nak tolong aku atau kau nak bunuh aku je terus?!



 

"Hei kamu!
ya kamulah! Siapa lagi..
Apa khabar? Sihat?"



"Mestilah sihat.. Sejak kebelakangan ni rasa bahagiaaa je.."


"Tak. Tak. Bukan kamu, aku tanya pada yang di 'dalam' kamu tu.
Nampak macam tak sihat.. Sakit ke?"


"Ah? Akukah yang kau maksudkan?"... "Urrgghh...Aku sedang nazak ni.."


"Eh? Kenapa kau biarkan dia sakit macam tu? Kau tak sedar ke?"


"Ha..?! Oh! Hmm.. Iyelah, kau nampak teruk.."


"Ni semua salah kau lah! Sanggup kau buat aku macam ni.. Aku disakiti perlahan-lahan.. Kau nak bunuh aku ke..? ... Aarrrgghh...... Uhuk,uhuk!"


"Emm.. Aku.. Aku.. Tak perasan kau sakit. Sekarang ni aku rasa luaran aku sihat je. Tak sangka pulak kau yang di dalam ni teruk betul.. Emm.."


"Apa pasal kau boleh tak perasan? Apa yang kau sibukkan sekarang ni..?"


"Emm.. aku.... Emm..maklumlah sekarang ni aku kan tengah cuti ni. Jadi sibuk sikit la luangkan masa untuk yang tu, yang ni, benda tu, benda ni.. hmm..."


"Ish kau ni! Kalau kau jaga dia ni elok-elok, kau tak payah nak luangkan masa untuk yang lain-lain tu.. Kau tu yang ikutkan sangat kehendak diorang tu.. Melebih-lebih! Sebab tu dia ni makin sakit!"


"Entah kau ni.. Kesian kat aku tau. Dulu ada jugak kau jenguk-jenguk aku. Bagi makan.. temankan aku malam-malam.. bacakan surat-surat cinta yang best tu.. Sekarang ni kau biar je aku camni.. sedih ar camni!"


"Hmm.. aku bukan ape.. Masa awal-awal tu aku ingat nak teman diorang sekejap je,, tapi tak sangka pulak aku sampai melebih-lebihkan diorang.. Aku bagi dia tu dengar lagu best-best.. Aku bagi dia ni tengok citer yang baru kuar kat wayang smuaa.. Tu yang rasa penat skit.."


"Aah! Penat la sangat.. Ape yang buat kau penat sampai tak sempat nak teman aku bangun malam? Pagi pun asyik terlajak je, kesian kat aku.. Kau ni..!"


"hmm.. kau orang tak paham.. Susah la aku camni.. Aku rasa tak larat nak jaga kau lagi.. Diorang tu pun kadang-kadang nak jugak aku manja-manjakan.."


"Eh, kau tu yang salah cara nak manjakan diorang.. Patutnya kalau kau nak temankan diorang, bawak dia ni skali! Kalau kau teringin nak tengok wayang ke,, bawak skali dia ni, kalau dia cakap wayang tu tak best, tak baik untuk kau, kau tak patut teruskan! Yang penting kau dengar cakap dia ni..Faham?!"


"Hmm.. Aku tau aku salah sebab tak jaga kau elok-elok.. Tapi kau orang tak patut salahkan aku jugak! Mana kawan-kawan lain tak tolong nasihat aku pun! Patutnya diorang tolong ingatkan aku untuk jaga kau ni."


"Kau jangan nak salahkan sapa-sapa. Yang paling dekat dengan kau adalah Dia! Dia lebih dekat dari urat leher kau! Sepatutnya kau tau dan ingat tu! Dia tahu apa yang kau bisikkan walau tak terlafaz di mulut. Dia sentiasa dekat.. Kawan-kawan kau pun selalu ada dan siap membantu kalau kau perlukan diorang. Masalah skarang ni, Dia dan kawan-kawan kau yang jauh atau kau yang menjauhkan diri dari Dia dan kawan-kawan kau?!"


"Ah? hmm..aku.. Entahlah.. aku khilaf.. Aku patut sedar semua ni. Aku tak patut buat kau sakit walaupun sikit.. Maafkan aku.."


"Aku takkan kembali sihat kalau setakat terima maaf kau je. Kau patut tolong aku!"


"Tolong ape? Kau ni..."


"Ish! Jangan nak merungut, kau nak tolong aku atau kau nak bunuh aku je terus?!"


"Eh tak! Tak! Meh kau cakap je kat aku..InsyaAllah aku buat asalkan kau sihat balik.. Aku rindukan kau lah.. Kau tau tak, aku baru perasan, masa kau sakit kan, aku pun rasa cam ada yang tak kena. Aku rasa keseorangan walaupun aku dikelilingi ramai orang. Aku rasa ada sesuatu yang hilang walaupun masa tu aku dapat habiskan duit aku beli smua yang aku nak. Aku rasa ada benda yang tak setel walaupun masa tu aku luangkan banyak masa dan yang paling penting aku rasa rindu kat sesuatu, tapi aku tak tau ape yang aku rindukan..."


"Haa..tau pun kau. Kau rasa tak kena sebab semua benda yang kau buat tu tak kena dengan apa yang aku nak. Kau rasa keseorangan sebab kau tak bersama aku. Kau rasa ada yang hilang sebab kau tengah bunuh aku dan aku mati perlahan-lahan. Kau rasa ada yang tak setel sebab kau tak penuhi apa yang aku perlukan dan yang paling penting, kau rindukan Dia..."


**Tunduk**


"Dah, sekarang ni, aku boleh balik kat kau, asalkan kau buat ape yang aku nak ni. Boleh?"


"Ye, insyaAllah, semoga Dia permudahkan, apa yang kau nak aku buat?"


"Aku nak kau temankan aku setiap malam, kalau boleh kau buat aku menangis kerana rindukan Dia.. Aku nak selalu dengar kau baca surat-surat cinta Dia. Aku nak kau selalu sebut nama-nama Dia sebab bila kau sebut nama Dia banyak-banyak, aku rasa tenang..Tu je setakat ni untuk sihatkan aku balik. Bleh buat?"


"InsyaAllah, dulu sebelum aku tinggalkan kau.. Aku kan selalu buat tu.. Masa tu kau sihat je kan.. InsyaAllah aku akan buat lebih bagus lagi dan lebih banyak lagi dari yang kau suruh tu.!"


** semangat! **


"Ah, seronoknya bila tengok kau dua orang dah ok."


.....................................................


"Allah meluaskan rezki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki. Mereka bergembira dengan kehidupan di dunia, padahal kehidupan dunia itu (dibanding dengan) kehidupan akhirat, hanyalah kesenangan (yang sedikit). (Ar-Ra'du 13:26)"


" Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya. (Qaaf 50:16)"


" Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya. (Al Isra' 17:36)"


......................................
Wallahu 'alam.

 


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.