Beginilah percakapan Di Syurga




Tahukah kamu semua bahawa amalan apakah yang akan berkekalan di dunia ini sampailah ke syurga kelak? Jawapannya amalan ziarah. Di syurga kelak tidak ada lagi solat 5 waktu, puasa, bayar zakat, naik haji, dan lain-lain lagi. So orang yang istiqamah melakukan amalan ziarah di muka bumi ini rupanya sedang melakukan amalan penduduk di syurga kelak. Heh!

Yang anak akan menziarah syurga ibu bapanya. Penduduk syurga di atas akan menziarah penduduk-penduduk yang syurga di bawahnya. Anak murid akan melawat syurga guru-gurunya. Umat ini akan menziarah syurga Nabi SAW dan para sahabat RHUM. Dan ziarah paling kool sekali adalah ziarah seorang hamba menghadap wajah Allah SWT. SUBHANALLAH!

Maka beruntunglah orang-orang yang sentiasa meningkatkan amalannya di dunia ini. Dengan satu zikir subhanallah, Allah akan menumbuhkan sebuah pohon di syurganya yang luasnya tak habis kuda Arab paling pantas pusing berlari di sekelilingnya. Punya besar!

Tak cukup dengan itu, mereka yang berulang-alik ke masjid pula Allah akan menyediakannya hidangan-hidangan menarik yang lazimnya untuk tamu-tamu agung di syurga, setiap kali dia pergi dan pulang. Fuhh!

Malah Allah akan membina untuknya mahligai bagi mereka yang menjaga 12 rakaat solat sunat rawatib dan juga mereka yang membangun masjid semata-mata kerana Allah.

Dan mereka yang mempunyai anak-anak hafiz hafizah, setiap ayat yang dihafal dan dibacakan oleh anak mereka akan meninggikan mereka dari satu darjat ke satu darjat yang lain di dalam syurga sebanding dengan hafalan mereka. Ohhhh!

Banyak lagi bhai cerita syurga. Tak habis nak cerita.

Setakat dalam rumah pakai Unifi, Astro Beyond, tiles import, lampu berlian-berlian, tilam super duper king size, rumah bertingkat-tingkat? Tak layanlah. Tambah kereta Lambo, Ferrari, Audi, Proton parking depan rumah? Tak layanlah. Ada bibik sampai 10-15 orang? Tak layan. Singgahsana buat atas bukit Jalan Duta? Lagilah tak layan.

Dekat dalam syurgalah bhai lu nak bangga-bangga dengan orang lain. Ternanti-nanti orang datang ziarah syurga kita. Nak bangga dengan bermacam-macam nikmat Allah yang dijanjikan dalam syurga kita berdasarkan amalan kita. Waktu tu dah tak ada riak-riak dah.

Bila ziarah-ziarah, tak ada dah nak sembang hal-hal dunia ni. Tak ada dah nak sembang bola sana sini. Semua sembang kebesaran Allah. Semua sembang tentang nikmat dan janji Allah. Waktu tu baru ada yang kata, "Aiseh! Rugi betul aku tak sebut subhanallah banyak-banyak kat dunia dulu. Banyak mengumpat orang saja. Nasib baik Allah ampun."

Dan pembicaraan paling best nak cerita kat anak cucu dan kawan-kawan adalah cerita-cerita usaha agama yang pernah dibuat di dunia dulu. Ada yang jumpa kawan dia lepas tu teringat dulu-dulu masuk kampung orang asli sama-sama buat dakwah. Cerita kat anak-anak dia dulu-dulu ziarah rumah ke rumah ajak orang datang masjid. Jumpa kawan lama dulu-dulu waktu zaman gelap dia kutip kita ajak buat usaha agama. Cerita dulu-dulu korban duit pergi macam-macam negara nak pergi belajar buat dakwah. Alhamdulillah!

Tapi kalau kerja saja manager dekat company besar-besar seperti tuut dan tuuut misalnya, tapi tak buat dakwah, malu juga nak cerita kat anak cucu. Pakai saja kereta besar-besar macam Audi misalnya, tapi tak buat dakwah, malu juga nak cerita kat anak cucu.

"Dulu bapak gaji riban-riban pakai kereta Passat woo!" kata bapak.

"Cehh! Ada sampai syurga ke kereta bapak? Kat syurga Aiman ada binatang tunggangan lagi best lagi tau! Sepantas kilat. Heh!" Macam tu je kena pancung seketul dengan anak.

Kesimpulannya, kumpullah cerita-cerita indah untuk dibawa sebagai modal bercerita di dalam syurga.

"Ni gua dapat hidangan ni pasal dulu gua rajin ulang-alik pi masjid. Ni gua dapat kepak ni pasal dulu gua kena potong tangan waktu berjihad. Ni gua dapat mahkota ni pasal dulu gua hantar anak gua belajar hafiz kat madrasah. Lu tak jeles ke bhai? Tu je! " (dulu dia ni mat rock)

Dalam syurga tak ada riak-riak dah...


okbai 

huhu *jariterkepitpintutadi*


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


3 comments

1 September 2012 8:24 PTG

salam ziarah.. ^_^. anda boleh buat tempahan MyQalam Quran Read Pen berkualiti tinggi dan banyak lagi barangan muslim di Muslim Bazaar.

http://muslimbazaar.mnmall.me/
atau melalui
http://lokmanramli.blogspot.com/

1 September 2012 8:32 PTG

haaa betul sgt tu... Cari kekayaan di dunia jgn lpe cari kekayaan di akhirat juga ;D

Best entry ni, thanks for sharing.
Semoga kami semua bakal merasa syurga, amin.

Tanpa Nama
21 November 2012 5:54 PTG

Nееd hosting? Get thе top deals at http://hoѕting.
tоρ-infoгmation.net/
Here is my web blog ... Part

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.