"Bagaimana keadaanmu wahai Abu abdillah(gelaran imam syafiie)?"




Imam Al-Muzani r.a. menziarahi Imam As-Syafi'ie r.a. ketika beliau sakit hendak nazak, maka imam Muzani bertanya,

"Bagaimana keadaanmu wahai Abu abdillah(gelaran imam syafiie)?"

Maka berkata Imam Syafiie,"Aku akan berangkat dari dunia, berpisah dari saudara mara, berjumpa dengan amalan durja, cawan kematian akan kuteguk jua, kepada Allah aku akan menuju akhirnya, dan aku tak tahu adakah rohku akan menuju ke syurga maka seronoklah ia, atau ke neraka, maka diazablah ia.....

Kemudian beliau bersyair:

Dan dikala kerasnya kalbuku dan sempitnya jalan-jalan ku, aku menjadikan harapanku terhadap keampunanmu tangga(mencapaiMu)..

Sungguh besar dosa-dosaku, tetapi apabila aku bandingkan dengan keampunanMu wahai tuhanku adalah keampunanMu lebih agung..

Maka aku sentiasa adalah seorang pemohon ampun dari dosa dan noda selagi mana Engkau sentiasa memberi kemurahan dan keampunan sebagai kurniaan dan kemuliaan..

Sama-sama kita berusaha untuk menjadi seperti mereka. ^^ ♥


TAKBIR...



Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.
(A-li'Imraan 3:139)


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


1 comment

7 April 2012 pada 12:09 PG

ade2 hehe same2lah kite berjihad dijalan allah

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.