Rahsia besar KFC hanya diketahui oleh 2 orang sahaja..




Kedengaran pelik kan? Tapi itulah hakikatnya.

KFC mula diperkenalkan oleh Colonel Sanders, pakcik beruban berjanggut putih yang mungkin anda memang dah selalu nampak muka dia ditempek di mana-mana, pada tahun 1930. Resipi gabungan 11 jenis herba dan rempah ratus untuk menggoreng ayam beliau itu menjadikan perniagaannya sangat famous dan berjaya hinggalah ke hari ini.

Tapi apa yang menjadikannya sangat istimewa adalah resipi rahsia beliau yang dikawal dan dijaga sangat ketat, hanya dua orang executives yang bekerja di situ sahaja yang menyimpan rahsia tersebut. Salinan resipi asal yang ditandatangan oleh Colonel Sanders sendiri disimpan di dalam satu ibu pejabat, bersama-sama dengan 11 botol yang mengandungi herba dan rempah ratus rahsia. Untuk menyulitkan lagi rahsia tersebut terpecah, campuran herba dan rempah tersebut pula dicampur di tiga lokasi berbeza di Amerika.

Hanya dua orang executives yang mengetahui resipi lengkap tersebut manakala executive ketiga pula menyimpan maklumat nombor peti besi di mana resipi itu disimpan. Tidak ramai pekerja KFC yang mengenali identiti ketiga-tiga orang tersebut. Ketiga-tiga orang itu pula tidak dibenarkan berada dalam kapal terbang atau kereta yang sama untuk tujuan keselamatan.
Tapi itu tidak cukup lagi. Untuk menambahkan effect seperti Plankton yang ingin mencuri resipi rahsia Crabby Patty dari Mr Crab macam dalam kartun Spongebob, resipi tersebut disimpan di dalam ibu pejabat yang kawalan keselamatannya menyamai bank-bank terkemuka dunia.

Untuk itu, KFC telah mengupah Bo Dietl, seorang pakar penyiasat yang pernah bekerja untuk Donald Trump, Geoge Bush dan keluarga diraja Arab Saudi untuk menjaga keselamatan resipi tersebut. Langkah-langkah yang diambil, menurut beliau:

“Kami memperkukuh siling dan lantai ibu pejabat ini dengan batu-bata konkrit setebal dua kaki. Kami juga memasang CCTV pengesan gerakan yang disambungkan pada bahagian keselamatan. Mereka (KFC) mempunyai pengawal bersenjata yang berjaga 24 jam di tingkat bawah, jadi dalam masa 30 saat jika berlaku apa-apa mereka boleh sampai ke peti besi tersebut. Untuk masuk, anda memerlukan dua orang yang memegang dua kunci dan dua nombor pin berbeza. Peti keselamatan tersebut dipasang dengan bolt pada bahagian lantai dan tiada sesiapa yang mampu lepas masuk tanpa pengetahuan kami.”

via
sekadar pengkongsian.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


8 comments

25 Disember 2012 5:03 PTG

Patut la sampai sekarang belum ada lagi orang pecah rahsia resipi kfc ni. Ramai yang claim ayam kfc tapi rasa jauh panggang dari api haha

25 Disember 2012 9:49 PTG

Ohho ! Rahsia... Sedap hingga menjilat jari. :p

25 Disember 2012 9:56 PTG

jom join segmen ni..takde syarat pape..cuma ppilih entry terbaik blog ni je..entry pape pun aku terima asal tak lucah,racism etc..thanks
harap support segmen ni ye..entry terbaik akan direview

http://www.jeritpekik.my/2012/12/segmen-bebas-syaratentry-terbaik-untuk.html

25 Disember 2012 11:42 PTG

Mak aiii sampai camtu sekali na resepi tu di jaga

26 Disember 2012 9:39 PG

hahaha...baru ku tahu!!!~

26 Disember 2012 10:04 PG

Aish teruknya, simpan resepi mcm smpan harta karun jek!

26 Disember 2012 2:43 PTG

x dinafikan resepinya sedap

Tanpa Nama
26 Disember 2012 3:59 PTG

habis macam mana dapat logo halal kalau tak tahu resepinya...

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.