Tahu tak sebab turunnya surah Al-Kahfi?





Beberapa penduduk Mekkah datang ke Nabi Muhammad s.a.w. bertanya tentang roh, kisah Ashabul Kahfi dan kisah Zulqarnain. Nabi menjawab, "Datanglah esok hari kepadaku agar aku ceritakan."

Keesokan harinya wahyu tidak datang menemui Nabi, sehingga Nabi gagal menjawab hal-hal yang ditanyakan. Tentu saja "kegagalan" ini menjadi cemuhan kaum kafir Quraisy terhadap Nabi s.a.w..

Selepas satu tempoh masa, turunlah ayat menegur Nabi:

"Dan janganlah kamu mengatakan terhadap sesuatu: 'Sesungguhnya aku akan mengerjakan itu esok (kemudian)', kecuali (dengan menyebut): 'Insya Allah' (jika Allah mengizinkan). Dan ingatlah kepada Tuhan-Mu jika kamu lupa dan katakanlah: 'Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya daripada ini'." (Surah Al-Kahfi : 23-24)

Pengajaran yang kita boleh ambil dari kisah ini?

NOTAKAKI-  Moga Allah satukan hati-hati kita dalam ketaatan.. namun biar menjauh dalam pengharapan.



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


10 comments

2 November 2012 9:19 PTG

=D blajar kat skola subjek tafsir

2 November 2012 9:30 PTG

Salam Jumaat cik pipi merah, thanks follow n comment, now following you too ^^

2 November 2012 9:34 PTG

Nice Info.. sungguh Allah yang maha sempurna

2 November 2012 9:34 PTG

Teruslah Berjuang wahai sahabatku...

2 November 2012 10:44 PTG

si pipi merah, boleh beritahu saya apakah itu surah?=)

3 November 2012 8:42 PG

saya tak berapa arif sangat... tapi rasanya jangan kita menjanji sesuatu sebelum kita benar2 pasti akan jawapannya..kita kena menyebut InsyaAllah..

betulkan saya kalau saya salah...

3 November 2012 11:14 PG

@boni kacak
betul lah tu :')

4 November 2012 2:46 PG

noted.. nice sharing ^^

6 November 2012 11:20 PTG

surah yg sehendaknya diamalkan pd hr jumaat..pandai ye pilih surah bertepatan dgn hari..Masyaallah

1 Jun 2013 4:53 PTG

Baru je nak share ibrah surah ni. Tapi tak dapat nak copy n paste. Tak apalah.

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.