Pasti sedih orang Palestin apabila mendengar ustaz ini bercakap.


 Ustaz Idris Sulaiman


kadang kita lupa

setiap apa yang kita buat,
akan dipersoal.



dan amanah kita akan ditanya
cth: saya medical student.



biasa belajar ala kadar je. tak sungguh-sungguh.
tapi bila sedar.. ini amanah
dan Allah akan tanya usaha kita, 



"apa yang kau dah buat untuk faham ilmu aku ni?"
rasa macam tk thu nk jwb ape. 



Allahurabbi.
Moga setiap hari lebih baik.

Malam tadi saya mimpi ngeri. Dalam mimpi saya dikehendaki untuk membawa sebuah treler yang berisi mayat dari atas bukit ke kawasan perkuburan. Mayat-mayat itu datang dari Gaza, mangsa yang terbunuh semasa perang dengan Israel. Saya sangat takut dan ngeri bila melihat mayat-mayat tersebut sampai saya tak mampu bawa treler itu. Tambah lagi keadaan jalan agak licin. Akhirnya saya menyuruh sahabat saya membawa mayat-mayat itu dengan treler tersebut. Saya tak pasti sama ada kawasan dalam mimpi saya itu di Gaza atau Malaysia. Tapi sangat mengerikan.

sering sangat mimpi yang tak indah.   Alhamdulillah itu bahagian saya.

Ini sekadar pengkongsian

Terlebih dahulu Asiif Jiddan,
Pasti sedih orang Palestin apabila mendengar ustaz ini bercakap. Tak ada jihad, tidak wajar boikot. Harap tiada ustaz yang buat kenyataan begini secara umum lagi. Nasihat yang tidak sepatutnya di dengar. Jihad tetap wajib, boikot adalah salah satu cabang jihad.




Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.[al Baqarah 2:216]


keep on praying for muslim in Gaza and don't stop improving ourself toward mardhatilah.


it is a jihad,right? :)

*broken english -,- sorry.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


16 comments

23 November 2012 8:51 PG

insyaAllah tak kan ade lg mcm tu..Pray for Gaza..i wish i can imProve myself to be a good muslimah.

23 November 2012 9:08 PG

dikatakan adab2 jihad, kekuatan tentera musuh x boleh lebih dari 2x tentera Islam?
persoalannya, bukan ke kesemua peperangan di zaman Rasulullah SAW dan para sahabat menunjukkan kekuatan tentera Islam jauh lebih sikit daripada itu? tapi jihad tetap saja terus berjalan. jadi, adakah Rasulullah SAW dan para sahabat manusia2 yang x faham agama???

ulasannya buatkan ummat Islam seluruh dunia bersedih. takkan orang Palestin nak biarkan Yahudi Zionis laknatullah buat sesuka hati di bumi mereka sendiri atas alasan kekuatan tentera x mencukupi?

23 November 2012 9:18 PG

Boikot tu adalah salah satu petunjuk bahawa kita tak suka akan perbuatan yg telah dilakukan mereka. Seandainya dengan boikot itu dapat menyelamatkan nyawa seseorang.. itu dikira wajib bagi seseorang itu untuk memboikotnya.

23 November 2012 10:23 PG

pray for gaza!

23 November 2012 11:30 PG

Apalah daya kita Lin. Cubalah negara Islam yg ada kuasa tu support ketenteran at least taklah teruk macam tu sekali.

Bersama kita renungkan kata-kata ustaz itu. Tersentuh tak hati kita? terasa rakyat Islam negara kita bagaikan masih ramai yg tak sedar kan.. sedih:(

23 November 2012 1:19 PTG

yup..slalu dpat mimpi ngeri hari pengakhiran kite nanti. takut mungkin peringatan dari Allah untuk terus berjalan di jalan Nya. Allahuakbar

23 November 2012 1:50 PTG

ustaz ni salah seorang dari ulamak muda 10 orang tu kan? saya mmg bengang bila dengar ceramah dorang ni,kejap sana..kejap sini..kurang faham,ayat pun sukar untuk difahami.

btw,kita teruskan berdoa untuk keamanan umat islam disana.dan teruskan boikot

ustaz ni saya tak faham la.

23 November 2012 1:58 PTG

selamatkan Gaza..amin..smoga mereka dirahmati..

23 November 2012 3:03 PTG

ustaz ni dah kenapa?? nak kena hantar dia duduk kat palestin baru tau. kat sana baru terkinja2 nak berjihad. orang lagi nak kejar jihad sebab balasan syurga menanti di sana, tapi dia pulak tak bagi jihad. zaman nabi dulu pun bilangan tentera islam lebih sikit daripada bilangan tentera musuh. tapi tetap jihad jugak hukumnya. agak2nya kalau malaysia kena serang dengan AMERIKA, adakah ustaz tu nak cakap tentera2 kita tak jihad dan bukan mati syahid? Sebab dah tentu2 bilangan tentera Amerika berganda2 lebih ramai daripada tentera malaysia. adakah itu bukan jihad pada pandangan ustaz ni? sedangkan tentera2 kita pada masa tu berjuang mempertahankan negara dan agama Islam? pelik betul pandangan dia ni. dah rupa macam tak menyokong perjuangan Islam pulak. takkan nak ikut telunjuk basyar al arsyad yang terang2 firaun alaf baru tu?

23 November 2012 3:30 PTG

kekuatan sesebuah bala tentera itu datangnya dari kekuasaan Allah, sudah berapa lama mereka mempertahankan tanah air mereka, dan insya Allah dengan keizinan Allah jua lah mereka akan terus bertahan, dan kita menghulurkan pertolongan walau tidak sebesar mana, insya Allah tetap akan menyumbang terhadap perjuangan mereka.

23 November 2012 5:32 PTG

gud luck ^^

SLM..please www.cicileydi.com

23 November 2012 8:27 PTG

sangat sedih..tak tahu nak cakap apa.

24 November 2012 11:15 PTG

sepatutnya kita melakukan apa sahaja utk membantu saudara se-Islam kita. jika memboikot tu blh mmbantu dan yg kita mampu, kita wajib lakukan. wajib membantu saudara se-Islam kita walaupun kita tpksa mngikat perut.

1 Disember 2012 1:10 PG

@Azzuan sila baca

http://langitilahi.com/11116

16 Disember 2012 11:39 PG

Belajar tu pun jihad.. Asal niatnye baik utk jln Allah... Boikot tu pun satu jln yg baik utk bantu rakyat palestin.. X perlu bimbang pasal peluang perniagaan sykt yg diboikot.. Dan peluang pekerjaan rakyat kita.. Sebab dlm free competition mkt... Setiap decrease in demand utk satu product akan diganti dgn product lain dan supplier lain.. Peluang pekerjaan akan tetap wujud.. Malah dgn boikot product luar akan beri peluang pd product tempatan.. Duit kita pun tidak akan mengalir keluar... Dlm ekonomi kapitalis sekrg negara yg kuat adalah negara pengeluar.. Dgn beli product luar hanya menguatkn mereka.. Jd boikot ni sebenarnya beri byk kebaikan pd ekonomi negara bukan sebaliknya.. Buat permulaan kita boikot coke. Colgate. N mcd ke dulu.. Buat yg mampu.. X mampu nak wat camne.. Tp jgn condem sape yg nak boikot

Tanpa Nama
13 Julai 2013 1:03 PG

Orang Gaza bukan sedih bila dengar UIS ceramah tapi BENGANG. Rakyat yg bodoh boleh jadi gila.
Persoalannya siapa yang lantik badigol UIS. Kalau kita tengok link UIS, maka kita dapati Fathul Bari dan UMNO. Jadi tak payah sedih, malah ucapan Ust Idris Sulaiman (UIS) menyerlahkan lagi apa yang tersimpan dalam dada UMNO SEJATI.

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.