Aku Bukan Orang suci..


Tidak layak seseorang itu mengatakan dirinya telah suci. Allah sahaja yang  layak, kerna Dialah yang menyucikan siapa yang Dia kehendaki. Jika kita mengatakan diri kita suci kepada yang lain, benarkah begitu? Sedangkan, orang yang disucikan Allah, pasti akhlaknya mulia dan menjadi contoh pada manusia yang lain.

aku yg aniaya diri sendiri....adakah allah yg burukan hambaNya .... allah akan tanya apa yg kita pimpin kpd diri dan org lain ...

err ye tak ye jugak......so lain kali taip jer kat org yg mengaku alim tuh camnih...u kata u baik tp kenapa mengutuk org lak nih....u kafir sejak bila nih...???

kesimpulannya... jangan syok sendiri... ^^,)

puji diri itu sifat iblis....

Elakkan menjadi orang yang suka dipuji dan suka dijunjung tinggi. Kerana Rasulullah akhlaknya tidak begitu...
sb itu kita tengok org yg main terjah ini jelas mcm mengaku baik alim dan warak..tp bila kena tanya..hampeh mcm org sesat gak...aduiiiii......

Hmmm..wat pe la asyik nk kisahka hal org je...Cuba baca setiap perbuatan dan kelakuan tu..Ada kah semua perkara tu berlaku tanpa ada apa2 mksudnya..Cari lah rahsia pd setiap kalam dan afaal tu..

Pasti ada sesuatu..:-)

JIKA DAH FAHAM UTK DIRI..KITA DIWAJIBKAN FAHAM UTK ORG LAIN GAK...JIKA TIDAK JGN HARAP NAK BAU SYURGA..SELAGI RAHMAT ALLAH TIDAK menjengah

Saling ingat mengingati... Jika tidak, Rasulullah tidak pesan kepada kita, sampaikanlah walaupun satu ayat.. Dan sampaikanlah yang benar itu dengan jelas.. ^^,)

camner kita nak tau kita nih ikhlas.. ?

Keikhlasan tu, kita dapat rasa, tetapi tidak dapat dihidu oleh org lain. Sesuailah dengan kata2 ini "tangan kanan memberi hingga tangan kiri pun tak perasan." ^^,)

SO HAK SIAPA MENGETAHUI DIA IKHLAS ATAU TIDAK....?...

Allah berkuasa ke atas setiap hamba2Nya. Maka Allahlah yang berhak.  ^^,) Malah kita juga tiada hak atas diri kita ini, jika kita sedar, segala apa yang kita ada ini, hanyalah pinjaman dari Allah semata...

..soal ikhlas ni,jgn kata org lain..Kdng2 diri sndiri pun TAK perasan..Ikhlas tu juga seperti,org ingat kita buat sesuatu tu,sebab kita nak sesuatu...Tapi yang berlaku sbaliknya..Susah la nak di ucap dgn kata2..Kerja2 sembunyi ni Allah je faham bahasanya..

kerana itulah, bukan senang tanggungjawab seorang pemimpin... ^^,) Jadi, balik pada diri kita juga akhirnya... Hati kita adalah pemimpin pada diri kita ini... Dan ianya akan ditanya kelak...


^^,)  Amin Yarabbal Alamin...






Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


5 comments

Tanpa Nama
17 April 2012 5:32 PTG

ikhlas...melakukan sesuatu hanya mengharapkan redha Allah. Dia hanya berfikir "adakah apa yang aku buat ini Allah suka? atau Allah murka".
Dia hanya mengharapkan allah melihat dan membalas baik kebajikannya..Apa saja semua untuk Allah...tiada lain yang dia nampak..tiada lain yang dia fikir...hanya "Wahai Allah, redhalah kepadaku...janganlah hukumku atas kesalahanku, samada kusedar atau ku tak sedar...

(sebab tu terkadang ada orang datang membantu, selepas selesai membantu, kita nak ucap terima kasih tapi dia lesap!...)

17 April 2012 5:54 PTG

Kitab Sirr al Asrar nukilan Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani :

" Cahaya hakikat Ilahi akan menyinarinya jika kau menghendaki dan mencari-Nya, dari-Nya, bersama-Nya"

terima kasih... tanpa nama..:)

17 April 2012 5:55 PTG

Kita ni insan yg lemah lg hina ja. Wat pa nk bangga diri...

17 April 2012 6:05 PTG

Semoga kita bukan dari golongan yang sebegini.. :)

17 April 2012 10:34 PTG

iye2.

jalan ke syurga itu dipagari ujian & kesukaran.

fitnah itu sah ujian & kesukaran.

tp, bole jd ikhlas itu juga ujian & kesukaran.

wahh, untungnye kita diuji. Bahkan kita merasa diri kita diuji.

Saat jiwa lain leka.

Xpe, sampaikan (:

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.