Kisah Syaitan membantu pemuda ke masjid





Seorang pemuda buta bangun awal pagi untuk solat subuh di Masjid. Dia berpakaian, berwudhu dan berjalan menuju masjid. Di tengah jalan menuju masjid, pemuda tersebut jatuh dan pakaiannya kotor.


Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang kembali ke rumah. Di rumah, dia berganti baju, berwudhu, dan, LAGI, berjalan menuju masjid . Dalam perjalanan kembali ke masjid, dia jatuh lagi di tempat yang sama! Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah.


Di rumah, dia, sekali lagi, berganti baju, berwudhu dan berjalan menuju masjid . Di tengah jalan menuju masjid , dia bertemu seorang lelaki dan memimpinnya. Dia menanyakan identiti lelaki tersebut, dan menjawab “Saya melihat anda jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid, jadi saya mahu bantu anda..”


Pemuda tersebut mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid . Saat sampai di masjid , pemuda buta itu bertanya kepada lelaki yang memimpinnya untuk masuk dan solat subuh bersamanya, lelaki itu menolak, pemuda itu mengajak lagi hingga berkali kali dan, lagi, jawapannya sama.


Pemuda bertanya, kenapa menolak untuk masuk dan solat?


lelaki itu menjawab


“Aku adalah Syaitan”


Pemuda itu terkejut dengan jawapan lelaki itu.


Syaitan kemudian menjelaskan, ‘Saya melihat kamu berjalan ke masjid , dan sayalah yang membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid, Allah memaafkan semua dosa dosamu.


Saya membuatmu jatuh kali kedua, dan bahkan itupun tidak membuatmu berubah fikiran untuk tinggal di rumah, kamu tetap memutuskan kembali masjid .


Kerana hal itu, Allah memaafkan dosa dosa seluruh anggota keluargamu.


Saya KHUATIR jika saya membuat kamu jatuh untuk kali ketiga, jangan jangan Allah akan memaafkan dosa dosa seluruh penduduk desamu, jadi saya harus memastikan bahawa anda sampai di masjid dengan selamat….’


Kesimpulan,
Janganlah anda sesekali berputus asa untuk mengerjakan ibadah dan kebaikan ke jalan Allah. Kerana kita tidak pernah tahu akan ganjaran Allah S.W.T kepada umatnya.


via FB.



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


7 comments

28 Oktober 2012 8:40 PTG

WAHHH nice sharinggggggggggggg :D

28 Oktober 2012 8:44 PTG

Wah, syaitan turut membantu manusia.

28 Oktober 2012 8:49 PTG

@Jna marcello kikiki Jna banyaknya 'G'
:p

28 Oktober 2012 8:51 PTG

pdn muka syaitan tu..alhamdullilah syaitan tu kenakan org yg beriman..klu lyeen?mampukah lyeen...subahanaallah..

nice sharing dear..:)

6 November 2012 11:45 PTG

best tul cite2 teladan mcm ni..nak request byk lg.. :)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.