Baca A-l-Quran tanpa faham maksudnya.








Bagi yang enggan membaca al-Quran kerana takut salah sebutan dan tajwid, jangan takut..~ . :.


Sabda Nabi s.a.w


"Yang membaca al-Quran sedangkan dia mahir dengannya akan bersama-sama dengan para malaikat. Yang membaca al-Quran dan tergagap-gagap dan al-Quran amat payah ke atasnya maka baginya DUA PAHALA"


-Riwayat al-Bukhari-


- Maksud mendapat dua kali pahala, iaitu (1) pahala membaca dan (2) pahala susah payah menghafalnya..


- Baca al-Quran tanpa faham maksud apa faedahnya ?? ?


Suatu pagi di hujung minggu, seorang budak bernama Mikail terdengar atuknya membaca Al-Quran. Sebaik sahaja atuknya selesai mengaji, dia terus menerpa ke atuknya lalu bertanya,


“Tuk, Mikail nak tanya ni. Tuk faham tak ape yang atuk baca tadi?”.


Dengan tenang atunya menjawab, “Mestilah faham cu. Dulu atuk pernah belajar bahasa arab dengan arwah bapa atuk. Kenapa cu?”


Mikail kemudian menyatakan pendapatnya tentang membaca Al-Quran. Dia memberitahu bahawa beruntunglah atuknya itu sebab tahu membaca dan memahami isi kandungan Al-Quran sedangkan dia hanya tahu membaca tapi tak faham langsung.


Jadi tak ada faedah bagi dia membaca sebab tak faham. Serupalah jugak kalau kita membaca surat khabar bahasa jerman ke atau bahasa perancis. Baca boleh tapi apa pun tak faham.


Kemudian atuknya membawa Mikail ke luar rumah. Sampai sahaja di tasik berdekatan dengan rumahnya itu, disuruhnya Mikail untuk mengambil air dari tasik itu untuk diisi ke dalam baldi di hadapan rumahnya dengan menggunakan bakul sampah.


Mikail kehairanan memikirkan apa yang disuruh oleh atuknya itu. Namun tanpa berfikir panjang, dia lakukan juga. Selepas beberapa kali cuba, dia tidak dapat mengisi air ke dalam baldi tersebut. Mikail akhirnya berputus asa. Lalu dia pun berkata kepada atuknya,


“Atuk, dah banyak kali saya cuba tapi tak boleh jugak sebab air keluar daripada bakul ni. Macam mana?”


Kemudian atuknya memberitahu,


“Begitulah juga kalau kamu membaca Al-Quran tetapi tidak dapat menghayati isi kandungannya sebab tak faham. Meskipun baldi tersebut tidak dapat diisi, tapi bakul sampah tu tadi yang kotor sekarang sudah bersih. Begitu lah juga dengan hati kamu.


Selagi kamu membaca Al-Quran, selagi itulah hati kamu akan sentiasa bersih.”


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


5 comments

31 Oktober 2012 4:02 PTG

perkongsian yg baik.=)

31 Oktober 2012 4:14 PTG

dengan izin Allah hati kita akan dibersihkan. tapi sebaiknya difahami apa yg kita baca, barulah senang utk diterjemahkan dalam kehidupan seharian.. kerana al-Qur'an diturunkan bukan setakat utk dibaca sahaja, tetapi utk diamalkan. mana mungkin kita mampu mengamalkan sesuatu andai kita tidak memahaminya? betul tak? lagipon sekarang ni dah dijual al-Qur'an berserta terjemahan.

31 Oktober 2012 4:20 PTG

@Haris Khairuddin indeed! Alhamdulillah... moga bermanfaat utk dunia dan akhirat kita. :)

31 Oktober 2012 5:40 PTG

Salam, Thank you! I like this entry.. dapat ilmu baru!

Tanpa Nama
18 November 2012 5:21 PG

Sungguhpun begitu,hadith di atas bkn bermaksud seseorg xperlu mmperbaiki bacaan quran dr segi makhraj (sebutan) dan hukum tajwidnya.hal ini disebut di dalam surah muzammil ayt 4 di mana Allah memerintahkn spy membaca alquran dgn tartil (mengikut tajwid)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.