Umat Islam Sila Berhati-Hati Pinggan Mangkuk Yang Dibuat Dari TULANG BABI.



Pinggan Mangkuk yang dibuat dari TULANG BABI...

Mahal jenama ni, ianya putih cantik dan ringan, berbeza dengan Mug Porcelain biasa yang berat.
Pastikan anda tidak beli jenama FINE Bone China!!

Fine bone China tu bermaksud ianya dibuat drp bahan yang mengandungi tulang yg telah dikisar halus supaya pinggan mangkuk tahan lama. Oleh kerana di UK, tulang binatang yg paling murah dan kuat ialah tulang khinzir, maka majoriti pengusaha pinggan mangkuk menggunakan tulang khinzir. Ada juga yang di buat dari 'bovine' iaitu lembu. Tetapi lebih baik jauhi segala produk yang dilabel 'Fine Bone China' kerana susah untuk dipastikan asal-usul tulang tersebut. Lagipun, tulang adalah makanan jin, baik kita hindari shj dpd melakukan sesuatu yg mendatangkan was-was.

kita boleh juga makan minum guna pinggan mangkuk plastik, kaca, ayan, stainless steel, porcelain dan lain-lain. 

[sebar-sebarkan]

Hukum Penggunaan Peralatan Dan Perhiasan Berasaskan Abu Tulang Haiwan (Bone China)
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-99 yang bersidang pada 4-6 Mei 2012 telah membincangkan mengenai Hukum Penggunaan Peralatan Dan Perhiasan Berasaskan Abu Tulang Haiwan (Bone China). Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:
Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa berdasarkan mazhab Shafie, sifat kenajisan babi masih kekal dalam produk bone china dan sifat najis tersebut tidak akan hilang kerana proses istihalah dianggap tidak berlaku.
Muzakarah juga berpandangan bahawa sekiranya penggunaan produk bone china yang berasaskan abu tulang haiwan yang tidak halal mengikut Syarak ini diharuskan, maka ia akan membuka ruang kepada penggunaan produk-produk bersumberkan haiwan yang tidak halal mengikut syarak berleluasa.
Muzakarah juga berpandangan bahawa peralatan atau perhiasan bone china tidak mencapai tahap keperluan (darurah) kepada masyarakat untuk memiliki dan menggunakannya.
Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa penggunaan bahan peralatan atau perhiasan yang dihasilkan daripada abu tulang haiwan (bone china) yang tidak halal mengikut syarak, termasuk haiwan yang halal dimakan tetapi tidak disembelih mengikut hukum syarak adalah tidak diharuskan.
Walaubagaimanapun, penggunaan peralatan dan perhiasan berasaskan abu tulang haiwan (bone china) yang halal dimakan dan disembelih mengikut hukum syarak adalah diharuskan.


Rasulullah SAW bersabda:
Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara perkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.
(Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim)



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


5 comments

19 Februari 2013 pada 1:59 PTG

ish3.. macam2.. smoga kita semua dilindungi dari benda mcm tu..

Jom tengok hadiah kat sini - http://kampung-kameq.blogspot.com/2013/02/senarai-sponsor-yang-baik-hati.html

Menarik x hadiah? Hehe
Jom join segmen ni kalau belum.. 100 penyertaan terawal akan dapat 1pcs Sticker Fridge Magnet / 1pcs Button Badges dari @Cenderahati Akamika Gift. Dan rebut hadiah2 menarik yang lain.. ^_^

http://kampung-kameq.blogspot.com/2013/02/segmen-ucapan-selamat-hari-lahir-buat.html

19 Februari 2013 pada 2:15 PTG

baru tau hari ni. Adehhh.. saya rela pakai pinggan mangkuk plastik. huhuhuhu

Tanpa Nama
15 September 2014 pada 1:04 PTG

Gunalah tupperware brands..

Tanpa Nama
3 November 2014 pada 10:53 PTG

Kalau kat pinggan tu tulis "fine china"sahaJa mcm mana

Tanpa Nama
3 April 2015 pada 1:40 PG

Byk diperkatakan ttg haram pakai barangan haiwan yg tidak disembelih secara Islam. Oleh itu jgn pakai beg2 tgn dari kulit buaya, kulit gajah dsb. Pernah dgr buaya di sembel secara Islam? Majlis Fatwa jena lebih teliti mengelyarkan fatwa.
Google saja apa maksud fine china.
Google saja hadith2 ttg kulit binatang spt binatang buruan/peliharaan yg tak sempat disembelih
Seeloknya google yg dlm Bahasa Inggeris.
Kdgkala bile sebut 'China' minda kita terikat dgn orang cina di sini. Umat Islam di negara China lebih byk bilangannya dari Melayu di sini.
Maklumat dihujung jari...rajin2 ke google n baca hadith2 dan Al Quran.
Kita sejak kecil digalakkan baca Al Quran tetapi berapa kerat yg faham apa yg dibaca?
Sebab itu kita cepat melatah.
Allahualam.

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.