VIDEO KOMEN USTAZ AZHAR IDRUS : Ucapan Tok Guru BR1M & Haiwan vs Versi TV3 & Utusan FULL




Muak ! ya itu rasanya mendengar berita TV3MALAYSIA yang suka melemparkan fitnah, tidak sedikit pun rasa dosa, Be mature in politics!! Tiada yang akan mengubah pendirian dengan cara ' senget ini ' .

- Kata kawan : sedang korek kubur sendiri -

Baru-baru ini, Tuan Guru Nik Aziz berkata,
"Orang yang menawarkan (wang) kepada orang, (sama seperti) kalau kita panggil ayam nak suruh ayam datang dekat, kita tabur hampas kelapa, tabur padi.

"Kalau nak panggil lembu kita bubuh (bagi) jerami. Tapi kalau nak beri Islam, kita nak panggil ayam cakap nak ceramah, mana ayam datang, nak panggil lembu, mana datang.

"Jadi kalau kita beri barang kepada orang, beri RM10, RM50 (orang akan datang ambil).
"Ini bukan cara Islam, (cara) Islam ialah beri ilmu kepada manusia," kata Tuan Guru Nik Aziz.

Analogi haiwan

Sementara itu, para pengguna laman sosial mula menyebarkan analogi mengenai kenyataan kedua-dua pemimpin Umno itu ketika mereka mengulas isu ini.

Berikut adalah analogi itu:

Seorang atok memarahi dua orang cucunya, Ali dan Abu yang suka bergaduh..

Atok: Korang ni macam anjing dengan kucing.. pantang jumpa asyik nak bergaduh..

Ali: Sampai hati atok cakap kami haiwan....

Abu: Ali! Itu peribahasa la samdol!



Ucapan Tok Guru BR1M & Haiwan vs Versi TV3 & Utusan FULL

Serangan yang dibuat oleh Perdana Menteri dan timbalannya terhadap Mursyidul Am PAS dijawab oleh penceramah selebriti, Ustaz Azhar Idrus (gambar).

Beliau berkata, Tuan Guru Nik Aziz bukan kata penerima BR1M itu seperti haiwan tetapi menjadikan penerimanya seperti haiwan.

"Sebenarnya apa yang kita dengar dalam video clip bukan Tok Guru kata kepada penerima BR1M seperti haiwan, cuma Tok Guru kata orang yang memberikan BR1M tulah cuba menjadikan orang yang menerima seperti haiwan.

"Umpama bagi makan, lepas tu sembelih.

"Maknanya jahatnya orang nak bagi bantuan bila perlu sahaja, bila jauh dengan pilihanraya tak hulur pun bantuan," kata Ustaz Azhar dalam kuliahnya di Masjid Pengadang Baru dekat sini.

Beliau ditanya, "apa komen ustaz mengenai Tuan Guru Nik Aziz kata orang yang ambil BR1M ni seperti haiwan?"

Ini ekoran tuduhan Datuk Seri Najib Razak dan Tan Sri Muhyidin Yasin bahawa Tuan Guru Nik Aziz menganggap penerima BR1M ini haiwan.

Bagi Ustaz Azhar, ini semua punca mencari pembalahan, "Ni buah cari baloh."

Sehubungan dengan itu, beliau meminta semua pihak berhati-hati dengan sebarang laporan media.

"Jadi lening (sekarang ini) kene hati-hati lah banyak putar belit dan spin berita nak nak musim mengundi ni.

"Yang tak pernah nampak muka pun dan kerap masuk kampung dah. Tujuan ape? Nak tolong ke untuk kepentingan tertentu?

"Jadi kene bijoklah, jangan percaya tanpa selidik," tegas penceramah bebas dari Terengganu yang sangat terkenal itu.



Notakaki- Bagi menghadapi PRU-13 serta kejahatan, fitnah dan penyelewengan yang berlaku di dalamnya, saya memohon agar rakan-rakan facebook dan bloggers membaca dan mengamalkan surah al Falaq.

Hamka di dalam Tafsir al Azhar menyatakan al Falaq adalah sesi peralihan; seperti waktu subuh adalah peralihan dari malam kepada siang. Peralihan ini juga melibatkan dari tanah yang kering kepada subur. Imam Zamakhshari al Muktazili di dalam Tafsir al Kasyaf menyatakan peralihan ini ialah dari zaman gelap atau batil kepada zaman pencerahan atau kebenaran.

Hadis Nabi SAW menggalakkan kita membaca surah al Falaq dan surah an Nas untuk melindungi dari kejahatan baik sihir, dengki, waswas, kejahatan makhluk manusia dan jin atau bahan seperti paku, kaca. Seperti mana kita meminta perlindungan kepada Allah dari suasana subuh (sesi peralihan) untuk menghadapi hari siang agar terlepas dari bahaya yang tidak kita ketahui. Wajar bagi kita sebagai aktivis dakwah untuk berdo'a memohon perlindungan kepada Allah agar terselamat dari fitnah dan kejahatan yang tidak kita ketahui (rusuhan kaum atau apa saja) sewaktu berlakunya peralihan kuasa kepimpinan. Berlindung kepada Allah yang memberi cahaya subuh atau cahaya kebenaran adalah sinonim dengan berlindung kepada perjuangan menegakkan kebenaran.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

23 Februari 2013 8:17 PTG

sbb tu x suka politik..


Jemput join segmen ni kalau belum.. 100 penyertaan TERAWAL akan dapat Sticker Fridge Magnet @ Button Badge dari Cenderahati Akamika Gift .. Cepat!! Cepat!! Hehe ^_^

http://kampung-kameq.blogspot.com/2013/02/segmen-ucapan-selamat-hari-lahir-buat.html

23 Februari 2013 9:08 PTG

salam cik lin
ni semua tuhan nak tunjuk perangai depa yg sebenarnya
Allah maha kaya

23 Februari 2013 9:14 PTG

kite memang kena amik tahu pasal politik nie.tegakkan keadilan tentang kezaliman pemerintah!
nilah die apabila sebelh pihak je yg menguasai media.media pun dah mcm cucuk idung

Tanpa Nama
24 Februari 2013 10:56 PG

kesian osetat natang mekdi..osetat car¡ mkn..

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.