Islam Melayu Dan Anjing.


Melayu,Anjing dan Islam 

sumber gugel.


( Pandangan Islam Vs Pandangan Melayu Typical )




Islam Melayu Dan Anjing.



Saya berpegang pada pendapat, hanya jilatan anjing saja yg perlu disamak (7 air mutlak dengan salah satu air tanah). Walaupun pada saintifiknya, tanah adalah alumina-silicate (Al2O3-SiO2) yg tidak larut dalam air. Hanya larutan alkali dapat melarutkan alumina-silicate, bukan air biasa. Tetapi sebagai pencegahan untuk mengelakkan virus anjing gila, lebih baik ambil pencegahan basuh dengan air tanah satu kali. Khinzir tidak termasuk.

Kalau ikut mazhab imam syafei, anjing ni termasuk najis mughallazoh (najis berat) bukan sahaja air liurnya, malah keseluruhan anggotanya jika basah. Cuma yg beza ialah sama ada ianya basah atau kering, kalau kering (bukan iar liur-mana ada air liur kering atau tahi kering) tak najis. Misal kalau kita pegang bulunya yg kering.. nak peluk pun tak apa . Asal kering anggota badan kita yg menyentuh dan kering pula anggota anjing yg disentuh/tersentuh.

Dalam kes tahi anjing, biasanya najis nya basah. kalau kering pun luarnya dalamnya bila dilenyek basahlah (alamak macam saya ni pakar tahi anjing).. Kalau air liur pun najis bertambahlah tahinya atau kencingnya. Ini hukum qiyas dari hadis air liur anjing.


Kerana itu anjing banyak dipelihara oleh orang Islam bermazhab Maliki.

Hukum Sebenar  memegang khinzir dan anjing.

Tetapi perlu juga diketahui, tanah sebenarnya masih misteri dalam kajian Advanced Materials and Nanotechnology. Malah tanah digunakan sebagai catalyst dalam banyak tindak balas kimia.

sekadar pengkongsian.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


7 comments

23 November 2012 11:21 PTG

moh kite, dgn seikhlas hati ^^

http://busuk.org/ping/view/373102


btw, nice entry...anjing itu hamba Allah Taala juga ^^

24 November 2012 12:59 PG

thnks for sharing..

24 November 2012 2:43 PG

hmmm..

24 November 2012 4:01 PG

salam....

singgah di kala hujan melanda...

ni bab akidah.....
erm.....

Banyak lagi haiwan nak pegang.....napa la yang haram jugak jadi pilihan...tak berani nak komen apa-apa...


24 November 2012 1:00 PTG

gambar lelaki tu kalau tak silap, suami kepada seorang wanita berhijab dari kelantan yang banyak membela anjig..dan dia ada blog rasanya..penah terbaca dulu..

apapun, kita kena berbuat baik pada semua binatang hatta anjing babi sekalipun..

14 Februari 2013 12:20 PTG

syukran cik lin, baru perasan link ni
nanti nak tulis satu entry pasal ni buleh la cedok sikit dari sini :D

15 Februari 2013 3:01 PG

@Taufikjazakallah khair bro taufik. kita berbagi ilmu kat sini. tafadhal2 cedok banyak mana pun ilmu tak kan habis.tiada hakcipta semua milik Allah. :)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.