KEZALIMAN BASHAR AL ASSAD PASTI AKAN TUMBANG





"Jika wajah saya tidak dikenali nescaya saya akan pergi membunuhnya (Basyar) dan sesiapa yang mampu membunuhnya maka bunuhlah dia dan aku bertanggungjawab terhadap darahnya." Dr. Sofwat Hijazi




Tiada makhluk Allah yang tidak akan mati, sama ada ia manusia, binatang, tumbuh-tumbuhan dan sebagainya. Hebat macamana sekalipun manusia atau binatang, apabila sudah ajalnya ia tetap akan mati. Walaupun suatu ketika dahulu pernah diberi gelaran 'orang besi', 'haiwan paling berbisa', 'paling berbahaya', 'paling kuat di dunia' dan bermacam-macam gelaran lain, mati tetap akan menemuinya walau di mana dia berada, hatta di angkasa sekalipun. Tetapi makhluk bemama manusia sering lupa, semasa hidup di dunia apabila tidak menghubungkan diri dengan ilmu-ilmu agama serta akhlak yang mulia, pasti dia tidak akan merasakan bahawa terdapat satu kuasa yang lebih besar dari segala-galanya yang ada antara langit dan bumi, itulah kuasa Allah Taala, Tuhan semesta alam.

Sebagai Muslim yang sering menghubungkan dirinya dengan agama, kita sedar bahawa Allah Taala mencipta kita adalah untuk menguji kita siapakah di antara kita yang lebih baik amalannya di sisi-Nya. Dia tidak mencipta kita dengan sia-sia, ini ditegaskan Allah melalui firman-Nya dalam ayat 115 surah al-Mukminun :

"Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (daripada tiadakepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada kami?"

Ayat di atas jelas menunjukkan kepada kita, bahawa terdapat dua dimensi Allah memberitahu kepada kita, di mana pertamanya kita tidak dicipta dengan sia-sia dan kedua kita akan dikembalikan kepada-Nya pada suatu hari nanti yang dikenali dengan 'Hari Kiamat' atau 'Hari Akhirat' yang merupakan destinasi persinggahan terakhir bagi setiap makhluk ciptaan-Nya.

Persoalannya di sini, apakah persiapan atau bekalan yang telah kita persiapkan untuk menghadapi hari tersebut, yang telah digambarkan dalam al-Quran dengan pelbagai versi seksaan dan azab yang menunggu mangsanya yang datang kepadanya pada hari yang dijanjikan itu. Jika kita merupakan jenis manusia yang tunduk kepada intipati al-Quran dan hadis Nabi Muhammad S.A.W, insya- Allah kita akan selamat dan diselamatkan dengan syafaat Baginda S.A.W, tetapi sebaliknya jika kita adalah jenis manusia yang jahat, suka melawan Allah dan menyanggah ajaran Rasulullah, maka kita akan disisihkan daripada mendapat syafaat Baginda. Na'uzubiLlahi min zaalik

Al-Quran telah mendedahkan beberapa siri kejahatan manusia yang akhirnya mereka kecundang menyembah bumi dengan tidak membawa sebarang bekalan yang boleh membantu mereka terselamat daripada azab Allah Taala. Al-Quran telah mendedahkan individu-individu terbabit seperti Namrud, Firaun, Qarun, Haman, Abu Lahab, kaum Nabi Ibrahim, kaum Nabi Musa, kaum Nabi Lut dan sebagainya. Tetapi, apakah sebenarnya pengajaran yang Allah mahukan pemberitaannya disampaikan kepada kita sebagai umat Nabi Muhammad, iaitu umat Nabi terakhir yang tidak ada lagi Nabi selepas Baginda. la tidak lain ialah untuk menyedarkan supaya kita tidak berlengah dan bertangguh untuk membuat persiapaan bagi menghadapi hari yang penuh dengan muhasabah dan perhitungan.

Kesemua peringatan itu telah disampaikan oleh Baginda Rasulullah S.A.W melalui 'Nuzul al-Quran' sebagai mukjizat yang tidak ada taranya sampai hari kiamat, supaya tidak ada mana-mana manusia di kalangan umatnya yang mendakwa bahawa dia sama sekali tidak mengetahui terdapat peringatan itu dalam al-Quran. Kalaupun berlaku demikian, ia bukan salah al-Quran atau salah Nabi Muhammad, malah manusia perlu menyalahkan diri sendiri, kerana dia bukan hanya menetap di dunia ini pada satu waktu yang singkat, tetapi dia telah berada di dunia ini menjangkau lebih setengah abad atau lebih dari itu.

Adakah tidak kita menggunakan akal fikiran walau satu hari tentang keadaan mati, atau destinasi yang menanti di akhirat? Satu hari yang berjumlah 365 hari kiraan kalendar Masihi dan 355 hari kiraan kalendar Hijri dan dikalikan dengan 50 tahun hidup di dunia berjumlah 17,751 hari. Satu hari sahaja berfikir untuk memfokuskan nasib di akhirat. Kalau itupun tidak boleh dilakukan, ia menunjukkan bahawa hati manusia itu telah ditutup dengan tutupan Allah Taala.

Inilah yang telah berlangsung dalam sejarah kehidupan manusia di abad moden, kita sama-sama telah menyaksikan individu yang bernama Islam telah membunuh, memenjara, menyeksa saudaranya sendiri daripada kalangan umat Islam, bagaimana kesudahan golongan penyeksa di dunia, akhirnya mereka mati juga menghadapi Allah, sebelum datangnya kiamat, mereka terlebih dahulu diseksa oleh Allah dalam kubur masing-masing. Itulah yang telah berlaku kepada Jamal Abdul Nasir dan Anwar Saddat (mantan Presiden Mesir), Saddam Hussein (Iraq), Muammar Gaddafi (Libya), Habib Bourqiba dan Zein al-Abidin (Tunisia), Chadli Benjadid dan Abdelaziz Bouteflika (Algeria), Hafez al-Assad (Syria) dan anaknya yang masih hidup iaitu Basyar al-Assad.

Setelah kejatuhan Hosni Mubarak di Mesir, Zein al-Abidin di Tunisia, Muammar Gaddafi di Libya dan, Ali Abdullah Saleh di Yaman, boleh dikatakan kesemua negara terbabit jatuh di tangan rakyat masing-masing. Namun, apa yang berlaku di Syria amat berbeza dengan negara-negara yang telah disebutkan, tidak pernah pilihan raya diadakan kerana negara Syria dianggap sebagai warisan keturuan al-Assad, walaupun ia bukan negara monarki, namun secara automatik beralih daripada Hafez kepada anaknya Basyar.

Apa yang memilukan kita, rakyat Syria sama sekali tidak boleh bercakap mengenai kepincangan pemerintah mereka, para ulama diawasi malah ada yang ditangkap, disumbat dalam penjara serta dikenakan pelbagai seksaan untuk merencatkan fizikal mereka agar tidak boleh berfungsi untuk menyampaikan Islam kepada rakyat.

Pada Mei 2011, Basyar telah mengarahkan polis untuk menangkap sejumlah 28 murid sekolah yang dikenal pasti menconteng dinding awam yang tertera perkataan 'Rakyat mahu jatuhkan sistem pemerintahan Basyar', kesemua murid itu dimasukkan dalam penjara dan disoal-siasat siapakah ayah-ayah mereka. Tidak ada seorang pun daripada mereka yang mahu menjawab, ada di kalangan mereka dicabut kuku-kuku sebagai ugutan, ada yang mati kerana kekurangan darah, berita penangkapan dan kematian mereka dilaporkan dalam siaran berita televisyen. Laporan berita itu mendapat respons para ayah kepada murid-murid yang ditangkap, mereka meminta rejim Basyar supaya membebaskan anak-anak mereka tanpa syarat, tetapi pasukan polis dan tentera yang datang lengkap dengan senjata cuba membunuh mereka.

Kemudian polis mengemukakan tawaran untuk pembebasan dengan syarat anak-anak yang ditangkap ditukar ganti dengan anak-anak gadis mereka. Rakyat semakin marah dan hilang kawalan, lantaran itu polis terpaksa menembak mereka dan bermulalah episod pertembungan antara rakyat dan pasukan aparat reji Basyar di Syria. Kawasan penempatan rakyat yang majoritinya Ahlus Sunnah wal Jama'ah dibedil teruk sampai hari ini tanpa belas kasihan. Ini kerana Basyar yang menganut agama baharu 'Ba'ath' (sosialis) yang lebih mengutamakan material berbanding nasib umat Islam sendiri. Slogan Sunnah VS Syiah, Syiah VS Sunnah diapi-apikan, dan ia menjadi bonus buat Zionis Israel dan Amerika.

Oleh kerana kekejaman melampau Basyar itu, para ulama memberi respons dan menegaskan bahawa Basyar harus dibunuh, ia merupakan satu tugas fardhu 'ain atas setiap Muslim/ Muslimah. Malah pembunuhnya akan dibalas dengan syurga Allah pada hari akhirat kelak. Perkara ini telah dijelaskan oleh Setiausaha Agung Ikatan Ahlus Sunnah, Dr.Sofwat Hijazi memberikan fatwa supaya Basyar Al-Asad boleh dibunuh.

"Sesiapa yang berpeluang membunuh Basyar tetapi tidak membunuhnya maka dia berdosa".

Dr.Sofwat Hijazi yang juga Ketua Pemegang Amanah Revolusi Mesir itu turut berkata, "Sesiapa yang dapat membunuh Basyar maka dia akan memperolehi balasan syurga," katanya dalam pertemuan Khamis lalu anjuran Kesatuan Doktor-Doktor Perubatan dan Ikatan Ahlus Sunnah di bawah tajuk "Peranan Ummah dan Ulama Islam Dalam Membantu Syria dan Palestin".

Kata beliau lagi, "Jika wajah saya tidak dikenali nescaya saya akan pergi membunuhnya (Basyar) dan sesiapa yang mampu membunuhnya maka bunuhlah dia dan aku bertanggungjawab terhadap darahnya."

Sementara itu, seorang lagi ulama terkenal dari Mesir Dr.Jamal Abdus Sattar yang merupakan penyelaras bagi Kesatuan Pendakwah Mesir berpendapat bahawa, "Jenayah Basyar yang membunuh puluhan ribu rakyatnya tanpa membezakan antara lelaki atau orang tua atau kanak-kanak seperti yang dilakukan oleh Yahudi terhadap umat Islam di Palestin".

Jelas Abdul Sattar lagi, "Tidak perlu menghormati orang yang zalim walaupun dia mendakwa dirinya masih Islam".

Begitu juga pendangan mantan Mufti Mesir, Dr.Nasr Farid Washil yang menegaskan bahawa, "Bashar al-Assad adalah pembunuh dan harus dibunuh", katanya kepada akhbar milik Parti Kebebasan dan Keadilan (Hurriyyah wal'Adalah) yang merupakan sayap politik Ikhwanul Muslimin, pandangannya juga turut dipersetujui oleh Syeikh al-Azhar, Dr Ahmad at-Taiyib.




sumber: TARBAWI



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


1 comment

7 April 2012 pada 2:02 PTG

Ya Allah,moga Islam dapat ditegakkan. :( Moga nasib saudara di Syria dapat dibela... Amiin

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.