konflik: Dia Bukan Untuk Aku.


Photo

Open you heart,
And look around,

Everywhere there's sign of Allah's love for you.

Allah kirimkan manusia disekeliling kita untuk kita belajar dari mereka dari kelebihan mereka, dari nikmat mereka, dan juga dari ujian yang ditimpakan ke atas mereka.

"Ya Allah, bagi kekuatan kepada setiap jiwa yang beriman padaMu,
dan moga ujian-ujian yang merupakan tanda kasih sayangMu
menjadikan mereka makin dekat pada Mu."

cubit paha kiri, paha kanan terasa.

Aku menghadapi konflik few days back. Tapi aku takkan reveal apa-apa pun kisahnya. Alhamdulillah. Aku belajar banyak sangat benda.

‎"Ikatlah kata-katamu dengan akal dan ilmu kerana hamburan kata-kata tanpa kewarasan, ibarat anak panah yang terlepas dari busur tanpa kawal, mungkin menikam mereka yang tidak berdosa."

Aku belajar kita tak boleh berkata mengikut saja perasaan kita tanpa bermuhasabah terlebih dahulu. Betapa marahnya kita pada suatu masa, duduklah sebentar. Fikirlah betapa kasihnya dan sabarnya Allah kepada kita. Banyak sangat dosa kita buat. Tapi kite still bernafas dan mampu bergelak ketawa. Nikmat Allah yang manakah hendak kite dustakan?

Layakkah kita marah orang lain? Adakah memarahi sesorang dapat menjadikan kita seseorang yang lebih baik daripada orang yang dimarahi?


"Tidak sempurna iman seseorang itu apabila dia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri." [Riwayat Muslim]


I learned that in this life. In interacting with people, we should be interested in them rather than trying so hard to be interesting. Rendahkan hati, Walaupun tahu tak sama pendapat or idea, we should be good listeners and ready to be agree to disagree. Lapangkan dada and we should never put ourselves in the centre. Salah kite merasakan pendapat kita yang terbaik. Not your feelings that matters the most. Dahulukan orang lain. Niatkan semua kerana Allah.


Walaupun orang yang kite berbuat baik itu kurang menghargai kita, tak apa. Tetaplah berbuat baik. Jangan cepat mengalah atau melatah. Apabila orang mengatakan sesuatu yang buruk kepada kita. Bersabarlah. Allah mengetahui apa yang tersurat dan tersirat di dalam hati kita. Apabila hati menangis, pujuklah hati. Allah itu dekat, penuh kasih sayang. Dia takkan pernah biarkan kita menangis.


" Sesungguhnya urusan-Nya apabila Dia mengkehendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya, " Jadilah! Maka jadilah ia."" 36:82

Ha apa dia? Jodoh? Rezeki? Aah. Itu semua milik Allah. It is beyond of our knowledge. Trylah fikir berjuta kali. Mengapa benda berlaku tak seperti yang kita harapkan. Cubalah. Sampai kepala serabut memikirkan. Tanya pendapat orang sini sana. Luahkan. At the end of the day, kita sendiri mendapat jawapan dia. Nampak hikmah sesuatu kejadian. Pada masa itu mungkin tak nampak, tapi bersabarlah lambat laun, pasti. Dalam tak mendapat apa yang kita nak, tapi Allah kurniakan sesuatu yang tak disangka-sangka. Yakinlah.


"Lord has His ways to show you something"


Aku teringat di mana aku tak layan seorang lelaki. Bukan aku tak nak layan, tapi kata hati kuat mengatakan, aku tak boleh terima lelaki ini. Ada orang di sekeliling menyuarakan pendapat mereka tak setuju dengan cara aku yang kononnya jual mahal dan terlalu ego. Perasaan aku berbaur. Salah ke aku menolak perasaan seorang lelaki itu? Adakah aku terlalu dingin? Kenapa Allah bagi aku perasaan untuk tidak menerima lelaki itu. Aku tertanya sendirian. Tetapi, alhamdulillah. Aku dah dapat jawapannya. Melihat lelaki itu yang sekarang dan apa yang telah terjadi. Aku tahu dia bukan untuk aku.Aku menadah tangan mengucapkan syukur. Allah bagi aku perasaan itu pada waktu itu disebabkan Dia ingin menjaga aku. Sujud syukur. ya Allah, jangan pernah berhenti melindungi aku dan kami semua.


Kalau betul dia untukku, hubungan yang cuba dibina takkan susah, everything will just fit into its places. Like seriously. apabila melalui suatu fasa yang kita tak mampu nak hadapi, tabahkanlah hati. Allah takkan saje nak bagi jalan hidup kita camtuh. Bila kita dah habis melalui, reflect balik. Hati mula berkata "Laaa, patutlah time itu kena macam ini, if tak kena macam tu, tak dapat benda ini."


Soal jodoh serahkan pada Dia. Aku pun memesan pada diriku. Yelah, apatah pada masa ini, kawan kawan sebaya masing masing mula melangkah ke alam perkahwinan. Kalau Allah nak bagi, sekejap je. Like seriously. Kalau ada someone, memanglah rasa secure, tapi belum tentu lagi ke jinjang pelamin.

notakaki:

"Jangan hanya inginkan lelaki yang baik selagi kita tidak menjadi baik, tetapi jadilah wanita yang baik sehingga kita diinginkan oleh lelaki yang baik."

Oh baca artikel ini best suka. ketenangan hati

Kadang-kadang kita tak sedar yang kita telah melakukan kesilapan dan saat itu,berfungsi lah seorang sahabat untuk memberi teguran.

Please,ingatkan saya banyak-banyak.



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


9 comments

1 November 2012 3:05 PTG

setuju.Kdg2 kita tak sedar yg kita buat silap.cantik di mata kita,tapi dimata org lain..? semoga hidup kita sentiasa mendapat redhaNya ok..? :)

1 November 2012 4:03 PTG

Betul tu..... untuk mendidik hati ini sentiasa redho memanglah payah.....tapi itulah yg harus kita lakukan..... banyakkan berdoa kepadanya supaya lembut hati kita menerima kebaikan.... Insyaallah

1 November 2012 4:52 PTG

kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT. Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

1 November 2012 4:57 PTG

pengalaman mendewasakan kita..=)

1 November 2012 6:09 PTG

wow, ni cik lin tulis sendiri ka?
terkesan hati sy ni

penyakit hati, kadang kita taktau kita tengah dijangkiti

cuma bila terasa hati terubat, baru perasan betapa kroniknya hati sendiri

mohon teruskan merencah madu dan pengubat hati
syukran ya ukhti

1 November 2012 7:34 PTG

Sesuai ntuk muhasabah diri kak M ni..

2 November 2012 3:39 PG

yup.. itu yang terbaik..serahkan sola jodoh kepadaNya... :)

2 November 2012 6:57 PG

Jodoh itu ditangan Allah S.W.T., kita hanya berusaha untuk mendapatkan jodoh yang terbaik. Kemudian tawakal kepada Allah :)

Kadang kala Allah menguji kita, ujian itu yang akan mendidik kita supaya sabar dan jangan mudah putus asa.

6 November 2012 11:29 PTG

redha Allah lbh penting dr redha manusia..kita bertanggungjawab atas perbuatan diri kita dn bkn atas kehendak org lain..the only person who knows everything about you is yourself.let you be your own judge..

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.