Petua Cerahkan Buku Lali Hitam (Menarik!)



oh ha!
Petua yang pertama ialah menggunakan limau nipis atau lemon.Potong limau kepada dua bahagian dan gosokkan pada buku lali selama beberapa minit.

Biarkan air limau tu kering dengan sendiri pada buku lali yang disgosok. Lepas dirasakan dah betul-betul kering, barulah dibilas dengan air suam. Eloknya diamalkan setiap hari.

Petua Mencerahkan Siku/ Buku Lali

Sediakan satu cawan susu, tepung gandum 2-3 sudu besar dan satu sudu serbuk kunyit.

Campurkan kesemua bahan tu dalam satu mangkuk bersih dan gaul sehingga rata. Kemudian sapu adunan tu pada bahagian siku atau buku lali atau kedua-duanya sekali dan biarkan selama lebih kurang 30 minit.

Selepas 30 minit,barulah digosok bahagian tersebut perlahan-lahan dengan menggunakan air suam untuk membersihkan atau dalam erti kata lain menghilangkanbahan/adunan yang disapu tadi. Dikatakan juga kalau nak dapat hasil yang tip-top kenalah juga amalkan petua nie setiap hari.

P/s- kalau dok bersila selalu layari internet boleh jadi jugak hitam buku lali nie . :)

sekadar pengkongsian.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


14 comments

22 Oktober 2012 12:13 PG

da macam nak masak plak ea.. tp serius memg hitam tap sebelah je..hikhik

22 Oktober 2012 12:33 PG

ayie baru tau ada petua mencerah kan siku nih...selalunya petua mencerahkn kulit wajah jer...ahaks :D

22 Oktober 2012 12:34 PG

cam gitu ea ? singgh sini

22 Oktober 2012 12:49 PG

Tercari2 jugak petua nie . Thanks . Bole cuba :D

22 Oktober 2012 12:50 PG

Tercari2 jugak petua nie . Thanks . Bole cuba :D

22 Oktober 2012 12:50 PG

Tercari2 jugak petua nie . Thanks . Bole cuba :D

22 Oktober 2012 12:52 PG

owh..bagu petua ni. nanti boleh aku pakat ngn mak aku utk buat petua ni.

22 Oktober 2012 12:55 PG

@Ikhmal Malique simple je .. buat sendiri then taraaa tengok mak saya dah buat.. baikknya anak mak.. kannn :D

22 Oktober 2012 12:56 PG

@unsecretostory cuba-cuba.. tengoklah berkesan ok.. :)insya allah..

22 Oktober 2012 12:56 PG

@◕ Kawaii D Y S H A ◕ kikiki.. :)

22 Oktober 2012 8:16 PG

aah kalau bersila pun boleh hitam buku lali

22 Oktober 2012 8:30 PG

bagus ni. bole la cuba nnt. kat buku lali n siku mmg kawasan yg hitam. hehehehe

Tanpa Nama
17 Mac 2013 2:59 PTG

Nak tanya, susu apa yang patut dipakai?

Tanpa Nama
17 November 2013 10:44 PG

tp nak pkai susu ape ek ??? susu pekat ??? susu cair ??? ker susu tepung gak ???

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.