Mengapakah Semut Berhenti Apabila Bertemu Semut Yang Lain? (menarik!)



Jika kita perasan, semut merupakan serangga yang sering bergerak dalam satu barisan yang panjang. Ada kalanya, jika seekor semut itu bergerak secara solo, dan bertembung pula dengan semut yang lain, kita akan dapat melihat mereka akan berhenti untuk beberapa ketika. Namun mengapa ini terjadi?

Adakah mereka sedang menyapa di antara satu sama lain. Sebab Semut Berhenti Apabila Bertemu Semut Yang Lain


.C. Schneirla, seorang penyelidik di New York University, pernah mengadakan percubaan dengan semut dimana ia mengambil seekor semut lalu diletakkan dalam tempat yang berisi makanan.

Dan kemudian semut lain diletakkan dalam tempat yang berisi semut-semut musuh. Kemudian kelakuan kedua-dua semut ini diamati terutama ketika bertemu dengan semut lain dalam perjalanannya.

Dari penyelidikan itu, Schneirla menyimpulkan bahawa zat kimia yang dikeluarkan dari makanan ataupun dari musuh semut akan melekat pada semut itu. Ketika bertemu dengan semut lain, semut ini akan saling menyapa (bersentuhan). Sebab Semut Berhenti Apabila Bertemu Semut Yang Lain

Maka, dengan saling menyapa inilah zat kimia dari semut tersebut akan memberi tau rakannya (melalui antena di kepala semut) apakah di lingkungan sekitarnya ada makanan atau ada musuh.


Via Islam Itu Suci - Subhanallah! Hebat bukan kuasa Allah. Walaupun kita tidak tahu apakah bahasa yang diguna pakai oleh serangga ini, namun sekurang-kurangnya tindakan menyapa kita bertemu memperlihatkan bahawa mereka hidup saling bekerjasama di antara satu sama lain malah langsung tidak mementingkan diri sendiri.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


15 comments

22 Oktober 2012 11:29 PG

ooo.patut la semut berhenti bila bertemu kengkawan dia.=)

22 Oktober 2012 11:43 PG

1st..kot..#_#

semut tu laga2 pipi..alaa macam yg org ppuan selalu buat tu la..utk mengeratkan silatulrahim antara semut..hehehe

22 Oktober 2012 11:56 PG

yup, semut ni makhluk yg unik ^^

22 Oktober 2012 12:05 PTG

@Wana Owen :D

22 Oktober 2012 12:05 PTG

@Encik H nombor dua pun takpe. :)

22 Oktober 2012 12:05 PTG

@caliph shuriken :)

22 Oktober 2012 12:13 PTG

unik :)

22 Oktober 2012 12:28 PTG

subhanaAllah, tu la selalu gk tgok semut mesti berhenti, pastu pk dorng tga ckp2

22 Oktober 2012 12:42 PTG

wahh a'ah bila teringat balik mmg btul semut berhenti..nice sharing awk ;))

22 Oktober 2012 12:45 PTG

Salam, nice entry! tak terpikir plak sebelum ni ape yg semut tu buat, hanya Allah yang maha mengetahui.. :)

22 Oktober 2012 2:30 PTG

oo baru tahu. tidak terfikir pun sebelum ini... thanks ya..

22 Oktober 2012 3:37 PTG

Jom Join ^_^

http://nornishanisrina.blogspot.com/2012/10/segmen-colour-monster-by-nisha.html

berharap sangat kamu Join ^_^ Senang je .. Cume kene colour gambar monster ^^

23 Oktober 2012 1:59 PG

sangat2 unik....kadang2 macam tak mampu nak difikirkan dengan akal fikiran kita ni

23 Oktober 2012 1:26 PTG

rasanya si pipi merah ni mesti suka membaca, kalau tak kisah saya suka berkongsi tentang cerita2 yang kita lihat simple macam cerita semut ni tapi disebaliknya ianya adalah menunjukkan bertapa besarnya kuasa Allah. "ILMU:Membuktikan keagungan Tuhan" buku yang dikarang oleh SMAHADZIR & FAUZIAH AR

23 Oktober 2012 11:24 PTG

Subhanallah hebatnya makhluk ciptaan Allah swt..penuh ngan misteri kan..

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.