Jom Melawat Istana Sultan Brunei (26 Gambar)



"Jika kamu hendak menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak mampu menghitungnya". 

Terlalu besar nikmat yang Allah beri pada hamba-hambaNya. 



Sultan Brunei, Sultan Hasanal Bolkiah yang merupakan sultan kedua terkaya di dunia dengan kekayaan berjumlah RM 65 billion dan setiap hari kekayaan itu akan meningkat. Selain itu, beliau juga amat gemar mengumpul kereta-kereta mewah dan sehingga kini koleksi kereta beliau melebihi 7000 buah kereta. Tuanku Sultan juga memilki jet peribadi mewah, beberapa istana megah dan banyak lagi. Sangat luar biasa!


Baru-baru ini kita dikhabarkan berita gembira dari Negara Brunei yang Sultan Hasanal Bolkiah akan melaksanakan hukum hudud di negaranya. Allah tidak hanya memberi nikmat kekayaan kepadanya, bahkan Allah mengurniakan nikmat IMAN dan ISLAM. Mudah-mudahan Tuanku Sultan berada di bawah rahmat dan redha Allah s.w.t. Allahuakbar!!!


Subhanallah, andai kata segala kekayaan ini untuk Islam, saya rasa ummat Islam di Palestin, Afrika, Bosnia dan di mana-mana sahaja pasti lebih bermanfaat.

Tanpa memanjangkan kalam, jom kita ziarah Istana Sultan Brunei ini yang diberi nama Istana Nurul Iman yang hampir keseluruhannya bersalut EMAS!





Istana tersebut memiliki 650 'suite room' yang setiap satunya dilengkapi perabot yang bersalut emas dan bertatahkan berlian yang harganya hampir RM 600,000. Layan je lah gambar2 di bawah ni...










Baginda memiliki 7,000 buah kereta berprestasi tinggi dengan anggaran harga keseluruhan mencecah AS$5 bilion (RM15.9 bilion).


Menurut akhbar Daily Mirror, setakat 30 Jun 2010, beliau memiliki 604 buah Rolls Royce, 574 Mercedes-Benze, 452 Ferrari, 382 Bentley, 209 BMW, 179 Jaguar, 134 Koenigsegg, 21 Lamborghini, 11 Aston Martin dan sebuah SSC.


Koleksi penuh kereta itu disimpan dan diselenggarakan di lima buah hangar pesawat yang lokasinya dirahsiakan.

Baginda juga memiliki barangan peribadi dan perabot bersalut emas dan berlian.







Baginda juga memiliki pesawat peribadi yang dilengkapi perabot dari EMAS!









Singki pun bersalut emas!

Kekayaan Sultan Hasanal Bolkiah sangat luar biasa! Mungkin kerana berkat negara yang mengamalkan undang-undang Allah s.w.t. Semoga Allah merahmati Negara Brunei. 

Ada kerja kosong tak kat sana? 



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


10 comments

29 Disember 2012 3:05 PTG

mangkuk tandas pown emas??? jom tukar kerakyatan sana...hahahaha

29 Disember 2012 3:10 PTG

dlm gmbr pon dah skit mata tgk apa lgi dpan-dpan..

29 Disember 2012 3:13 PTG

@Kuniaki Anami kemain nak tukar kerakyatan eyh? ;)

29 Disember 2012 3:41 PTG

gambar ke-4 dari bawah, rase bangge plak dgn frame tu.. x sure ape tulisan tu, nmpak mcm ala-ala jawi?

29 Disember 2012 3:49 PTG

dlu kan mak cite, ade lelaki warga brunei nk masuk meminang..tp ayah dh masuk dlu. Kalo x, kitorg dh jd warga brunei la hihi..

29 Disember 2012 3:54 PTG

@sephia sophia belum ada jodoh lagi dgn org brunei :)

29 Disember 2012 3:55 PTG

@Natasha macam tulisan khat ;)

29 Disember 2012 3:55 PTG

@Seindah Langit Biru kalau tgk depan2 rasa kagum tak?

29 Disember 2012 7:58 PTG

@لين Si Pipi Merah hehehe...dok sane xyah kerja, tiap2 bln msk duit...huhuhu.....>_<

29 Disember 2012 11:05 PTG

mmg kaya sangat ni

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.