CHECK-LIST PUASA SUNAT 2012-2013



Ihsan itu,
bila kita beribadah, seolah-olah kita melihat Allah, kalau tak dapat lihat, sesungguhnya Allah melihat kita..

kadang-kadang sukar untuk mendidik sifat ihsan, kejap ingat,kejap lupa

tapi cuba kita bayangkan Rasulullah ada di sisi kita
"aku main fb ni,Rasulullah tengok suka ke tak?"
"aku tak belajar sungguh2,Rasulullah suka ke?"
"solat aku lalai dan culas,Rasulullah tak kesah ke?"

tergamak tak kita nak lakukan kejahatan?
andai hati cintakan Rasulullah saw
pasti kita akan berusaha melakukan segalanya dengan sempurna.

Lau kana bainana
{Andai Rasul Masih Ada}
Moga jadi kekuatan untuk kita terus menyambung rantai perjuangan baginda dan sahabat.

Sollu ala nabi,Lailahaillallah,
Allahuakbar,Alhamdulillah


Tu diaa..



selamat beramal.

Saya begitu tertarik dengan nasihat Datuk Hasan Din al Hafiz bahawa fadhu kifayah adalah fardhu ummah. Jika fardhu ain adalah WAJIB untuk kita berhubung dengan Allah (hablum minallah), maka fardhu kifayah adalah WAJIB untuk berhubung dengan manusia (hablum minannas). Dengan melaksanakan tuntutan hablum minallah dan hablum minannas, barulah dapat menghasilkan kerja yang terbaik (itqan). Maka, belajar perubatan, kejuruteraan, sains, ekonomi dan undang-undang adalah WAJIB, bukanlah bida'ah seperti yang dikatakan oleh sebahagian para ustaz salafi.


Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal. [al Baqarah 2:44]

Allah membenci orang yang cakap-tidak-serupa-bikin. Kehebatan orang-orang soleh dan salaf (zaman dahulu) ialah mereka menyuruh melalui tindakan dan amalan, bukan arahan. Nabi Muhammad SAW sendiri membina peribadi mulia yang amanah (al Amin) selama 40 tahun sebelum baginda SAW di utus sebagai rasul. Antara sebab kenapa arahan kita tidak berkesan, teguran/nasihat kita tidak menyentuh hati insan, adalah kerana kita sendiri tidak melakukan amalan kebaikan tersebut.

p/s- No excuses for Jumaah prayer ^__^  khutbah 2 kali jumaat ni. SALAM AIDILADHA.

Photo: NO EXCUSES!!

Jom Tidur awal, boleh qiam . bangun awal, solat Subuh awal

okbai.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


8 comments

25 Oktober 2012 4:26 PG

sama2lah kita berusaha melakukan amalan sebanyak yang mungkin.. ;)

25 Oktober 2012 7:01 PG

saya baru tau ada puasa sunat ni..=)

25 Oktober 2012 8:20 PG

:)

25 Oktober 2012 10:13 PG

Apabila ada sahabat2 yang post ilmu akhirat , janganlah kamu berkata ..

"oh.. dia sendiri pun tak amalkan , ada hati nak tegur orang" atau..
"oh.. dia dulu pun mcm tu , nak tunjuk baik plak sekarang.." atau..
"oh.. dia pun tak tutup aurat , tak solat , ada hati nak ubah kan orang."

Janganlah kita tengok siapa yang menghantar.. tengoklah apa yang dia hantar.. dia tak amalkan , kita amalkan.. dia tak nak jadi baik , kita jadilah baik .., dia tak nak berubah , kita lah berubah.

Jangan sibuk menilai dosa orang lain .. dosa kita sendiri pun tidak tertanggung. Istiqomah dan muhasabah lah diri kita bersama2. :)

25 Oktober 2012 1:44 PTG

sebab mereka tahu mereka ada pilihan...dosa pahala syurga neraka...:)

25 Oktober 2012 8:34 PTG

Salam Aidil Adha juga :)

Jazakallahukhairan atas perkongsiaanya, Insya'Allah dapat berpuasa sunat.

25 Oktober 2012 9:30 PTG

@Luqman_H@kim assalammualaikum.. :)

Pendakwah bukan sekadar tukang cerita(qussas)
tapi
Pendakwah sebenar:
masa depan Islam, penerimaan masyarakat terhadap Islam, kelangsungan mesej Islam dan pandangan baik manusia terhadap agama ini akan menjadi agenda penting dalam kehidupannya.

kita yang mana?
Fikir-fikirkan.

6 November 2012 11:53 PTG

bab2 sunat ni tersangat lah kurang T_T

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.