Lupakan perdana menteri atau bekas perdana menteri kita. Mari contohi Presiden ini. Zuhud hidupnya menjadi tauladan kita.




Sebab dia bukan Islam, dia ni konfem masuk neraka kata para 'mereka' dan 'mereka' itu.... 
ye lah kan. tak kira zuhud tara mana, konfem masuk neraka punya sebab non-muslim. 

(sila baca dgn nada sarcastic)






Dialah Jose Mujica, presiden Uruguay dijuluki sebagai “el presidente mas pobre” yang bererti presiden termiskin. Ini disebabkan presiden yang berusia 77 tahun ini menyumbangkan hampir seluruh gajinya sebagai orang nombor satu untuk rakyat.


Kepada surat khabar Sepanyol, El Mundo, Jose Mujica mengaku menerima gaji sebesar USD 12.500. Namun ia hanya mengambil USD 1.250 dari gajinya. Alhasil ia pun dianugerahi gelar lain sebagai presiden paling dermawan di dunia.

“Saya baik-baik saja dengan jumlah itu, keraa di Uruguay banyak yang hidup dengan penghasilan yang penghasian yang jauh lebih sedikit dari itu.” tuturnya merendah.

Seperti yang dilansir oleh Yahoo, Jose Mujica juga mengajak isterinya yang merupakan seorang senator untuk melakukan hal yang sama.

Jose Mujica tinggal di rumah pertanian di Montevideo. Selama dirinya menjadi presiden, pengeluaran terbesar yang pernah ia keluarkan adalah pembelian sebuah kereta Volkswagen Beetle, senilai USD 1.945.

Hal positif lain yang patut ditabik di masa kepemimpinan Mujica adalah tingkat korupsi yang paling sedikit di antara negara di benua Amerika Selatan. Lelaki yang merupakan mantan pejuang gerila ini sama sekali tidak memiliki akaun bank ataupun hutang. Meski begitu ia mengaku memiliki satu hal berharga yang tidak boleh dibeli oleh wang, iaitu anjingnya, Manuela.

Diketahui, Jose Mujica bukanlah presiden pertama yang menyumbangkan gajinya. Presiden AS John F. Kennedy, menyumbangkan gajinya, hal serupa juga dilakukan Presiden Herbert Hoover.

Selayaknya hal ini patut di contoh bagi para pemimpin di dalam negeri kita. Pemimpin yang benar-benar mengabdikan diri dan kekayaannya untuk rakyat. Bukan hanya untuk kekuasaan dan harta.

Lupakan perdana menteri atau bekas perdana menteri kita. Mari contohi Presiden ini. Zuhud hidupnya menjadi tauladan kita.



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

28 Januari 2013 11:05 PG

bukan senang nk jd pemimpin..pernah COO tmpt sy keja ckp yg dia pegang jawatan tu sekarang pn da takut sbb stake holder kami adalah rakyat & duit yang kami run sekarang ni duit rakyat..same goes to kerajaan jgk,semua tu duit rakyat & pemimpin yh akn ditanya dulu bila kita mati seksok..

28 Januari 2013 2:22 PTG

bukan mudah nak jmpa pemimpin mcm ni...
mmg bgus.. :)

28 Januari 2013 3:10 PTG

respek!


apa pun apa kurangnya 'presiden' dan pm di negara kita. tetap zuhud dan wasatiyah mengikut acuan tersendiri.

respek!

29 Januari 2013 1:40 PTG

Baik Tok Nik ni lah... :)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.