Pinangan Lelaki Teragung Ditolak





Ummu Hani’ adalah wanita Quraisy yang bijak memberi ­pendapat dan berakhlak mulia. Pada zaman jahiliyah, Rasulul­lah pernah meminangnya, tapi ayahnya telah menjanjikannya untuk Hubarah bin Abi Wahbin.
Pada awal perkembangan Islam, Ummu Hani’ turut masuk Islam bersama kaum wanita yang lain. Rasulullah memisahkan Ummu Hani’ dengan suaminya yang masih kafir, sesuai dengan hukum Islam yang berlaku mes­kipun ia sudah dikurniai empat orang anak.

Setelah Ummu Hani’ disahkan menjadi janda dengan empat orang anak, Rasulullah lalu meminangnya untuk kali yang kedua. Ummu Hani’ menjawab atas pinangan itu, “Ya Rasulallah, sungguh dirimu lebih saya cintai daripada pendengaran dan penglihatan saya. Namun, saya seorang wanita yang sangat kuat cemburu. Ya Rasulullah, saya tahu bahawa hak suami sangatlah besar dan harus dijun­jung tinggi. Saya khuatir jika mengurusi seorang suami, lalu saya terpaksa mengabaikan sebahagian hak anak-anak saya. Jika saya mengurusi anak-anak, saya khuatir akan mengabaikan hak suami.”

Rasulullah menghormati pandangannya. Kemudian Rasulullah memberikan pandangan, “Sesungguhnya sebaik-baik wanita yang naik unta adalah wanita Quraisy. Mereka paling sayang kepada anak-anaknya di waktu kecil, dan paling memperhatikan urusan suami.”

********

Moga setiap taklifan itu,
menjadi tiket ke syurga.

Bukan menjadi sebab ke neraka.

Astaghfirullah

"Tidak beriman orang yang tidak amanah"

Kadang-kadang apa yang kita nampak buruk tu, itulah yang terbaik untuk kita dan mereka

Alhamdulillah ala kulli hal.

Moga Allah permudahkan dan berkati setiap detik hidup kita.



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


2 comments

29 September 2012 12:33 PG

Betul tu... Apa yg Allah takdirkan itulah yg terbaik utk kita sebenarny...

:)

29 September 2012 2:47 PG

Thanks for sharing ;D

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.