Antara 9 Mimpi Nabi Muhammad S.A.W.




Baginda Rasulullah S.A.W. bersabda:

 "Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam sebelum aku di-Israqkan". 

Antara 9 mimpi tersebut ialah:
1. Aku telah melihat salah seorang daripada kalangan umatku telah didatangi oleh malaikatul maut dengan keadaan yang amat menggerunkan yang datang untuk mengambil nyawanya, maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh ketaatan dan kepatuhannya terhadap kedua-dua ibubapanya.

2. Aku telah melihat salah seorang daripada kalangan umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyeksakan, diselamatkan oleh berkat wuduknya yang sempurna.


3. Aku telah melihat salah seorang daripada kalangan umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis laknatullah, maka dia diselamatkan dengan berkat zikirnya yang tulus ikhlas kepada Allah S.W.T.


4. Aku telah melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat daripada api neraka jahannam yang dimasukkan melalui mulut dan dikeluarkan rantai tersebut daripada duburnya oleh malaikat Ahzab, tetapi solatnya yang khusyu' dan tidak menunjuk-nunjuk telah melepaskannya daripada seksaan itu.


5. Aku telah melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga yang dihalang dia daripada meminumnya, ketika itu datanglah pahala puasanya yang ikhlas kerana Allah S.W.T. memberinya minum hingga dia berasa puas.


6. Aku telah melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk berkumpulan, setiap kali dia datang, dia akan diusir, maka menjelmalah mandi junubnya yang sempurna rukunnya sambil menghampiri kumpulanku seraya duduk di sebelahku.


7. Aku telah melihat salah seorang daripada umatku berada di dalam keadan gelap-gelita di sekelilingnya, sedangkan dia sendiri berada di dalam keadaan bingung, maka datanglahpahala haji dan umrahnya yang ikhlas kerana Allah S.W.T. lalu mengeluarkannya daripada kegelapan tersebut kepada tempat yang terang-benderang.


8. Aku telah melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidak pun membalas bicaranya, maka menjelmalah sifat silaturrahimnya dan sifat tidak suka bermusuh-musuhan sesama umatku lalu menyeru kepada mereka agar menyambut bicaranya, lalu berbicaralah mereka dengannya.


9. Aku telah melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api daripada mukanya, maka segeralah menjelma pahala sedekahnya yang ikhlas kerana Allah S.W.T. lalu menabir muka dan kepalanya daripada bahaya api tersebut.


Semoga kita dapat sama-sama mengambil iktibar daripada pengetahuan ini. Wallahu'alam bissawabb.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


2 comments

18 Februari 2012 pada 5:12 PTG

Maceh kngsi shbt.

19 Februari 2012 pada 2:43 PTG

sayangnya Allah pada kita kan... setiap kebaikan kita dibalas dengan seribu ganjaran... :)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.