Boikot suruhan atau Larangan...?







assalamualaikum

:)

Apa khabar jasadi dai'e semua?? kaifa halukum...?? Kalau dalam keadaan baik, syukur alhamdulillah...Bikhair al hamdulillah...Syukur kepada Allah S.W.T kerana masih memberi kita peluang bernafas lagi...

blogwalking kejap tadi. jumpe satu entry yang menyebut tentang bagaimana penulis merasakan adalah satu hipokrasi untuk seorang pelajar yang memegang biasiswa untuk belajar di US untuk memboycott atau melaungkan slogan boycott US products. 

(ok, kalau kamu mula rasa boycott satu isu yang lapuk dan membosankan - errrrr- jangan main, kena amik tahu ni, esok kat akhirat Allah tanya duit dulu belanja ke mana)


jadi, otak ini mengarahkan tangan, lajuuuuuu aje menaip. tapi ana tak submit sebab ada khilaf kecil dalam kepala ana ni. mula-mula ana terfikir. Dalam Islam, kalau ianya satu perintah suruhan, maka kerjakanlah semampu kita. jadi ana pun rasa, kalau orang tu hanya mampu memboikot macDonalds, dan tak mampu nak drop scholarship dia, I suppose he's been doin the best he could.


tapi, kalau benda tu dalam lingkungan kemampuan, tapi saja taknak buat. esok jawablah sendiri di depan Tuhanmu. ok. sampai sini ana rasa ana kena jugak tekankan, this applies to suruhan ONLY. untuk larangan seperti bertabarruj, berhubungan dengan bukan mahram sebelum ikatan perkahwinan, makan b***, minum arak atau main judi, dan sebagainya, a NO means a total NO. bukan, tinggalkan arak semampu mungkin, 2 tahun sekali. tidak. NO MEANS NO.


ok. masih follow. jadi soalannya sekarang. ana pulak confuse. barangkali readers lain pun ada yang confuse. jadi ana sangat mengharapkan opinion orang yang membaca.


BOYCOTT NI SURUHAN KE LARANGAN?????


jadi, boycott terus atau boycott sekadar yang mampu???


p.s: bila ana fikir ana tak mampu nak menjawab di depan Tuhanku, maka ana pun tak pergi makan restoran terboycott. tapi bila ana lupa semua tu, maka terminumlah pepsi segelas dua. aduhai.


Ya, Tuhan itu al-Ghaffar, who Forgives Again and Again.




Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


3 comments

20 Mac 2012 pada 8:40 PTG

kadang2 ana pon terlupe jugak.

21 Mac 2012 pada 12:48 PG

ok..peace no war... :D

syukran alaik..sebab sudi singgah ...

17 Ogos 2014 pada 9:13 PTG

Kadang2 kita kena fikir.. benarkan boikot ni ajaran dan amalan Nabi Muhammad saw? Semasa Nabi saw diboikot oleh orang2 Quraisy di Mekah sebelum berhijrah,... adakah Nabi saw juga melakukan pemboikotan yang sama terhadap mereka? Something to think about...

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.