wahai wanita,sebelum keluar rumah cuba tengok ini dahulu.



Tu Dia..Checklist Sebelum Keluar Rumah...

Berbicara mengenai keselamatan.

Melihat kes-kes yang meningkat, membuatkan saya terfikirkan apakah usul asal masalah. Akhirnya Allah swt tunjuki satu hakikat yang tidak pernah berubah..

"Dan jika Allah menimpakan suatu bencana kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali dia. Dan jika Allah mengkehendaki kebaikan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menolak kurniaNya. Dia memberikan kebaikan kepada siapa saja yang Dia kehendaki di antara hamba-hambaNYa. Dia Maha Pengampun, Maha Penyayang. [Surah Yunus, ayat 107]

TIDAK keluar malam dan sewaktu dengannya hanyalah usaha dari kita. Namun perkara yang juga penting untuk kita sama-sama ingatkan adalah bagaimana sifir di sisi Allah. Yang mana segalanya kembali di bawah kekuasaanNya.

Ada beberapa perkara yang penting untuk kita sama perhatikan sebelum melangkah keluar rumah:

1. Niat kita keluar rumah. Untuk tujuan yang baik atau tidak.

2. Pemakaian kita. Adakah menepati syara' atau tidak. Cukup sekadar bertanya pada diri. "malaikat mana yang akan mencatit?"

3. Pergantungan kita terhadap Allah swt sehari-hari bagaimana? Bukan sekadar sewaktu menghadapi kesusahan, tapi lebih dari itu. Jadi jangan lupa untuk berdoa sebelum keluar rumah. :)

اللَّهُمَّ أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَضِلَّ أَوْ أُضَلَّ أَوْ أَزِلَّ أَوْ أُزَلَّ أَوْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عَلَيَّ

Maksudnya : Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada sesat atau disesatkan , tergelincir atau digelincirkan, menjadi zalim atau dizalimi, menjadi jahil atau dijahilkan dariku.

بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِالله

Maksudnya : Dengan nama Allah aku bergantung kepada Allah, dan tiada daya dan upaya kami kecuali dengan keizinanMu ya Allah.

4. Tidak dilupakan kepada segala aspek luar yang kita usahakan.

InsyaAllah kheir

Jom pakat sebarkan kebaikan. Moga amalan kita yang kurang dapat tampung dengan amalan orang lain.



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


19 comments

3 November 2012 9:18 PG

stokin tu paling ramai yg lupa pakai...

3 November 2012 9:35 PG

Nasihat yg baik Lin. Kakak suka bila ada nasihat seperti ini diwar-warkan kerana ianya sebagai tanda kasih sesama umat.

3 November 2012 9:42 PG

@Fendy :)

3 November 2012 9:43 PG

@Kakzakiejazakillah khair. berpesan-pesan ye kak. ;)

3 November 2012 9:46 PG

terima kasih sebb sllu mengingatkan ;')

3 November 2012 10:26 PG

Insyaallah~semoga Allah memelihara kita kan...:)

3 November 2012 10:27 PG

ingatan yg bagus! :)

3 November 2012 12:23 PTG

thanks for the reminder :)

#maaf , gua ter-follow blog ohsem anda :)

3 November 2012 12:36 PTG

tenkss for sharing dis :)

3 November 2012 2:25 PTG

Saya cuma tak pakai handsock je. Saya akan cuba untuk pakai handsock lepas ni pula. ^^

3 November 2012 4:23 PTG

betul3 (:

3 November 2012 4:29 PTG

thanx,,nice sharing =)

3 November 2012 5:09 PTG

org perempuan ingat yer...:)

3 November 2012 5:19 PTG

suka..suka...awk slu ingtkan kita bnda2 mcm ni..:) kena slu ingt mnggati ni..thanx kamu..:) sy bg awk cupcakes..

3 November 2012 5:35 PTG

alhamdulillah...sesuai jer entry ni release masa weekend ^^
...banyak cik Lin shopping arini? ^^

3 November 2012 8:46 PTG

Nice sharing.. InsyAllah.

4 November 2012 2:37 PG

yup, muka itu x buku mewarna ^^

4 November 2012 4:32 PG

sama2 kita berubah yaw! :))

inshaAlLAH.

6 November 2012 10:58 PTG

Islam itu indah..tapi byk nya org mengatakan wantia menutup aurat adlh satu diskriminasi..tetapi meraka tdk sdr akan hak wanita Islam yg mereka pertikaikan..mereka lah sebenarnya yg mendriskiminasi org lain..meludah terkena muka sendiri..padan muka

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.