Kenapa lelaki Menangis Dalam Bilik Air?



alahai buruknya bila lelaki menangis macam nih
lagi-lagi bila menangis kat dalam bilik air huhuhu
kan bilik air tu tempat tinggal syaitonnn
nak release tension konon
tapi yang sebenarnya lebih mudahlah 'dia' masuk ke dalam jiwa kita yang lemah
pastu menghasut, mencucuk dan merasukk

bukan lelaki je.....perempuan pun sama
sedangkan nak masuk keluar tandas / bilik air pun ada doanya
ada adab kaki mana masuk dulu keluar dulu

lain kali kalu nak nangis janganlah dalam bilik air
paling elok nangis selepas solat waktu berdoa
Allah suka hambanya yang nangis tau
airmata yang keluar kerana takut akan Allah boleh memadamkan api neraka

Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya : "Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan terkotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan di rahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka."


 Ayah Saya.


Seorang wali Allah berkata: "........apabila semasa berdoa, berdiri bulu roma, hati jadi berdebar, dan air mata berlinangan...maka doa itu akan diterima".


Rasulullah SAW bersabda: " 7 golongan akan diteduhi oleh bayangan rahmat Allah pada hari Qiyamat"

Mereka adalah: 

Pemerintah yang adil
Pemuda yang menggunnakan masa muda remajanya untuk beribadat kepada Allah
Lelaki yang hatinya sentiasa terpaut pada masjid
Dua orang yang berkasih sayang antara satu sama lain semata-mata kerana Allah. Mereka bertemu kerana Allah, dan berpisah kerana Allah.
Lelaki yang digoda oleh wanita bangsawan yang jelita, lalu dia berkata," Sesungguhnya saya takut kepada Allah!"
Seorang yang memberi sedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui sedekah yang diberikan oleh tangan kanannya.
Lelaki yang mengingati Allah berseorangan sehingga berlinangan air matanya.
[Hadith riwayat Imam Bukhari dan Muslim]

And that it is He who makes [one] laugh and weep [53:43]



Jom berusehe sembuhkan hati yang tengah sakit.

Bila hati dah redha dan yakin bahawa ketentuan Allah adalah yang terbaik untuk kita, kitalah orang paling bahagia di dunia ini dan ingatlah hanya orang bahagia di dunia ini yang akan berbahagia di akhirat.

InsyaAllah :)

okbai


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

13 Oktober 2012 6:47 PTG

thanks for the nice sharing

13 Oktober 2012 8:16 PTG

Itu ayah saya juga :-)

13 Oktober 2012 8:51 PTG

nice info..
tq 4 sharing..

14 Oktober 2012 12:35 PTG

thnkz 4 sharing..advise yg tip top..=)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.