Rasulullah TIDAK Solat Jenazah Yang Berhutang






Dalam riwayat al-Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w dibawa kepadanya seorang lelaki yang mati dan ada hutang.Maka Rasulullah bertanya ;"Adakah dia meninggalkan bayaran untuk hutangnya?" Jika diberitahu bahawa ada tinggalan untuk membayar maka nabi akan solat ke atas nya.Jika tidak maka Nabi akan bersabda yang bermaksud "Sembahyanglah kamu ke atas sahabat kamu." (Riwayat al-Bukhari no 2133 dan Muslim no 3040).

 Maksud hadis ni, Rasulullah s.a.w bermaksud akan solat jenazah utk laki-laki tersebut jika laki-laki tersebut ada meninggalkan wang untuk bayar hutang, jika tiada meninggalkan duit untuk menyelesaikan hutang-hutangnya, maka Rasulullah s.a.w tidak akan menyembahyangkan mayat tersebut dan menyuruh sahabat-sahabat lain solat untuk mayat tersebut.


Ulama menegaskan,Nabi enggan melakukan solat kerana solat Nabi adalah syafaat, dan syafaat Nabi tidak akan ditolak bahkan pasti diterima Allah.Manakala hutang pula tidak akan digugurkan kecuali mesti dibayar dengan sempurna.

--> Hadis ini menunjukkan bahawa hutang manusia pada pandangan Islam adalah amanah yang besar dan satu tangungjawab yang perlu diselesaikan.(di petik dari Solusi isu 22;Maqasid syarie)

notakaki 

 Elakkanlah berhutang atau memberi hutang, kerana Hutang itulah punca PERBALAHAN/PERMUSUHAN dan SILATURRAHIM TERPUTUS. Berpada-padalah dengan apa yg Allah s.w.t kurniakan. InsyaAllah jika kita bersyukur, maka Allah akan tambah lagi dari kurnia-Nya :)


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


2 comments

23 Oktober 2012 11:20 PTG

Risau sgt kalau nak berhutang ni...

24 Oktober 2012 8:11 PG

gud info.. actually baru taw.. thx kongsi.. tp mmg tkut pn klau bhutang.. pnjm wit mbr sket pn, sboleh2 byr scpt mgkin.. shari xbyr pn da ssh ati

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.