Sila Benci Saya juga,tapi ..





masa nak dekat bulan ramadhan masa budak-budak dulu 

ingat tak ummi atau mak kita suka  cakap  "puasa penuh,dapat hadiah"
kan?kan?

sama juga Allah bagi motivasi kat kita untuk buat baik

For me,
Nothing wrong to hate people
because it is the prove that human is not perfect.
Hating for reason and with Iman.

How?
macam mane nak benci-benci pun dgn Iman? -,-

oh! ha macam ni:

benci perbuatan salah dan dosa,bukan benci pada pelakunya.
dan dengan Iman,dengan cinta,kita akan tolong dia. Tolong dia jadi orang yang disayangi Allah,bukan dimurkai Allah.

dan orang yang Allah sayang, of course makhluk sekeliling pun akan sayang, dari homo sapien ke staphylococcus.

Melainkan orang yang ada sampah dalam hati,nak kena vacuum tu.berhabuk. oh sangat-sangat,

So,percayalah,saya benci awak kapel,tak tutup aurat,abaikan solat,buat jahat kat makhluk,langgar suruhan Allah,tinggal larangannNya. ish3.

so,sila benci saya juga, tapi dengan reason,Iman dan Cinta.

Barulah kuat tali kita. kan? 
:)

Dari Ibnu Abbas ra Rasulullah saw bersabda:

ﺃَﻭْﺛَﻖُ ﻋُﺮَﻯ ﺍﻟْﺈِﻳﻤَﺎﻥِ ﺍﻟْﻤُﻮَﺍﻟَﺎﺓُ ﻓِﻲ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَﺍﻟْﻤُﻌَﺎﺩَﺍﺓُ ﻓِﻲ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَﺍﻟْﺤُﺐُّ ﻓِﻲ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَﺍﻟْﺒُﻐْﺾُ ﻓِﻲ ﺍﻟﻠﻪِ
“Tali iman yang terkuat adalah muwalah (berkasih sayang) karena Allah dan mu’adah (bermusuhan) karena Allah ,Cinta karena Allah, benci pun karena Allah ”

(cinta+Benci ) x kerana Allah= Tali Iman Kuat :D

Allah cerita tentang syurga,tentang nikmat,bidadari,makanan dan macam-macam.

tapi kita masih susah nak buat baik,kan?
sebab kita tak nampak. tak rasa. 

tapi cukuplah dengan kita yakin.dengan IMAN.

Rabiatul Adawiyah beribadah tanpa mengharapkan syurga Allah.

Kita?

impikan syurga pun masih tak beramal.

dush 44 kali!!

Allahurabbi!

Allah bagi kita cukup dan apa yang kita perlu. keep on striving! :D and dont forget to ask fron Him. any thing can happen wlaupun kita rasa imposibble.kan. sebab Allah boleh buat apa sajer..

Moga Allah sentiasa memelihara dan merahmati kalian.

ilaliqa-



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


7 comments

30 November 2012 8:51 PG

:)

30 November 2012 9:16 PG

begitu..ok...setuju...dah tau cara nk membenci yg sebenar..TQ.hehehehe...

30 November 2012 11:46 PG

nice entry! benci tapi cinta :)

30 November 2012 11:55 PG

Samala...nk msuk syurga...tp ibdh masih kurg terjaga...
Semoga dikuatkn iman kita utk b'amal pdNya..
Aminnnn
=)

30 November 2012 4:50 PTG

semoga allah berikan kekuatan iman oada diri kita sebagai hambanya.. :)

1 Disember 2012 4:04 PG

jap..
(sambil kuis2 kapet di kaki kiri)

Ta tanya khabar ok tak?

1 Disember 2012 4:09 PG

@TiranaAduka alhamdulillah dia sihat*gosok2matayangdahrabun

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.