dusun ke murut ke tu pun bukan semua nya kristian..ada juga yg islam..dan mereka la orang bumiputera sabah..ko nak halau mereka kat kalimantan tu buat ape..ko cakap tak pakai otak ke..

Tanpa Nama
3 Mac 2013 8:48 PTG

meh... dasar keyboard warrior. ntah2 bukan penah dtg Sabah pon, sebok je org semenanjung ni!!

Tanpa Nama
5 Mac 2013 3:13 PTG

@Tanpa Nama
tak usah nuduh ini syiah atau ini sunni, kita tak tahu apa yang ada di sebalik ini, ada tangan2 kotor kemaruk uang dengan mengincar minyak dan gas di sabah. blood for oil

Tanpa Nama
14 Mac 2013 10:40 PTG

@Tanpa Nama
yg penting buat kdn sekarang cari siapa dalang di belakang mereka ini

Tanpa Nama
27 Mac 2013 10:06 PTG

sabah negeri yg kaya

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.