Ketika Tuhan melindungi aib kita..


tahu tak mengapa... ?

ZASSS!
 


To all my cantik sisters, in and out...

:) 

‎"Jgn jadi org yg pandai menasihat tetapi sendiri tidak pernah mengikuti nasihat sendiri... itu adalah mirip ciri-ciri munafik."

andai saya hanyut, nasihat dan tarik saya kembali ke jalan yang benar ya!

Ramai antara kita yg pernah memberi nasihat kepada kawan-kawan ketika kesusahan, menenangkan hati mereka dan sedekahkan mereka senyuman.

Namun, apabila kita ditimpa kesusahan, kita yg tukang memberi nasihat ini gagal menasihatkan diri kita, dan biasanya memerlukan pihak ketiga utk menyampaikan nasihat yg sama balik kpd kita.

Jika anda adalah salah seorg di atas, ini bermaksud kebanyakan nasihat yg dtg drpd anda, hanyalah dr mulut dan tidak dipraktikkan dalam kehidupan. Jiwa anda masih tidak selari dgn jasad kurniaan Allah, dan minda masih tidak dpt membezakan realiti dgn bisikan syaitan.

Khusus kpd remaja pemuda.... terutamanya yg masih sedang belajar...

Kemalasan utk berbuat sesuatu ialah pencuri masa manusia yg teragong. Yg menjadi mangsa kemalasan ialah minda kita - yg liar memikirkan benda silam, kini dan masa depan dgn penuh kesusahan, kebimbangan dan ketakutan.

Kemalasan juga adalah pintu kpd kemurungan dan kekecewaan krn minda sibuk melayan bisikan syaitan.

Jgn duduk tanpa melakukan sesuatu berfaedah.

Jika anda tiada kerja berfaedah waktu ini, bangun dan baca Quran, baca apa-apa buku, berzikir, menulis, membersihkan rumah dan buatlah apa shj yg boleh menjauhkan diri kita drpd termenung dan kebosanan.

SENYUM, dan buatlah kerja. Jgn dok melayan bisikan syaitan dlm khayalan krn malas.

Ingatlah pd Allah, sentiasa pastikan minda berada di 'masa kini', sekiranya ia melayang, cari sesuatu kerja berfaedah utk dilakukan. Dan SENYUM di mana-mana shj anda berada.

Sedikit petua utk dikongsikan bersama: Pandanglah cermin dan senyum pd diri sekali-sekala ketika minda melayang, inshaAllah minda akan kembali ke masa kini...




nak g klinik..tak bape sihat..

*banyak ngat dose nie...

okebai...


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


2 comments

3 April 2012 pada 3:17 PTG

jika saya terlupa tarik lah saya juga :)

4 April 2012 pada 12:10 PG

semoga Allah melapangkan segala kekusutan yang melanda. sayang antuma lillah :)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.